Nieuws
08 juli 2019 - Luc Meijs

Q2 2019 Samsung desastreus Maar het kan altijd nóg erger …

Recent zagen we een aantal opvallende berichten over het Koreaanse Samsung. Van misleidende advertenties tot negatieve berichten over hun winstmarge. Ondanks dat hun grootste concurrent Huawei een tijdje geen apparatuur in bepaalde landen mocht verkopen, lijkt deze hele situatie niet positief uit te vallen voor Samsung. Hoewel de cijfers er niet om liegen, kon de schade voor de Koreanen volgens analisten nog veel erger uitgevallen zijn.
 
Een waterdichte commercial?
 
Vorige week kwam een bericht naar boven over een misleidende reclame van Samsung, gericht op hun waterdichte smartphones. Sommige smartphones van de Koreaanse fabrikant beschikken over een IP68 certificering, deze certificering staat voor volledig stof- en waterdicht tot een maximum van 30 minuten op een diepte van 1.5 meter. Volgens de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) begaat Samsung hier een fout. Volgens deze onafhankelijke autoriteit van de Australische overheid gaat de Koreaanse fabrikant hier kopje onder door niet te specificeren dat de toestellen enkel zoetwaterdicht zijn. Volgens de ACCC heeft de fabrikant de Australische consument met meer dan 300 verschillende reclames misleid op deze manier. Samsung adverteert namelijk in hun reclames en advertenties met het gebruik van toestellen in zwembaden en in de zee. In een van de reclames gebruikt een persoon zijn smartphone onderwater in een zwembad en bij een andere reclame wordt gestunt met surfen aan het strand bijvoorbeeld.
 

“The ACCC alleges Samsung’s advertisements falsely and misleadingly represented Galaxy phones would be suitable for use in, or for exposure to, all types of water, including in ocean water and swimming pools, and would not be affected by such exposure to water for the life of the phone, when this was not the case.” Alsud ACCC bestuurslid, Rod Sims.
 
De ACCC zegt dat de advertenties fout en misleidend zijn, omdat de toestellen niet in alle types water te gebruiken zijn. Dit staat tevens vermeld op de site van Samsung zelf, gezien zoutwater corrosie kan veroorzaken. Volgens Australische consumentenwetgeving mag een bedrijf hun consumenten niet misleiden op gebied van apparaatfuncties, daarom klaagt deACCC de Koreaanse fabrikant aan. Samsung heeft op de aanklacht gereageerd en vind dat ze in hun recht staan met deze advertenties, de Koreaanse fabrikant zal de zaak dan ook aanvechten.
 
Flinke winstdaling
 
Samsung heeft recentelijk hun winstverwachting gedeeld over Q2 dit jaar en er is weinig positiefs te zien. In totaal verwacht de fabrikant een daling tot maar liefst 5.56 miljard winst, dit is een daling van om en nabij de 56%. In Q2 2018 boekte de fabrikant een winst van meer dan het dubbele hiervan. Volgens een aantal analisten is de gigantische winstdaling van Samsung te verklaren door verschillende redenen, waarvan het grootste deel bestaat uit de verzadigde smartphonemarkt en de langzaam afzwakkende chipsetindustrie. Hoewel dit alles behalve positief nieuws is voor Samsung, kon het volgens dezelfde analisten nog erger zijn. Hoe zit dat dan precies? Vanwege de sancties en verboden op Huawei en hun producten stagneerde de afname van chipsets bij de Koreaanse concurrent. Echter leverde dit wel indirect meer verkopen op van Samsung smartphones. Stel de sancties waren nooit in plaats gezet dan had Samsung wel meer chipsets verkocht echter een stuk minder smartphones en daarmee meer verlies geleden (margetechnisch). Tevens liep het bij de nummer drie van de wereld ook niet lekker en zorgde dit voor minder omzet bij Samsung. Apple had sinds 2018 voor hun iPhone XS en XS Max een afspraak met Samsung omtrent de afname van OLED displays, en hoewel dit op papier een win-winsituatie leek te zijn, stagneerde de verkoop van Appleproducten hard en daarmee ook weer de omzet van Samsung. Gelukkig kreeg de Koreaanse fabrikant een fikse vergoeding voor het niet halen van een minimumafname door Apple, anders was de winst nog harder onderuit gegaan.
 

Samsung’s omzet en winstcijfers zijn de afgelopen jaren enkel nog maar in een dalende lijn te zien. Sinds het fiasco van de Samsung Galaxy Note 7 en de verwarrende line up aan smartphone series lijkt het erop dat de fabrikant momenteel zich op een ‘’all time low’’ bevindt. De problemen met de Samsung Galaxy Fold na de aankondiging afgelopen februari hebben ook niet meegeholpen aan het vertrouwen in het merk. Wel zie je dat Samsung veranderingen probeert door te zetten, het opruimen van de verschillende en verwarrende serie namen binnen hun smartphonetak is al een grote maar in mijn ogen goede stap geweest. Voor de klant is het nu duidelijker wat het low/budget/mid en wat het high end segment is en vinden we zelfs op de goedkoopste toestellen interessante features terug. Laten we hopen dat de fabrikant aankomende maand ons positief verrast met de release van de nieuwe Samsung Galaxy Note en hiermee misschien weer de start maakt van een groeiende stijgende lijn. Als dit niet gebeurt zal de Chinese concurrent, ondanks alle tegenslag hun Koreaanse buren, op korte termijn voorbij streven.