hollandsnieuwe

Hollandsnieuwe is een virtuele provider welke zich richt op goedkopere abonnementen en mensen die flexibel met hun bundel om willen gaan. Virtueel betekent dat ze geen eigen netwerk en zendmasten hebben maar gebruik maken van het netwerk van een van de vier landelijke providers. In dit geval is dat Vodafone. Hollandsnieuwe is in 2011 opgericht door Vodafone waarbij het bedrijf zich oorspronkelijk op sim-only abonnement richtte, waarbij je buiten de bundel hetzelfde tarief betaalde als binnen de bundel. Dat het bedrijf een virtuele provider is betekend dat er geen eigen netwerk is, er wordt gebruik gemaakt van het netwerk van Vodafone om diensten aan te bieden.

Kleiner assortiment, lage prijs

Tegenwoordig kun je bij hollandsnieuwe terecht voor zowel sim-only abonnementen als met toestel. Het aanbod van duurdere smartphones is wel iets beperkter dan je gewend bent van andere providers. Daar staat tegenover dat het bedrijf veel telefoons verkoopt met voordelige maandtarieven. Het unieke aan een abonnement met toestel bij hollandsnieuwe is dat je geen losse bundel hebt voor bellen, sms en internet. Je hebt namelijk één bundel waarbij elke MB internet gelijk staat aan één sms of één minuut bellen. Je betaalt dus niet voor iets wat je nooit gebruikt omdat je kiest voor, bijvoorbeeld, 1000 units. Die kun je dan opmaken aan 1000 MB, of 800MB, 150 belminuten en 50 sms’jes, of in elke andere verhouding. Bovendien blijft de prijs van het toestel hetzelfde tijdens het kiezen van een abbo, en heb je dus zelf de keuze hoe groot je bundel moet zijn. Regelmatig zijn er acties waarbij je voor een klein bedrag extra ook nog eens een grotere bundel krijgt. Dus ondanks dat de provider iets later is het met uitbrengen van de nieuwste smartphones, zijn haar aanbiedingen wel ideaal voor mensen die flexibel met hun telefoonbundel om willen gaan. Bij het aanschaffen van een smartphone boven de 250 euro – die je in de maandelijkse termijnen in je abbo afbetaalt - krijg je wel een BKR-registratie, omdat dat tegenwoordig wettelijk als een lening wordt gezien.

Het netwerk van Vodafone

Omdat hollandsnieuwe een mobile virtual network operator (MVNO) is, heeft het zelf geen netwerk in zijn beheer. Een MVNO maakt gebruik van het netwerk van een provider welke wel een eigen netwerk heeft, in dit geval is dat het netwerk van Vodafone. Vanaf 2017 krijg je bij alle abonnementen ook 4G, al is de provider de allerlaatste om in Nederland 4G aan te bieden. Ook voor de 4G verbinding maakt men gebruik van het Vodafone netwerk, waardoor je net als bij Vodafone een landelijk dekking hebt. Vodafone is al ver met het uitrollen van het 4G+ netwerk, al zul je voornamelijk 4G+ dekking hebben in de grote steden. Als het om de dekking van het 4G+ netwerk gaat, loopt KPN een stuk voor op Vodafone. Helaas biedt hollandsnieuwe nog geen 4G+ internet snelheid aan, en zal dit mogelijk (net als bij de introductie van 4G) langer duren dan bij andere providers. Waarschijnlijk is dit om de tarieven laag te kunnen houden. Je krijgt overigens altijd een maximale downloadsnelheid van 150 Mbit/s en een maximum uploadsnelheid van 50 Mbit/s. Dit is een prima snelheid voor 4G, al zul je bij andere providers sneller internet kunnen krijgen door een abbo met 4G+ te nemen (meestal tegen hogere kosten).

Een gebruiksvriendelijke website

De website van hollandsnieuwe is zowel op een pc als op mobiele apparaten gebruiksvriendelijk. Je kunt kiezen of je meer informatie over de sim-only abonnementen wilt of een met toestel wilt uitzoeken. Bij beide opties krijg je overzichtelijk de mogelijkheden te zien, en kun je die filteren op type abonnement, merk en de looptijd van het contract. Je hebt de keuze tussen een 1 of 2 jarige looptijd en er staat duidelijk aangegeven wat je bij een kortere looptijd eventueel voor je toestel moet bijbetalen. Als vaste klant krijg je extra korting wanneer je weer gaat verlengen. Verder zijn het verschillende manieren om de klantenservice te bereiken. Klanten van hollandsnieuwe kunnen inloggen om allerlei gegevens in te zien. Denk aan gebruik, status van de betaling en dergelijke. Op de aanbiedingen pagina zijn verschillende aanbiedingen te vinden voor zowel abonnementen met een toestel als sim-only. Er zijn op de website verschillende pagina’s met informatie over garantie, het behouden van je telefoonnummer, het retourneren van een bestellen en uitleg om je telefoon in te stellen. Het is verstandig om vooraf alle voorwaarden door te lezen zodat je weet wanneer je aanspraak kunt maken op je garantie.

Klantenservice

Er zijn verschillende manieren waarop je contact met hollandsnieuwe kunt opnemen. Op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 kun je telefonisch contact opnemen met de helpdesk. Stuur je een e-mail dan moet je rekening houden met een reactietijd tussen de 3 en 5 dagen. Het bedrijf geeft je ook de mogelijkheid om contact op te nemen via de social media Facebook en Twitter. Neem je contact op via social media dan zul je binnen een uur een reactie krijgen. Het mag duidelijk zijn dat als je snel geholpen wilt worden je het beste kunt bellen, of als alternatief kun je contact opnemen via social media. Op de website staat ook een vragenbank waarin je de meest gestelde vragen terug kunt vinden. Voor je belt is het dus slim om te kijken of je vraag misschien hier in staat. Handig is ook dat er op dezelfde pagina de meest gestelde vragen worden getoond, een grote kans dus dat je vraag in het lijstje staat. Ondanks dat er makkelijk contact met het bedrijf is op te nemen, zijn consumenten minder tevreden over de kwaliteit van de service. Op internet zijn veel klachten over het bedrijf te vinden.

Zakelijke dienstverlening

Bij het kiezen van een abonnement krijg je de keuze uit een consumenten contract of een zakelijk contract. Een zakelijke variant lijkt goedkoper dan een consumenten abonnement maar je moet natuurlijk wel rekening houden met de BTW. De tarieven voor zakelijke klanten worden zonder BTW gecommuniceerd. Op de website zijn ook aparte algemene voorwaarden te vinden voor zakelijke klanten. Denk bijvoorbeeld aan een vervangende toestel verzekering en standaard bundels voor bellen en data buiten de EU. Het is dus belangrijk om eerste de algemene voorwaarden door te lezen voor je over gaat tot het aanschaffen van een nieuwe smartphone. Er zijn geen speciale aanbiedingen voor grotere bedrijven te vinden op de website, waardoor het voornamelijk voor consumenten en zzp’ers aantrekkelijk zal zijn om voor deze provider te kiezen vanwege de lage prijs. Het mag duidelijk zijn dat hollandsnieuwe een goedkope provider is, maar dat de service hier volgens hun klanten ook naar is. Of deze provider iets voor jou is, zal dus afhangen van de afweging tussen prijs en service.