Kies je toestel Selecteer een van onderstaande modellen

Motorola

Motorola DynaTAC 8000X, zegt jou dat iets? Waarschijnlijk niet, want dit was in 1983 de eerste commerciële mobiele telefoon die in de verkoop ging in de Verenigde Staten. Een enorm blokvormig apparaat in het formaat van een huistelefoon. Het is dus niet zo gek dat je nog nooit had gehoord van deze telefoon. De meeste consumenten in Nederland kochten voorzichtig hun eerste mobiele telefoon eind jaren 90. Voor die tijd waren we helemaal niet bezig met mobiele telefoons, laat staan dat we wisten waarvoor we deze nodig zouden gaan hebben. We vonden een autotelefoon al overbodige luxe; een telefoon voor rijke zakenmensen. Leuk om te weten is dat de eerste autotelefoon door Motorola is ontwikkeld, maar dat terzijde. De Motorola DynaTAC 8000X was qua prijs ook onbetaalbaar voor gewone burgers. Als je zou terugrekenen (inclusief inflatie), betaalde je toen € 6.500,- voor die telefoon. Zeker geen budgettelefoon, waar de toestellen in de G-reeks van tegenwoordig juist wel om bekend staan. Een enorm contrast binnen tientallen jaren als we het hebben over populariteit, functionaliteit, gebruik en zeker ook in de prijs.

Begin jaren 90: Motorola’s mobiele telefoons

In 1983 heeft Motorola dus de wereld kennis laten maken met de eerste commerciële mobiele telefoon. In de jaren die volgden is het merk wederom vooroploper in de ontwikkeling van de techniek van mobiele telefonie. Als geen ander weet Motorola het formaat van mobiele telefoons in een razend tempo te verkleinen. In 1989 komt het bedrijf met de MicroTAC. Waar de DynaTAC nog 800 gram woog, weegt zes jaar later de MicroTAC nog maar 349 gram. Dit is het lichtste model op dat moment. Eigenlijk was dit de eerste telefoon die met recht mobiel genoemd mocht worden. Zijn voorgangers kon je zeker meenemen, maar deze waren zo groot en onhandig dat het praktisch gezien niet echt als mobiel bestempeld kon worden. In 1996 presteert Motorola het opnieuw om de lichtste mobiele telefoon uit te brengen met de StartTAC die slechts 88 gram weegt. Dat Motorola moet blijven ontwikkelen is onontkoombaar, aangezien de markt in de jaren 90 hard begint te groeien. De Finse concurrent Nokia brengt sinds 1992 ook mobiele telefoons op de markt die zeer gewild zijn door hun stijlvolle design. Nokia staat dan aan de vooravond om de markt te gaan veroveren.

Eind jaren 90: de ontwikkeling gaat door

Hoewel het design voor mobiele telefoons bij Motorola in eerste instantie geen prioriteit heeft, is het bedrijf toch als eerste met het idee dat er wel eens een markt zou kunnen zijn voor verwisselbare frontjes en toetsenbordjes. De primeur hebben ze in 1996 met de Pocketline Figaro van KPN (zoals deze in Nederland bekend is geworden. Om ook als eerste de kleurrijkste mobiele telefoon op de markt te brengen, komt het bedrijf in 1997 met de fleurige StartTAC. Je kunt hierover twisten of het ontwerp van deze kleurrijke telefoon vooruitstrevend is te noemen. Hoe dan ook, Motorola staat elke keer opnieuw in de picture op de markt van mobiele telefonie. Is het niet om het formaat, dan wel om de kleur of een andersoortige primeur. Zelfs op zakelijk gebied weet het bedrijf zich te onderscheiden op de markt van mobiele telefonie. Hoewel het design van het zakelijk toestel Timeport eerder saai oogt, had Motorola wel een wereldprimeur met de allereerste mobiele telefoon die tri-band bevatte. Hiermee kon men verbinding maken met netwerken in de Verenigde Staten, Europa en Azië. Het gaat het pioniersmerk voor de wind en is gedurende de gehele jaren 90 ontzettend populair, ondanks de opkomst en marktverovering van de grote concurrent Nokia. Echter zou aan het succes van Motorola in korte tijd abrupt een einde komen gedurende een lange periode.

De millenniumjaren: begin van het einde

Het begin van een nieuwe eeuw leek voor Motorola eerder het begin van het einde dan een frisse start voor het pioniersmerk. Aan het begin van de 21ste eeuw weet het bedrijf nog succes te boeken en de aandacht te trekken met de schelpmodellen uit de V-serie. Maar het merk Nokia was inmiddels onverwoestbaar, net als een van de meest verkochte telefoon aller tijden: de Nokia 3310. Motorola bleef achter in design, menustructuur en handigheid. Hoewel Motorola het uiteraard wel nog heeft geprobeerd qua design en functionaliteit, bijvoorbeeld met het platte schelpmodel Razr V3 (2004) en de Android-smartphone Droid (2009) waarmee het bedrijf wel nog enig succes wist te boeken, was het merk in totaal te weinig innovatief. Het bedrijf heeft het nog marketingtechnisch geprobeerd met diverse aparte namen (waarbij je waarschijnlijk klinkers moest kopen), zoals de PEBL, ROKR en RIZR, maar dat heeft eerder een jojo-effect dan een doorslaand succes opgeleverd. Ook een ander besturingssysteem (Microsoft Mobile en Symbian) heeft er toen niet voor kunnen zorgen dat Motorola weer op het juiste spoor terecht kwam. Het besturingssysteem Android zou verandering moeten brengen voor vele producenten om zo ook te kunnen concurreren tegen Apple’s iPhone (2007) met iOS. Echter bleef voor Motorola het schip zinkende en konden ze het gat niet dichten.

De reis van Motorola via Google naar Lenovo

Voor Motorola ging het niet meer voor de wind, maar de redder in nood zou Google moeten worden die in 2011 de mobiele afdeling van het merk overnam. Hoofddoel van Google: de patenten omtrent mobiele telefonie in bezit krijgen. Hiermee kon Google Android in bescherming nemen tegen rechtszaken die concurrenten tegen Google aanspanden. Met weinig succes voor Google, aangezien er enkele zaken zijn verloren. Dat de patenten weinig opleverden was een ding, maar dat Motorola ook nog verliest draaide, maakte de keuze van verkoop des te logischer. Daarbij komt ook nog eens dat Google met de overname zowel partner als concurrent was van onder andere Sony, HTC en Samsung. Vooral de laatste Android-fabrikant is erg belangrijk voor Google. Niet gunstig om problemen en conflicten te krijgen rondom de samenwerking. De verkoop aan Lenovo in 2014 heeft de naam Motorola goed gedaan. Hoewel het in eerste instantie leek dat Lenovo de merknaam Motorola ging laten verdwijnen, is het pioniersmerk uiteindelijk toch overeind gebleven.

Come back: Moto G-reeks en de andere Moto-familieleden

Lenovo heeft een moeilijke start gemaakt met de overname van het pioniersmerk. In beginsel dacht het bedrijf dat Motorola zo’n sterke naam was dat marketing overbodig zou zijn. Daarbij was Lenovo ervan overtuigd dat ze in 2016 de merknaam Motorola zomaar aan de kant konden schuiven en met de toestellen onder de merknaam Lenovo verder konden gaan. Daar is het bedrijf toch op teruggekomen. Een jaar lang kwamen er toestellen uit onder de naam Moto by Lenovo. Echter was dit geen doorslaand succes. De naamsbekendheid van Motorola is niet onder stoelen of banken te schuiven. Hoewel vanaf 2013 de Moto G wereldwijd een succes werd als goedkope smartphone met uitstekende features en dit succes zich heeft herhaalt met nieuwe versies in 2014 en 2015, is Motorola voor veel mensen een betrouwbare naam waarmee het bedrijf wereldwijd meer profijt van zou kunnen hebben. Lenovo lag een beetje in spagaat, omdat zowel de merknaam Lenovo als Motorola wereldwijd een sterke naam had. Zo is Motorola een sterk merk in Brazilië, maar in Rusland is dat juist Lenovo. Uiteindelijk zal mondjesmaat de merknaam Motorola wereldwijd weer zegevieren. De toestellen moeten dus weer hun eigen Motorola identiteit terugkrijgen. In 2017 heeft Lenovo onder de merknaam Motorola dan ook 9 nieuwe smartphones uitgebracht, verdeelt over de vijf Moto-families: Z, X, G, E en C. Hierdoor is er voor iedere consument een geschikt toestel. Vooral de Motorola Moto uit de G-reeks zijn erg populair. Een smartphone met uitstekende features voor een betaalbare prijs. Motorola is weer helemaal terug op het toneel en met argusogen bekijken Apple en Samsung de comeback van dit pioniersmerk.