Nieuws
08 mei 2018 - Ron Smeets

Simpel vs Simyo; Eurokrakers vs supervoordelige internetbundels Het is weer de maand van het vakantiegeld en dus zijn veel abonnementen aan verlenging toe

Ik denk dat iedereen de reclame’s van Simpel met King Phonalot en de verdubbeldagen wel kent. Simyo adverteert doorgaans niet heel erg veel, maar ook dat is een van de bekendere MVNO’s in Nederland. Beide providers hebben altijd wel aanbiedingen, maar doorgaans krijg je dan meer MB’s of GB’s voor hetzelfde geld of onbeperkt bellen en sms’en erbij. Zowel Simpel als Simyo hebben ook deze maand weer de nodige aanbiedingen. De Eurokrakers van Simpel versus de Supervoordelige internetbundels van Simyo. Qua naam van de actie heeft Simpel al gewonnen, maar goed. Dat zegt niet altijd alles. Nu zijn de maanden mei en juni traditioneel gezien twee maanden waarin gemiddeld meer abonnementen afgesloten en verlengd worden dan in de andere maanden van het jaar (met uitzondering van december). Dat heeft te maken met het feit dat voor veel mensen het vakantiegeld in deze maand uitbetaald wordt.

Simpel geeft meer korting dan Simyo, maar met een kortere looptijd
Simpel heeft met de Eurokrakers op het eerste oog de beste aanbieding van de twee. Wanneer je voor 1 juni een sim-only abonnement afsluit, dan betaal je de eerste zes maanden slechts 1 euro per maand, ongeacht of je kiest voor de goedkoopste sim-only van 2,50 of voor het duurste abonnement van 17,50 per maand. Je voordeel kan dus variëren van 9 tot 99 euro. Bij Simyo kan de korting niet zo hoog oplopen, maar de provider heeft er wel voor gekozen om het voordeel op de 1GB en 4GB databundels de hele contractperiode te laten duren. Bij Simyo is dat overigens maximaal 1 jaar. Je betaalt daar nu voor de 1GB bundel 4 euro (3 euro korting) en de 4GB databundel kost nu 10 euro (2 euro minder dan normaal). Kortom, de korting op de Simyo sim-only abonnementen varieert van 24 tot 36 euro per jaar.

Wat is de beste keuze dan?
Zowel Simyo als Simpel hebben verschillende abonnementsvormen en (data)bundels. Ze zijn op zich niet heel erg makkelijk met elkaar te vergelijken omdat de databundels niet overeen komen en Simyo zoals gezegd maximaal 1 jarige abonnementen heeft. Als je die tarieven met elkaar vergelijkt dan blijkt dat Simyo toch echt fors duurder is. De 1-jarige Simpel sim-only met 5GB data, 100 belminuten en 500 sms’jes kost tijdens de actieperiode, over de hele contractduur, 126 euro. De 1-jarige Simyo sim-only met 4GB data, 100 belminuten/sms kost tijdens de actieperiode, over de hele contractduur, 192 euro. Daarbij moet wel gezegd worden dat je als klant van Simyo toegang krijgt tot het 4G netwerk van KPN met maximaal 150Mbps download en 50Mbps upload. Simpel maakt gebruik het T-Mobile netwerk en geeft maximaal 75Mbps download en 10Mbps upload. Vooral die lage upload snelheid bij Simpel kan nog wel eens beperkend werken als je video’s gaat uploaden of live wilt streamen.

Goedkoop, maar het mag een onsje minder zijn
De meeste zogenoemde virtuele mobiele providers, die geen eigen netwerk hebben en dus gebruik maken van het netwerk van een andere provider, moeten het hebben van prijsbewuste klanten die op zoek zijn naar een voordelig (sim only) abonnement waarbij het allemaal een onsje minder mag zijn. In ruil voor de lage abonnementsprijs krijgen klanten dan alleen toegang tot een 3G netwerk of 4G met een lagere down- en upload snelheid en kleinere databundels (minder MB’s en GB’s). Vaak hebben ze ook alleen een online (en via social media) klantenservice of maken ze gebruik van een betaalnummer. Als je met die voorwaarden en serviceniveau overweg kunt, dan kun je voor relatief weinig geld met je smartphone online zijn. 

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.