Geruchten
14 mei 2018 - Ron Smeets

BlackBerry KeyOne krijgt een opvolger, de Key2 De Chinees-Canadese fabrikant onthult de volgende toetsenbord smartphone op 7 juni

Hardcore BlackBerry fans waren vorig jaar in hun nopjes toen TCL Communications, de huidige Chinese eigenaar en producent van BlackBerry smartphones, de KeyOne aan de wereld presenteerden. Een BlackBerry met het van vroeger – nou ja een jaar of acht geleden – zo gewilde fysieke toetsenbord. Een groot verkoopsucces werd de KeyOne niet, maar er komt toch een opvolger. Op 7 juni wordt in New York de BlackBerry Key2 (Two) gelanceerd, zo heeft de fabrikant via Twitter bevestigd. Uitgaande van gelekte kiekjes vertoont dat toestel heel veel gelijkenissen met zijn voorganger. De afgelopen dagen zijn ook al wat specs op straat komen te liggen en daaruit blijkt dat de BlackBerry Key2 een mid-range smartphone lijkt te worden.

BlackBerry Key2 heeft Nokia 7+ achtige specs
Het zijn natuurlijk nog geruchten, maar dit weekend doken al enkele specs van de BlackBerry Key2 op. Als die kloppen dan is het toestel op dat gebied een beetje te vergelijken met de Nokia 7+. Gesproken wordt namelijk over dezelfde 2.2Ghz octacore Snapdragon 660 processor, een redelijk vergelijkbare 12+8 megapixel dual camera aan de achterzijde, al is die niet van Carl Zeiss. Omdat de Key2 een fysiek BlackBerry toetsenbord krijgt, is het scherm met 4.5 inch en een resolutie van 1620 x 1080 pixels en 3:2 beeldverhouding natuurlijk ook een stuk kleiner dan die van de gemiddelde concurrent. Verder wordt gespeculeerd over 6GB RAM, 64GB intern geheugen met microSD optie, Android 8.1 en 8 megapixel front camera. Meer is nog niet bekend en zoals gezegd zijn dit allemaal nog onbevestigde specs. De gelekte kiekjes, afkomstig van de Chinese Tenaa, tonen dat de Key2 nauwelijks verschilt van zijn voorganger. Daarop is ook de dubbele camera op de achterzijde te zien. De geruchten lijken dus redelijk betrouwbaar, maar pas op 7 juni weten we dat allemaal zeker.

De door de Tenaa uit China gelekte kiekjes van de BlackBerry Key2. De overeenkomsten met de KeyOne - foto boven dit artikel - zijn overduidelijk zichtbaar.

BlackBerry heeft nog geen Nokia effect teweeg gebracht
Net als Nokia is ook het ooit zo grote en populaire BlackBerry - toen duidelijk werd dat het merk op sterven na dood was - in Chinese handen gekomen. Dat wil zeggen dat Chinese smartphone fabrikanten het recht om onder licentie toestellen voor beide merken te maken hebben gekocht. HMD Global doet dat met Nokia deels ook vanuit Finland en TCL Communications doet hetzelfde met BlackBerry in Canada. Beide Chinese eigenaren introduceerden tijdens het MWC van 2017 feitelijk de eerste nieuwe generatie BlackBerry en Nokia smartphones. Ok, TCL had al een paar Alcatel toestellen opnieuw uitgebracht met de naam BlackBerry erop, maar dat waren letterlijk probeersels. De KeyOne was de eerste door TCL ontwikkelde echte nieuwe BlackBerry. Voor beide merken was februari 2017 ook het moment waarop ze voor het eerst in de Android wereld stapten. We weten inmiddels dat de strategie die HMD Global, met Finse hulp, uitgestippeld heeft voor Nokia het merk geen windeieren gelegd heeft. Nokia smartphones zijn weer hot en dat komt vooral door het feit dat ze door een combinatie van prima specs, degelijk design en betaalbare prijskaartjes serieuze concurrenten voor Samsung, Sony, HTC en LG geworden zijn. De nieuwe (TCL) Blackberries hebben dat effect tot nu toe nog niet teweeg gebracht. 

BlackBerry was, en is, Nokia niet!
Het is ook nog maar zeer de vraag of dat gaat gebeuren. Nokia was meer dan meer dan een decennium de onbetwiste marktleider en heeft ook nu nog altijd een vaste schare fans. De Finnen maakten enkele strategische fouten toen de wereld tussen 2007 en 2010 steeds sneller de overstap maakte naar touchscreen smartphones. Deels omdat ze bang waren hun marktaandeel te verliezen en deels omdat ze door eerdere ‘experimenten’ niet geloofden in touchscreen. Met alle gevolgen van dien en als klap op de vuurpijl de keuze voor Microsoft en Windows Phone (Mobile). BlackBerry had sinds het begin van de 21e eeuw een vaste schare zakelijke gebruikers en werd in 2010 ineens heel populair onder kids en tieners vanwege Ping - zeg maar de voorloper van WhatsApp en Messenger – en verloor die populariteit binnen twee jaar even snel ook weer. Intussen had de fabrikant haar marktstrategie wel al grotendeels aangepast op die nieuwe doelgroep en daardoor te laat onderkend dat de zakelijke klanten steeds vaker naar andere smartphone merken overstapten, met name de iPhone, die inmiddels ook prima zakelijke oplossingen hadden voor email- en agendabeheer. Met andere woorden, in de consumentenmarkt was Nokia jarenlang een vaste waarde terwijl BlackBerry meer weg had van een passant. De kans dat BlackBerry een even grote comeback gaat maken als Nokia acht ik vooral daarom dan ook niet heel erg groot.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.