Nieuws
03 juli 2019 - Luc Meijs

Trump stimuleert verkoop Huawei Consumentenvertrouwen gestegen met 60%

Uit marktonderzoek van Telecompaper blijkt dat het vertrouwen in de Chinese smartphonefabrikant, tussen het tweede kwartaal van 2018 en Q2 2019, met maar liefst 60% is gestegen. Ondanks alle negatieve berichtgeving rondom spionagesoftware, het handelsconflict met Iran via een shady dochteronderneming en de handelsoorlog tussen de VS en China, blijkt dat de Nederlandse consument juist meer (!) vertrouwen in Huawei heeft gekregen. Waar de cijfers afgelopen jaren een stuk lager waren, ziet de fabrikant dit jaar ondanks alles een stevige groei in de vraag naar hun producten, zeker vanuit de Nederlandse markt.
 
Wordt jouw volgende smartphone een Huawei?
 
Huawei was een van de weinige fabrikanten die begin dit jaar een stevige groei liet zien qua verkoop en marktaandeel op de smartphonemarkt. Langzaam maar zeker daverde de fabrikant op de regerend kampioen af om deze van zijn troon te stoten, echter moesten ze hun doel uitstellen vanwege de sancties die ingesteld werden. Na de G20 top in Japan heeft president Trump aangekondigd dat het handelsconflict zo goed als opgelost is en dat de handel met het Oosten weer door kan als vanouds. De sancties tegen Huawei werden door een aantal andere landen gesteund, zelfs Nederland twijfelde over een eventueel verbod op bepaalde apparatuur van de fabrikant. Maar: de consument verloor het vertrouwen in de producten van Huawei niet.
 

Tussen begin 2017 en Q2 2018 gaf 5% van de Nederlandse consument aan dat hun volgende smartphone een Huawei zou worden. Vlak voordat de rel omtrent spionage en sancties begon werd in Nederland een stijging in de interesse naar Huawei smartphones waargenomen en ondanks alle negativiteit rondom de fabrikant heeft deze vraag toch doorgezet. Fast forward naar Q2 dit jaar, ruim 8% van de Nederlandse consumenten geeft nu aan dat hun volgende smartphone een Huawei zal worden.
 
Truth or dare
 
De gewaagde uitspraken van Trump over spionage en dat Huawei apparatuur een gevaar is voor de nationale veiligheid zijn nooit onderbouwd met daadwerkelijk bewijs. Het in een voorgaand artikel schreven we ook al over de (volgens ons) daadwerkelijke reden voor de opgeroepen sancties. Hoewel de sancties daadwerkelijk een deuk hebben gemaakt in het Chinese gigabedrijf en deze hun omzetverwachting en doel om de absolute nummer 1 van de wereld hebben uitgesteld, lijkt de schade mee te vallen. Het spelletje van Trump lijkt juist de andere kant op geslagen te zijn, in het voordeel van Huawei. Het Consumer Insights Panel van Telecompaper ving gedurende alle negativiteit rondom de fabrikant een aantal minder positieve signalen op over de verkoop van Huawei smartphones in de Nederlandse winkels, echter blijkt dat de consument zich niet of nauwelijks laat beïnvloeden door alle negativiteit rondom de telecom gigant.
 

Voor Huawei zien we in totaal een stijging van maar liefst 60% bij de Nederlandse consumenten betreffende hun volgende smartphonekeuze. Deze stijging leek gedurende de sancties even te stagneren, echter zette toch door ondanks alles. Samen met de interesse in een Huawei smartphone is tevens het marktaandeel van de fabrikant in Nederland gestegen, in de eerste twee kwartalen van 2017 had ongeveer 7% van de Nederlandse consumenten een Huawei smartphone en in Q1 dit jaar is dit opgelopen tot 9%.
 
Alle data bij elkaar laten zien dat Huawei niet afwijkt van hun doel om Samsung van de troon te stoten, al dan niet iets langzamer dan verwacht. Ook is het fijn om te zien dat het consumentenvertrouwen in Huawei gestegen is en daarmee de schade aan de merknaam reuze meevalt. De Chinese fabrikant heeft de afgelopen jaren steeds meer zijn zinnen gezet op de Europese markt, Huawei ziet dat er hier genoeg potentiële consumenten interesse hebben in hun apparatuur en zal er dan ook alles aan doen om deze interesse te blijven aanwakkeren. Het marktaandeel en de stijging van de fabrikant zijn zeer knap gezien deze niet eens aanwezig is op de Amerikaanse smartphonemarkt, dit in tegenstelling tot de nummer 1.
 

Moraal van het verhaal; Huawei is en blijft een belangrijke speler op de smartphonemarkt en laat zien dat het een sterk en gezond bedrijf is, ondanks alle negativiteit. Het consumentenvertrouwen lijkt alles behalve wankel en laat juist een stabiele groei zien in de vraag naar Huawei producten. Waar andere fabrikanten gestaag dalen, zien we dat de innovatie binnen het Chinese bedrijf er juist voor zorgt dat ze exponentieel groeien. We speculeren dat Huawei deze groei zeker gaat doorzetten en dat we veel kunnen verwachten de komende jaren van de fabrikant.
 
Bron: Telecompaper