Nieuws
17 juli 2019 - Luc Meijs

Vivo zet haar zinnen op Europa Chinese techgigant van start bij de buren

Recent zijn er op de Linkedinpagina van de fabrikant een aantal vacatures gespot die wijzen op de komst van Vivo naar Europa. Volgens de informatie in deze vacatures zal het Europese hoofdkantoor zich vestigen in Duitsland, in München. Vanuit onze oostelijke buren wilt de fabrikant zijn invloed en bekendheid uitbreiden binnen de Europese markt. We kennen Vivo vooral van hun experimentele modellen en soms zelfs conceptmodel smartphones. In het recente verleden gingen fabrikanten als Oppo en Xiaomi hen voor en betraden ook onze markt met hoofdkantoren vanuit Nederland. Het lijkt erop dat Vivo het een stap groter wilt aanpakken en meteen voor heel Duitsland gaat.
 
Wie of wat is Vivo?
 
Vivo is een groot Chinees techbedrijf in eigendom van BBK Electronics. De naam Vivo vloeit voort uit de Esperanto taal voor het woord ‘’life’’ ofwel leven. Deze taal is ooit ontwikkeld om als universele taal te dienen voor internationale verstandhouding en vrede. De fabrikant focust zich voornamelijk op smartphones, smartphone accessoires en de ontwikkeling van software. De smartphones van Vivo draaien op hun eigen Funtouch OS dat gebaseerd is op het Android besturingssysteem. Degenen met interesse in voetbal of in Marvelfilms is het wellicht ook opgevallen dat de naam Vivo vaker voorbijkomt. Dit heeft te maken met sponsorshipdeals van de fabrikant met de FIFA voor de 2018 en 2022 FIFA World Cups. Tevens heeft Vivo een deal gesloten met de Marvel filmstudio’s. In de film Captain America: Civil War gebruikten Iron Man en de Captain zelf een Vivo smartphone. Voor dit soort contracten is natuurlijk een bepaalde invloed nodig en het blijkt allemaal wel snor te zitten met Vivo op dat gebied.
 

Vivo in Nederland
 
De fabrikant was vooralsnog niet aanwezig in de Nederlandse winkels, de toestellen waren enkel te krijgen via grijze import en hierdoor ook direct een stuk duurder dan de fabrikant ze graag wenst te verkopen. Qua service voor Vivo smartphones was er geen mogelijkheid hier in de buurt. Nu de fabrikant een voet aan de grond wenst te zetten in München komt de service voor Vivo-smartphonegebruikers een grote stap dichterbij. De fabrikant staat voornamelijk bekend om zijn concept- en experimentele smartphones. Vivo heeft echter ook meer reguliere smartphones die tevens zeer scherp geprijsd zijn, dit zal ook de voornamelijkste segmentstrategie van het bedrijf worden voor Europa gokken wij. Budget- en Mid top tier smartphones met de allernieuwste features aan boord met een zeer vriendelijk prijskaartje. Een van de toestellen van deze fabrikant die je wellicht ooit voorbij zag komen is de Vivo Apex, ook wel bekend als de Vivo Nex.
 

Bij dit model stond de hoge screen to body ratio in de spotlight samen met een pop-up selfie camera en een dubbele optische vingerafdrukscanner onder het display. Een ander apart model van de fabrikant is de Vivo Nex Dual Display Edition. Fabrikanten
proberen steeds vaker op een innovatieve manier meer scherm te realiseren door een (vorm van) notch te vervangen met gemotoriseerde onderdelen of zoals we recentelijk zien, de punch hole. De Vivo Nex Dual Display Edition geeft al in de naamgeving aan welke innovatieve oplossing de fabrikant hier heeft verzonnen: een tweede scherm aan de achterkant van het toestel.
 

Een iets meer doorsnee smartphone van de fabrikant is de Vivo V15 (Pro). Op papier ziet dit toestel er interessant uit, vooral als je bedenkt dat er flink wat van de huidige prijs afgaat als de fabrikant hun smartphones vanuit Duitsland gaat verkopen.
 

We verwachten in de nabije toekomst dus steeds meer Vivo toestellen in de handen van consumenten te zien, al wordt het misschien nog niet zo makkelijk als Vivo denkt. De budget- en mid range smartphonemarkt is flink verzadigd door andere merken zoals Huawei, Samsung, Nokia en sinds kort Xiaomi. Vivo zal dus met een waterdichte strategie moeten komen willen ze in dit segment slagen. Geen wonder dat er vacatures openstaan als ‘’Strategy Manager’’, ‘’Brand Manager’’ en ‘’Creative Manager’’.
 
Bron: Vivo Linkedin