Nieuws
11 april 2018 - Ron Smeets

De risico’s van goedkope smartphone schermreparaties Namaak onderdelen, vervallen fabrieksgarantie, einde aan waterdichtheid en soms niet eens goedkoop

Reparatie van je kapotte smartphone bij de fabrikant of een officiële servicedienst is prijzig. Dat weet iedereen wel. Daarom zijn er ook legio meerdere zogenoemde ‘thuisreparateurs’ of kleine telecom winkeltjes die een scherm en andere reparaties voor (veel) minder geld aanbieden. Dat klinkt als een uitkomst, maar je moet je dan wel goed bewust zijn van de risico’s die je voor een paar tientjes neemt.

Bewustwording; met dank aan de BKR regels
Met de komst van de BKR registratie voor smartphone ‘leningen’ vanaf 250 euro die in de maandelijkse abonnementskosten verrekend worden zijn steeds meer smartphone gebruikers zich bewust geworden van de daadwerkelijke waarde van een iPhone, Samsung Galaxy S, Huawei P of Sony Xperia XZ. Die bewustwording zorgt er ook voor dat smartphone gebruikers sneller geneigd zijn een hoesje voor hun toestel aan te schaffen en er in het algemeen voorzichtiger mee omgaan. Helaas zijn valpartijen nog steeds veel voorkomende ongelukjes waardoor een toestel deuken in de behuizing oploopt, bekrast raakt of – in het ergste geval – het scherm breekt. Vroeger dachten we dan vaak, ‘Ach, zolang hij het nog doet’ of ‘Ik neem wel een nieuw abonnement met gratis toestel’. Die tijden zijn voorbij en we weten nu dat een nieuwe iPhone 8 of Samsung Galaxy S9 rond de 800 euro kost en dat die prijs in het abonnement verrekend wordt. En dan is reparatie, ook om de restwaarde op peil te houden, een optie die veel eerder overwogen wordt.

ESD, stof en gevolgschade
Smartphones zijn bijzonder complexe apparaten geworden met onderdelen die steeds vaker alleen nog met een loep te identificeren zijn. De vele minuscule elektronische onderdelen zijn bijzonder gevoelig voor elektrostatische ontladingen en stof. Dat geldt ook voor onderdelen als de speaker, microfoon en camera sensor. De gemiddelde thuisreparateur heeft tegenwoordig nog wel een polsbandje met aarding om statische schokken tegen te gaan, maar er zijn er ook nog voldoende die zelfs daar geen rekening mee houden. En om nu te zeggen dat de keukentafel of een bureau op zolder in een ruimte staat die stofvrij is? Die vlieger gaat in veel gevallen ook niet op. En stof kan wel degelijk kwaad. Kijk, in het verleden kon stof tussen het scherm en de glasplaat (of het plexiglas) ‘gevangen’ raken. Dat is tegenwoordig nauwelijks nog mogelijk omdat vrijwel alle smartphone schermen compleet – het TFT, LCD of OLED paneel inclusief de glasplaat – vervangen worden. Maar stof die rond dwarrelt en zich in het toestel nestelt voordat hij weer in elkaar gezet wordt kan ook weken of maanden na de reparatie voor problemen zorgen. Ineens werkt de microfoon niet meer, kraakt de speaker of valt het toestel spontaan uit. Dergelijke gevolgschades van een reparatie worden zelden als gevolgschade erkend door de ‘thuisreparateur’ of de telecomshop op de hoek.

Waterdicht is niet meer waterdicht
Steeds meer smartphones zijn tegenwoordig waterdicht. Afhankelijk van de IP certificering zijn ze spatwaterdicht (IP54), waterdicht tot een of anderhalve meter in zoetwater gedurende maximaal een half uur (IP67 en IP68). Wanneer een officieel erkende en gecertificeerde reparateur het scherm vervangt of een andere reparatie verricht waarvoor het toestel opengemaakt moet worden, dan wordt er na de reparatie een zogenoemde waterdicht test gedaan om er zeker van te zijn dat het toestel ook daarna nog aan de IP certificering voldoet. Vaak moet bij de reparatie van een waterdicht toestel ook aan speciale voorwaarden voldaan worden. Uit ervaring weet ik dat het scherm en de achterzijde van de Galaxy Note8 bijvoorbeeld onder een bepaalde druk en temperatuur op het toestel gesealed moeten worden. Gebeurt dat niet volgens die richtlijnen dan is de kans groot dat het toestel daarna niet meer waterdicht is. Erkende reparateurs hebben hiervoor speciale apparatuur in huis (zie foto hieronder) waarmee de reparatie exact volgens de gestelde richtlijnen uitgevoerd kan worden. Die apparatuur is zeer prijzig en zul je vrijwel nooit aantreffen in het standaard assortiment van een ‘thuisreparateur’.

Foutje, bedankt!
Waar gewerkt wordt, worden ook fouten gemaakt. Dat is nooit helemaal te voorkomen. Onlangs kreeg ik een iPhone 7 onder ogen die enkele maanden daarvoor door een ‘thuisreparateur’ voorzien was van een nieuw scherm maar nu waterschade had opgelopen. De pakking die voor een waterdichte afdichting tussen het scherm en de behuizing zorgt bleek vergeten te zijn. Met een beetje hulp van mij is het toestel uiteindelijk onder garantie gerepareerd door dezelfde monteur. Maar dat geluk heeft natuurlijk niet iedereen. Een risico waar je ook rekening mee moet houden wanneer je voor een goedkopere oplossing kiest. Al moet ik daarbij ook wel eerlijk toegeven dat ook de officiële service- en reparatiediensten niet altijd even netjes omspringen met klanten waarbij iets mis gegaan is. Van Dynafix zijn de afgelopen jaren duizenden voorbeelden bekend van klanten van wie het toestel meerdere keren teruggestuurd moest worden omdat het probleem niet verholpen was of de monteur een fout gemaakt had. Ok, met honderdduizenden reparaties per jaar zijn fouten onvermijdelijk. De manier waarop ze opgelost en verholpen worden is waar het om gaat. En dan ben je – ondanks de duizenden Dynafix klachten – bij een officieel erkend reparatiecentrum in 999 van de 1000 gevallen beter uit.

Nieuw iPhone 8 scherm nodig? Goedkoop is duurkoop!
Wanneer het scherm van je iPhone 8 breekt dan weet vrijwel zeker dat de reparatie een flinke duit gaat kosten. Ik heb twee populaire voorbeelden op een rij gezet. Bij Apple kost het vervangen van een iPhone 8 scherm 181 euro. Online vond ik al een aanbieder die het scherm van de iPhone 8 voor 59 euro repareert. Dat is dus maar liefst 122 euro goedkoper dan de officiële prijs. Voor die amper zes tientjes krijg je natuurlijk nooit een origineel of zelfs een refurbished origineel scherm. Ik ken de actuele inkoopprijzen van iPhone 8 schermen – van de goedkoopste namaak tot en met het origineel – en die lopen uiteen van 12 dollar tot rond de 60 dollar (exclusief BTW en verzendkosten). Wetende dat de reparatie ongeveer 20 minuten in beslag neemt mag je gerust concluderen dat er geen origineel iPhone 8 scherm gebruikt wordt. Sommige reparateurs zeggen dat er ook eerlijk bij, maar vergeten meestal wel te vermelden dat die goedkope namaak schermen soms niet kleurecht zijn en een kwalitatief minder goede digitizer hebben waardoor het touchscreen niet optimaal functioneert. Om nog maar te zwijgen van de reeds eerder besproken risico’s van de goedkopere ‘thuisreparateurs’.

Samsung Galaxy S8 scherm kapot? Origineel is niet veel duurder!
Samsung rekent 259 euro voor een nieuw Galaxy S8 scherm. Online vond ik wel een aantal goedkopere opties, maar het prijsverschil was maximaal 60 euro en lag gemiddeld rond de drie tientjes. Met alle reeds besproken risico’s is het zaak heel goed te overwegen of je bereid bent die op de koop toe te nemen om een paar tientjes te kunnen besparen. Zeker als je bedenkt dat je fabrieksgarantie ook vervalt wanneer je een niet gecertificeerde en niet erkende reparateur de Galaxy S8 laat repareren. En ook hier geldt weer dat het risico van schade door niet ESD veilig en in een stof vrije ruimte repareren in veel gevallen een rol speelt. Wat ik bij de zoektocht naar de kosten van het vervangen van het Galaxy S8 scherm wel heel bijzonder vond was het feit dat sommige niet officiële reparateurs een tot enkele tientjes duurder waren dan de prijs die Samsung in rekening brengt. Die kun je natuurlijk meteen van je lijst schrappen.

Scherm kapot? De juiste inboedelverzekering kan nog steeds uitkomst bieden
Heel veel reparateurs roepen al gauw dat de kosten van de reparatie vergoed worden door je inboedelverzekering. Dat kan tot op zekere hoogte kloppen, maar daarvoor moet je wel over de juiste inboedelverzekering beschikken en goed in de voorwaarden kijken wat precies vergoed wordt en onder welke voorwaarden. Tot een jaar of anderhalf geleden viel smartphone schade bij veel verzekeraars onder de standaard dekking. Dat is, door het explosief aantal groeiende claims en fraude, inmiddels veranderd. De meeste verzekeringsmaatschappijen hebben de polis voorwaarden aangepast zodat smartphone (val)schade niet meer standaard vergoed wordt, maar alleen als je over de juiste aanvullende polis beschikt. Het voert te ver om alle opties hier te bespreken – er zijn tientallen verzekeraars en honderden verschillende inboedelverzekeringen – maar ik zal een paar aandachtspunten opnoemen.
- De meeste standaard inboedelverzekeringen – zonder polis met aanvullende dekking – vergoeden alleen schade die in en om het huis ontstaan is. Daar valt een kapot scherm van je gevallen smartphone niet bij omdat de schade niet door inbraak, brand of diefstal ontstaan is.
- Sommige inboedelverzekeringen bieden een aanvullende polis of allrisk dekking waar de schade van een gevallen smartphone wel vergoed wordt. Daar betaal je dan ook een of een paar euro per maand extra voor. Let wel: de hoogte van het schadebedrag dat maximaal vergoed wordt verschilt per verzekeraar en is meestal ook afhankelijk van de restwaarde van het toestel. Bovendien hanteren sommige verzekeraars ook een eigen risico per schadegeval.
- Steeds meer verzekeraars bieden een aparte aanvullende polis voor ‘mobiele elektronica’. Daar valt niet alleen je smartphone onder, maar ook tablets, laptops en dergelijke.

UPDATE (13-04, 14u35): Ik kreeg zojuist een mail van mijn eigen tussenpersoon voor verzekeringen. Hij gaf aan dat de voorwaarden, zoals ik ook al zei, per verzekeraar verschillen. Maar hij signaleert ook een tweetal trends. Ten eerste gaat het eigen risico voor smartphone schades langzaam maar zeker omhoog. Daarnaast werken verzekeraars die polissen aanbieden waarbij smartphones en de schade daaraan wel gedekt is steeds vaker met eigen aangesloten reparateurs. Dan wordt het toestel opgehaald, gerepareerd en weer naar de klant verzonden. Wat de reden daarvoor is laat zich raden en ik heb dat ook al eens van dichtbij meegemaakt. Iemand vraagt een offerte op van de reparatiekosten. Int het geld van zijn inboedelverzekeraar en laat het toestel vervolgens ergens een stuk goedkoper repareren, of kiest ervoor om de schade helemaal niet te laten repareren. Kassa! Je kunt het de verzekeraars niet kwalijk nemen dat ze daar een stokje voor willen steken.

Origineel of goedkoop? Het blijft je eigen keuze!
Het doel van dit artikel is niet om je bang te maken of naar een duurdere reparateur te lokken, maar puur als bewustwording. Waar jij je kapotte smartphone laat repareren is en blijft altijd jouw eigen keuze natuurlijk. En jij bepaalt ook helemaal zelf wat je er voor wilt uitgeven. Heb je een inboedelverzekering met de juiste polis en voorwaarden? Gebruik die dan! Is garantie en gegarandeerde waterdichtheid belangrijk? Kies dan voor een erkend reparateur. Is het toestel al wat ouder – en de garantie wellicht al verlopen – maar je wilt hem toch nog laten repareren, dan kan de goedkoopste oplossing zomaar ook de meest verstandige zijn. Maar, wil je de kans op schade zoveel mogelijk beperken, dan is de aanschaf van hoesje of case die zowel het scherm als de zijkanten en achterzijde beschermd zeker geen overbodige luxe maar juist een goede investering.