Kies je toestel Selecteer een van onderstaande modellen

Wiko

Begin 2011 presenteerde zich een nieuwkomer op de markt van mobiele telefonie. Een nieuwkomer die luistert naar de naam Wiko. Het merk werd geschapen door de Franse zakenman Laurent Dahan in Marseille, Frankrijk. Het bedrijf wil iedereen kunnen bedienen. Dat heeft er toe geleid dat het merk inmiddels een divers aanbod aan smartphones heeft geproduceerd. Voor mensen die alleen gebruikmaken van de basisfuncties, maar ook de meest geavanceerde modellen voor de echte high-end user. Het merk heeft als uitgangspunt dat elk toestel een goede basis moet hebben met uitstekende specificaties voor de beste prijs. Het bedrijf wil zijn expertise integreren in het dagelijkse leven van mensen en zaken eenvoudiger maken door producten aan te bieden die in overeenstemming zijn met de mensen zelf. In Frankrijk is Wiko inmiddels een van de grotere namen op de smartphonemarkt, maar in Nederland is het merk nog niet volledig ingeburgerd. Dit kan zomaar veranderen, als je nagaat dat op dit moment alleen Samsung nog meer toestellen in Frankrijk verkoopt. Dat willen ze ook in de rest van de wereld bereiken, te beginnen in de rest van Europa.

Franse revolutie met hulp van China

In Frankrijk is Wiko al ontzettend populair. Dit komt door de goede specificaties, het stijlvolle design en zeker door de lage prijs. Maar een doorslaggevende factor is ook dat het merk wordt gezien als Franse makelij. De toestellen worden echter gemaakt in China. Het zijn eigenlijk een Chinese smartphones met een Franse marketingmachine. Door een fusie zitten vrijwel alle aandelen via een holding bij de Chinese Tinno Group. Dat is een grote speler in Azië. Door deze fusie kan Wiko wel eens de Xiaomi van Europa worden. Xiaomi verkoopt in China al beter dan Samsung. De vraag is of dat succes ook in Europa haalbaar is. Qua oppervlakte zijn Europa en China nagenoeg gelijk aan elkaar, maar qua cultuur zitten er toch behoorlijke verschillen. Daarbij is deze merknaam in Frankrijk groot geworden door marketingtechnisch te sturen op het patriottische ‘made in France’. De missie en visie om uitstekende toestellen te leveren voor een betaalbare prijs is verder ook geen uniek concept. Zowel Samsung als Motorola, maar ook Nokia, Xiaomi, Oppo en nog een aantal (Chinese) merken zijn op dat gebied ook met een inhaalslag bezig en lanceren continu betaalbare smartphones met uitstekende specificaties.

Een breed toestelportfolio

Ongeacht welke persoonlijke wensen jij hebt, volgens het merk past bij iedereen een Wiko. Het merk heeft een breed assortiment ontwikkeld dat bekend staat om een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Er zijn in hoofdlijnen drie categorieën: Easy & Fun, Useful & Trendy en Performance & Design. Zoals de namen al doen vermoeden zijn deze hoofdcategorieën gebaseerd op de gebruikersbehoeften. Bij Easy & Fun legt men de nadruk op eenvoud, gebruiksvriendelijkheid en plezier. Toegankelijke toestellen met speelse en praktische functies. Ideaal als instapmodel om te bepalen of Wiko jou bevalt. Ben je iemand die een smartphone de hele dag gebruikt voor bijvoorbeeld selfies, ontwerpen en games? Dan is een toestel uit de Useful & Trendy-categorie ideaal. Deze zijn gemaakt voor multitasking en staan bekend om hun functionaliteit. Ga jij uitsluitend voor high-end? Ook dan heeft het merk een model voor jou. In de categorie Performance & Design vind je telefoons die beschikken over geavanceerde functies en waarbij de behuizing bestaat uit de meest verfijnde materialen zoals aluminium. Je krijgt dan de nieuwste innovaties verwerkt in een stijlvol design. Jouw categorie gekozen? Dan heb je nog de keuzevrijheid in modellen en allerlei kleuren. Keuzestress als luxeprobleem.

Babyboom aan namen

Tot nu toe is Wiko aardig succesvol in Europa en wordt het een steeds bekender merk. Het bedrijf brengt ook met regelmaat nieuwe modellen uit. Op het Mobile World Congress (MWC) 2018 in Barcelona bracht het merk 3 nieuwe model-lijnen uit met in totaal 8 nieuwe exemplaren. Het merk heeft een even diverse naamkeuze voor haar smartphones. Als we helemaal terug gaan naar het moment dat ze voor het eerst in de winkels verschenen, dan zijn er te veel namen om op te noemen. Tijdens het MWC 2018 werden de lijnen View, View2 en Y gelanceerd. De View-reeks bestaat al langer, maar heeft er nieuwe modellen bijgekregen met View Go, Lite en Max. De View-reeks is gericht op het budget- en middensegment. De View2-serie is meer bedoeld voor de high-end users, waarbij vooral aandacht wordt besteed aan design, de camerafunctie en een krachtige processor. Als we kijken naar de Y-reeks, dan is deze qua specificaties niet zo bijzonder. Het Hierbij gaat dan ook om de eenvoud en het gebruiksgemak. Des te opvallender zijn de namen Tommy, Lenny, Harry en Jerry. Dit zijn naamsoorten die Wiko ook al eerder lanceerde. Alsof je het over personen hebt. Tsja, het merk richt zich dan ook op de zogenoemde persoonlijke smartphones.

Wiko’mmunity

Wiko is niet zomaar een merk dat gelanceerd is op de smartphonemarkt. De Franse zakenman heeft het merk geïntroduceerd met een bepaald doel voor ogen. Zoals al eerder gezegd wil het merk integreren in het dagelijkse leven van de gebruiker en het leven eenvoudiger maken. Hiermee wil het bedrijf eigenlijk dat gebruikers zelf kunnen bepalen hoe toekomstige smartphones ontwikkeld worden. Alles voor het gebruiksgemak. Ze omschrijft zichzelf als: ‘We & the community. Connected to those who carry us: the Wiko’mmunity’. Door te observeren, analyseren en het leren begrijpen, wil het bedrijf te weten komen wat elke persoon verwacht van zijn smartphone. Daarbij willen ze alles in evenwicht hebben; van technologie tot design, van kwaliteit tot de prijs. De gebruikers creëren als het ware de nieuwe modellen door als een soort community de diverse toestellen te gebruiken. Daarom hebben ze ook een breed assortiment aan smartphones, zodat het merk zo veel mogelijk aan ieders wensen kan voldoen. De huidige regels doorbreken door anders te zijn en risico’s te nemen. Het bedrijf vindt dat het tijd is geworden dat technologie in dienst gaat staan van het volk. Ze hebben het zelfs over een Wiko-generatie die zelf bepaalt wat goed voor hen is, zonder dat zij beperkt wordt door de prijs.

Accessoires

Bij het merk Wiko heb je de keuze uit een breed assortiment aan smartphones; voor alledaagse zaken als bellen, sms-en, social media en e-mail of een toestel waarmee je zonder haperingen kunt ontwerpen en gamen. De fabrikant maakt toestellen voor iedereen. Ongeacht welk model jij wilt en welk bedrag je daarvoor neerlegt (al staan ze met name natuurlijk bekend om hun lage prijzen), je wilt niet dat jouw toestel bij een kleine stoot of val direct beschadigd raakt. Daarvoor zijn er hoesjes die perfect passen. Als je alleen jouw touchscreen wilt beschermen, kun je kiezen voor een kunststof of glazen screenprotector. Dit zijn standaard accessoires die voor elk merk verkrijgbaar zijn. Ze hebben ook eigen wearables in de productseries WiMATE en WiSHAKE. De WiMATE-producten zijn bekend als smart (arm)banden met allerlei handige features, zoals de hartslagmonitor en Smart Coach. Deze smartbanden zijn verkrijgbaar in diverse kleuren en allemaal stof- en waterbestendig. Ideaal dus voor sportieve activiteiten. De WiSHAKE is er voor het audiogenot. Van (draadloze) oordopjes, hoofdtelefoons tot speakers. Het merk wil zich niet alleen op toestellen, maar ook op accessoires profileren.