Hollandsnieuwe

Hollandsnieuwe is een virtuele provider die zich richt op goedkopere abonnementen en mensen die flexibel met hun bundel om willen gaan. Hollandsnieuwe is in 2011 opgericht door Vodafone en richtte zich oorspronkelijk alleen op sim only abonnementen, waar je buiten de bundel hetzelfde tarief betaalde als binnen de bundel. Dat het bedrijf een virtuele provider is betekent dat er geen eigen netwerk is. Er wordt gebruik gemaakt van het netwerk van Vodafone om diensten aan te bieden.

Kleiner assortiment, lage prijs

Tegenwoordig kun je bij hollandsnieuwe terecht voor zowel sim only abonnementen als een abonnement met toestel. Het aanbod van duurdere toestellen is bij hollandsnieuwe beperkter dan je gewend bent van andere providers. Daar staat tegenover dat het bedrijf veel telefoons verkoopt met goedkope abonnementen. Het unieke aan een abonnement met toestel bij hollandsnieuwe is dat je geen losse bundel hebt voor bellen, sms en internet. Je hebt namelijk één bundel waarbij elke ‘MB internet’ gelijk staat aan één sms of één minuut bellen. Je betaalt dus niet voor iets wat je nooit gebruikt, want als je nooit smst dan kun je dit deel van je abonnement gewoon gebruiken om te internetten. Daarbij blijft de prijs van het toestel hetzelfde tijdens het kiezen van een abonnement en heb je dus zelf de keuze hoe groot je abonnement moet zijn. Regelmatig zijn er acties waarbij je voor een klein bedrag extra nog een grotere bundel krijgt bij het afsluiten van een abonnement met toestel. Dus ondanks dat de provider iets later is met het uitbrengen van de nieuwste toestellen, zijn de abonnementen wel ideaal voor mensen die flexibel met hun telefoonbundel om willen gaan. Bij het aanschaffen van een toestel boven de 250 euro krijg je wel een BKR-registratie, omdat een abonnement met toestel wettelijk als een lening wordt gezien.

Het netwerk van Vodafone

Omdat hollandsnieuwe een Mobile virtual network operator (MVNO) is, heeft het zelf geen netwerk in zijn beheer. Een MVNO maakt gebruik van het netwerk van een provider welke wel een eigen netwerk heeft. In dit geval is dat het netwerk van Vodafone. Vanaf 2017 krijg je bij alle abonnementen van hollandsnieuwe ook 4G, al is de provider de allerlaatste om in Nederland 4G aan te bieden. Ook voor de 4G verbinding maakt hollandsnieuwe gebruik van het Vodafone netwerk, waardoor je net als bij Vodafone een landelijk dekking hebt. Vodafone is al ver met het uitrollen van het 4G+ netwerk, al zul je voornamelijk 4G+ dekking hebben in de grote steden. Als het om de dekking van het 4G+ netwerk gaat, loopt KPN een stuk voor op Vodafone. Helaas biedt hollandsnieuwe nog geen abonnementen met 4G+ internet, en zal dit waarschijnlijk (net als bij de introductie van 4G) langer duren dan bij andere providers. Waarschijnlijk is dit om de prijs van een abonnement met toestel laag te kunnen houden. Bij elk abonnement van hollandsnieuwe krijg je een maximum downloadsnelheid van 150 Mbit/s en een maximum uploadsnelheid van 50 Mbit/s. Dit is een prima snelheid voor een 4G abonnement, al zul je bij andere providers sneller internet kunnen krijgen door een abonnement met 4G+ te nemen (meestal tegen hogere kosten).

Een gebruiksvriendelijke website

De website van hollandsnieuwe is zowel op een pc als op mobiele apparaten gebruiksvriendelijk. Je kunt kiezen of je meer informatie over de sim only abonnementen wil of een abonnement met toestel wil uitzoeken. Bij beide opties krijg je overzichtelijk de mogelijkheden te zien en kun je de toestellen en abonnementen filteren op abonnementstype, merk en de looptijd van het contract. Je hebt de keuze tussen een 1 of 2 jarig abonnement en er staat duidelijk aangegeven dat je bij een eenjarig abonnement eenmalig een bedrag voor het toestel moet betalen. Als vaste klant krijg je extra korting om een abonnement te verlengen. Verder zijn er verschillende manieren om de klantenservice te bereiken. Klanten van hollandsnieuwe kunnen inloggen om allerlei gegevens in te zien over hun abonnement. Op de aanbiedingen pagina zijn verschillende aanbiedingen te vinden voor zowel abonnementen met een toestel als sim only abonnementen. Er zijn op de website verschillende pagina’s met informatie over garantie, het behouden van je telefoonnummer, het retourneren van een bestelling en uitleg om je telefoon in te stellen. Het is verstandig om vooraf alle voorwaarden door te lezen zodat je weet wanneer je aanspraak kunt maken op je garantie.

Klantenservice

Er zijn verschillende manieren waarop je contact met hollandsnieuwe kunt opnemen. Op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 kun je telefonisch contact opnemen met de helpdesk. Stuur je een e-mail dan moet je rekening houden met een reactietijd tussen de 3 en 5 dagen. Het bedrijf geeft je ook de mogelijkheid om contact op te nemen via de social media Facebook en Twitter. Neem je contact op via social media dan zul je binnen een uur een reactie krijgen. Het mag duidelijk zijn dat als je snel geholpen wilt worden je het beste kunt bellen. Als alternatief kun je dan contact opnemen via social media. Op de website staat ook een vragenbank waarin je de meest gestelde vragen terug kunt vinden. Voor je belt is het dus slim om te kijken of je vraag misschien hierin staat. Handig is ook dat er op dezelfde pagina de meest gestelde vragen worden getoond. Een grote kans dus dat je vraag in het lijstje staat. Ondanks dat het makkelijk is om contact met het bedrijf op te nemen, zijn consumenten minder tevreden over de kwaliteit van de service. Op internet zijn veel klachten over het bedrijf te vinden.

Zakelijke dienstverlening

Bij het kiezen van een abonnement krijg je de keuze uit een consumentencontract of een zakelijk contract. Een zakelijk abonnement is vaak goedkoper dan een consumenten abonnement. Zo zijn de eenmalige kosten voor een consument 30 euro, en voor een zakelijke klant 24,79 euro. Waar de consument 20 euro per maand voor een abonnement kwijt is, is de zakelijke klant 16,53 euro kwijt. Wel gelden er voor zakelijke klanten andere tarieven dan voor consumenten, zo ook in het buitenland. Op de website van hollandsnieuwe zijn ook aparte algemene voorwaarden te vinden voor zakelijke klanten. Het is dus belangrijk om eerst de algemene voorwaarden door te lezen voor je over gaat tot het aanschaffen van een toestel. Er zijn geen speciale aanbiedingen voor grotere bedrijven te vinden op de website van hollandsnieuwe, waardoor het voornamelijk voor consumenten en zzp’ers aantrekkelijk zal zijn om voor deze provider te kiezen vanwege de lage prijs. Het mag duidelijk zijn dat hollandsnieuwe een goedkope provider is, maar dat de service hier volgens hun klanten ook naar is. Of deze provider iets voor jou is, zal dus afhangen van de afweging tussen prijs en service.