Kies je toestel Selecteer een van onderstaande modellen

Wiko

Begin 2011 presenteerde zich een nieuwkomer op de markt van mobiele telefonie. Een nieuwkomer die luistert naar de naam Wiko. Het merk werd geschapen door de Franse zakenman Laurent Dahan in Marseille, Frankrijk. Het bedrijf wil met zijn smartphones iedereen kunnen bedienen. Dat heeft er toe geleid dat Wiko een divers aanbod aan smartphones heeft geproduceerd. Smartphones voor mensen die alleen gebruikmaken van de basisfuncties, maar ook de meest geavanceerde smartphones voor de echte high-end user. Het smartphonemerk heeft als uitgangspunt dat elk toestel een goede basis moet hebben met uitstekende specificaties voor de beste prijs. Met zijn smartphones wil het bedrijf zijn expertise integreren in het dagelijkse leven van mensen en zaken eenvoudiger maken door producten aan te bieden die in overeenstemming zijn met de mensen zelf. In Frankrijk is Wiko inmiddels een van de grootste namen op de smartphonemarkt, maar in Nederland is het merk nog niet volledig ingeburgerd. Dit kan zomaar veranderen, als je nagaat dat op dit moment alleen Samsung nog meer toestellen in Frankrijk verkoopt dan Wiko. Nu Wiko vrijwel heel smartphoneland in Frankrijk heeft veroverd, gaat het bedrijf nu voor wereldoverheersing. Het merk wil om te beginnen bij de top van de Europese smartphonemarkt horen.

Franse revolutie met hulp van China

In Frankrijk zijn de smartphones van Wiko ontzettend populair. Dit komt door de goede specificaties, het stijlvolle design en zeker door de lage prijs. Maar een doorslaggevende factor is ook dat het merk wordt gezien als Franse makelij. De smartphones worden echter gemaakt in China. Eigenlijk is de Wiko een Chinese smartphone met een Franse marketingmachine. Door een fusie zitten vrijwel alle aandelen via een holding bij de Chinese Tinno Group. Tinno is een grote speler in Aziatische werelddeel. Door deze fusie kan Wiko wel eens de Xiaomi van Europa worden. Xiaomi verkoopt in China op het gebied van smartphones meer dan Samsung. De vraag is of dat succes ook in Europa haalbaar is. Qua oppervlakte zijn Europa en China nagenoeg gelijk aan elkaar, maar qua cultuur zitten er toch behoorlijke nuanceverschillen en diversiteit. Daarbij is deze merknaam in Frankrijk groot geworden door marketingtechnisch te sturen op het patriottische ‘made in France’. De missie en visie van Wiko om uitstekende toestellen te leveren voor een betaalbare prijs is verder ook geen uniek concept. Zowel Samsung als Motorola zijn op dat gebied ook met een inhaalslag bezig en lanceren continu betaalbare smartphones met uitstekende specificaties. Gaat Wiko deze strijd winnen?

Wiko toestellen

Ongeacht welke persoonlijke wensen jij hebt, volgens het merk past bij iedereen een Wiko smartphone. Het merk heeft een breed assortiment ontwikkeld dat bekend staat om een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Er zijn in hoofdlijnen drie categorieën: Easy & Fun, Useful & Trendy en Performance & Design. Zoals de namen al doen vermoeden zijn deze hoofdcategorieën gebaseerd op de gebruikersbehoeften. Bij Easy & Fun legt Wiko de nadruk op eenvoud, gebruiksvriendelijkheid en plezier. Toegankelijke toestellen met speelse en praktische functies. Ideaal als instapmodel om te bepalen of Wiko jou bevalt. Ben je iemand die een smartphone de hele dag gebruikt voor bijvoorbeeld selfies, ontwerpen en games? Dan is een toestel uit de Useful & Trendy-categorie ideaal. Deze smartphones van Wiko zijn gemaakt voor multitasking en staan bekend om hun functionaliteit. Ga jij uitsluitend voor high-end smartphones? Ook dan heeft Wiko een smartphone voor jou. In de categorie Performance & Design vind je telefoons die beschikken over geavanceerde functies en waarbij de behuizing bestaat uit de meest verfijnde materialen zoals aluminium. Je krijgt dan de nieuwste innovaties verwerkt in een stijlvol design. Jouw categorie gekozen? Dan heb je nog de keuzevrijheid in modellen en allerlei kleuren. Keuzestress als luxeprobleem.

Babyboom aan namen

Tot nu toe is Wiko aardig succesvol in Europa en wordt het een steeds bekender merk. Het bedrijf brengt ook met regelmaat nieuwe modellen uit. Op het Mobile World Congress (MWC) 2018 in Barcelona bracht het merk 3 nieuwe smartphone-lijnen uit met in totaal 8 nieuwe smartphonemodellen. Wiko heeft een even diverse naamkeuze als assortiment aan smartphones. Als we helemaal terug gaan op de tijdlijn vanaf het punt dat het smartphonemerk is begonnen, dan zijn er te veel namen om op te noemen. Tijdens het MWC 2018 werden de lijnen Wiko View, View2 en Y gelanceerd. De View-reeks bestaat al langer, maar heeft er nieuwe modellen bijgekregen met View Go, Lite en Max. De View-reeks is gericht op het budget- en middensegment. De View2-serie is meer bedoeld voor de high-end users, waarbij vooral aandacht wordt besteed aan design, de camerafunctie en een krachtige processor. Als we kijken naar de Y-reeks, dan is deze qua specificaties niet zo bijzonder. Het Hierbij gaat dan ook om de eenvoud en het gebruiksgemak. Des te opvallender zijn de namen Tommy, Lenny en Jerry. Dit zijn naamsoorten die Wiko ook al eerder lanceerde. Alsof je het over personen hebt. Dat is dan ook waar het Wiko uiteindelijk om gaat: persoonlijke smartphones.

Wiko’mmunity

Wiko is niet zomaar een merk dat gelanceerd is op de smartphonemarkt. De Franse zakenman heeft het merk geïntroduceerd met een bepaald doel voor ogen. Zoals al eerder gezegd wil het merk integreren in het dagelijkse leven van de gebruiker en het leven eenvoudiger maken. Hiermee wil het bedrijf eigenlijk dat gebruikers zelf kunnen bepalen hoe toekomstige smartphones van Wiko ontwikkeld worden. Alles voor het gebruiksgemak. Wiko omschrijft zichzelf als: ‘We & the community. Connected to those who carry us: the Wiko’mmunity’. Door te observeren, analyseren en het leren begrijpen, wil het bedrijf te weten komen wat elke persoon verwacht van zijn smartphone. Daarbij willen ze alles in evenwicht hebben; van technologie tot design, van kwaliteit tot de prijs. De smartphonegebruikers creëren als het ware de nieuwe modellen door als een soort community de diverse toestellen te gebruiken. Daarom heeft Wiko ook een breed assortiment aan smartphones, zodat het merk zo veel mogelijk aan ieders wensen kan voldoen. De huidige regels doorbreken door anders te zijn en risico’s te nemen. Het bedrijf vindt dat het tijd is geworden dat technologie in dienst gaat staan van het volk. Ze hebben het zelfs over een Wiko-generatie die zelf bepaalt wat goed voor hen is, zonder dat zij beperkt wordt door de prijs.

Accessoires

Bij het merk Wiko heb je de keuze uit een breed assortiment aan smartphones; voor alledaagse zaken als bellen, sms-en, social media en e-mail of een toestel waarmee je zonder haperingen kunt ontwerpen en gamen. De fabrikant maakt smartphones voor iedereen. Ongeacht welke smartphone jij wilt en welk bedrag je daarvoor neerlegt (al staan deze smartphones bekend om hun lage prijzen), je wilt niet dat jouw toestel bij een kleine stoot of val direct beschadigd raakt. Daarvoor zijn er smartphonehoesjes die perfect passen om jouw Wiko toestel. Als je alleen jouw touchscreen wilt beschermen, kun je kiezen voor een kunststof of glazen screenprotector. Dit zijn standaard accessoires die voor elk merk verkrijgbaar zijn. Echter heeft Wiko ook eigen wearables in de productseries WiMATE en WiSHAKE. De WiMATE-producten zijn bekend als smart (arm)banden met allerlei handige features, zoals de hartslagmonitor en Smart Coach. Deze smartbanden van Wiko zijn verkrijgbaar in diverse kleuren en allemaal stof- en waterbestendig. Ideaal dus voor sportieve activiteiten. De WiSHAKE is er voor het audiogenot. Van (draadloze) oordopjes, hoofdtelefoons tot speakers. Het merk wil zich niet alleen op toestellen, maar ook op accessoires profileren. Wiko wilt dat de gebruiker uiteindelijk niets te kort komt.