Nieuws
28 november 2018 - Luc Meijs

LG gooit het roer om bij hun mobiele brigade Kan LG nog een belangrijke speler worden in de smartphone industrie?

Waar de smartphonemarkt gedomineerd wordt door enkele bekende namen zoals Samsung, Apple en Huawei, zakken andere smartphonefabrikanten langzaam maar zeker weg in de vergetelheid. LG is een van deze fabrikanten. Het bedrijf voelt dat er wat moet gebeuren om nog een belangrijke rol te blijven spelen op deze mobiele markt en gooit hun oude strategie nu op de schop.

De tijd dringt: home entertainment moet LG’s smartphone afdeling redden
 
Hoofd home entertainment Brian Kwon gaat het roer overnemen bij de mobiele brigade van LG. Meneer Kwon wordt in het persbericht omschreven als een ‘’turnaround expert’’. Waar dit voor de tv- en audioafdeling van LG zijn vruchten al heeft afgeworpen, zal dit voor de smartphonetak van LG nog een hele klus worden. Ervaring op de wereldmarkt met betrekking tot home entertainment zal zich niet direct vertalen in een goede strategie voor de smartphonemarkt. Waar de fabrikant nog een paar keer wist te imponeren met de G7 of bijvoorbeeld de V30, sloegen ze in het verleden ook vaker compleet de plank mis. Mede door hun slechte updatebeleid heeft het merk nooit meer het succes gekend zoals het geval was met de oudere G2/3/4 series. In de huidige markt - die gedomineerd wordt door de drie grote spelers en opkomende ‘’onbekende merken’’ zoals Oppo en Xiaomi - moet LG zich in de nabije toekomst echt gaan onderscheiden. Zo experimenteert LG al geruime tijd met flexibele schermen in hun tv’s. Aangezien we recentelijk een glimp zagen van de flexibele smartphone van Samsung, kan LG wellicht hier een graantje meepikken als ze hierop inspelen. Buiten dit hoge segment zullen ze zich moeten focussen op een beter updatebeleid en meer prijsconcurrerende toestellen. Neem bijvoorbeeld de LG G7, leuk toestel maar niet voor € 799 euro (adviesprijs). Deze is inmiddels gezakt tot € 430 euro en stapt hiermee een meer interessante prijscategorie in ten opzichte van de concurrentie. Nu nog die updates …
 

 

Stunten met concepten
 
Waar eerst elke fabrikant overstapte van kleinere toestellen naar steeds grotere toestellen met zo min mogelijk bezels (denk aan de Oppo Find X of de Vivo Nex bv.), zien we nu de strijd om de beste camera en de race naar de eerste echte opvouwbare smartphone. Camera’s krijgen meer nieuwe technologieën, bijvoorbeeld nachtmodus en verschillende lenzen voor effecten zoals bokeh, wide angle, tele en macro. Doe er nog wat lenzen bij zoals dieptesensoren en ultrawide en dan kom je op meer dan een handjevol camera’s uit. LG gaat daar volgens een recent patent (ontdekt door Lets Go Digital) nog een schepje bovenop doen met maar liefst 16 lenzen. Nu is dit enkel een patent en wie weet of LG er ooit echt iets mee gaat doen, maar het duidt wel een beetje op de waanzin om de concurrentie voor te blijven met vergezochte ideeen. Als LG nu eens een goede opvolger maakt voor de G serie met high end specs, een modern uiterlijk en een goed updatebeleid in de prijscategorie van zeg, tussen de 600 en 700 euro, dan geef ik ze nog een kans om weer wat aan populariteit (en marktaandeel) te winnen.
 
Source