Tele2 sim only abonnementen

Tele2 is al langer actief in Nederland als virtuele provider, maar heeft sinds enkele jaren ook een eigen 4G netwerk. Het van oorsprong Zweedse bedrijf heeft hiermee laten zien dat het mogelijk is om als nieuwe speler de ‘gesloten’ markt van telecomaanbieders te betreden. In 2017 is het bedrijf flink gegroeid ten opzichte van het voorgaande jaar, door de introductie van betaalbare Tele2 sim only abonnementen met onbeperkt internet. Maar kan het netwerk van deze nieuwe speler wel op tegen de gevestigde providers? En wat zijn de voordelen?

Tele2 sim only is razend populair

Het heeft verschillende voordelen om een Tele2 sim only abonnement te nemen. Omdat er geen toestel bij inbegrepen zit, zijn de maandelijkse kosten een stuk lager dan wanneer dat wel het geval zou zijn. Daarbij is een abonnement met toestel een lening waarbij je voor een toestel boven de 250 euro ook een BKR-registratie krijgt. Vaak is een telefoon na 1 of 2 jaar nog prima te gebruiken. Veel mensen kiezen daarom voor Tele2 sim only, zodat het toestel langer gebruikt kan worden. Bij het overstappen naar een sim only abonnement hoef je niet bang te zijn dat je een ander telefoonnummer moet kiezen, je kunt je oude nummer makkelijk over laten zetten naar de nieuwe simkaart. De provider was ook de eerste met een sim only met onbeperkt internet. Bovendien zijn alle abbo’s maandelijks opzegbaar, terwijl je bij andere providers vaak een jaar of zelfs 2 jaar aan een abonnement vast zit.

Het netwerk

Tele2 was oorspronkelijk de eerste virtuele provider in Nederland, maar heeft inmiddels een eigen 4G netwerk met landelijke dekking. Dit hebben ze gedaan door 4G frequenties te kopen in de frequentieveiling van 2012. Vanaf die tijd is men bezig geweest met het aanleggen van het eigen 4G netwerk, waarbij de overgang op het eigen netwerk stapsgewijs heeft plaatsgevonden. Bij alle sim only’s krijg je landelijke 4G dekking met een maximum download snelheid van 225 Mb/s en een maximale upload snelheid van 50 Mb/s. Ze hebben geen eigen 2G en 3G netwerk, maar maakt hiervoor gebruik van het netwerk van T-Mobile. Dat gebeurt alleen op plekken waar de eigen 4G dekking niet voldoende is. Tegenwoordig is dat op steeds minder plaatsen in Nederland omdat de dekkingsgraad al meer dan 97% van de Nederlandse bevolking bereikt. Zelf zegt het bedrijf dat het niet hebben van een 2G en 3G netwerk een groot voordeel is, omdat ze niet hoeven op te draaien voor de kosten van het onderhouden van deze ‘oude’ netwerken. Het betekent wel dat je als klant altijd moet beschikken over een smartphone die ook op 4G kan bellen. Aanvankelijk was dat nog wel eens een probleem. Op dit moment hebben alle toestellen die in 2016 of daarna uitgekomen zijn de 4G support aan boord.

Uitstekende klantenservice

Elk jaar wordt er onderzoek gedaan naar de beste mobiele provider van Nederland. Tijdens het onderzoek worden providers vergeleken op allerlei punten, zoals: klantenservice (klantenbeoordelingen, responstijd) en het netwerk (dekking, maximum snelheid). Tele2 is in 2017 uitgeroepen tot de beste mobiele provider, mede door de Tele2 sim only met een grote databundel voor een lage prijs. De klantenservice scoorde in dit onderzoek vooral goed op klantvriendelijkheid en eerlijkheid, waarbij ze ook nog eens de kortste telefonische wachttijd van alle Nederlandse providers heeft. Wel schiet de klantenservice iets tekort op het gebied van deskundigheid. Via de online klantenservice krijg je een goed antwoord, maar je moet gemiddeld genomen wel 16 minuten wachten op dit antwoord. Alles in acht genomen staat de klantenservice op de tweede plek van alle providers in Nederlnand. Op de website is veel informatie te vinden zoals: uitleg over de factuur, toestelhulp en mobiel internet in het buitenland. Ook is er op de website een forum te vinden waar je vragen kunt stellen, waarna je andere forumgebruikers (of een medewerker) wordt geholpen.