Kies je provider Selecteer hieronder je abonnement
T-mobile Vodafone Tele 2 Hollandsnieuwe Telfort KPN Ben

Smartphone abonnement met toestel

Wie kan zich nu nog voorstellen dat je de dag door zou moeten komen zonder smartphone aan je zijde, of beter gezegd, in je hand. Precies, vrijwel niemand! Om een smartphone te kunnen gebruiken moet die aan een mobiel netwerk gekoppeld zijn. Daarvoor sluit je een abonnement af bij een van de vele mobiele providers die ons land rijk is. De meeste mensen nemen zo’n abonnement in combinatie met een toestel. Wat is verstandig? Hoe worden de kosten in rekening gebracht? En waar moet je op letten? Het komt hieronder allemaal aan de orde en daarna gaan we nog even terug in de tijd.

MNO of MVNO?

Een abonnement met toestel is altijd met een lening. Je neemt een krediet voor het toestel dat je graag wil hebben. Bij Telfort kies je eerst een abonnement uit voor één of twee jaar. In de tweede stap sluit je een lening af voor je toestel. Je geeft zelf aan hoeveel je maximaal wil lenen. Dit bedrag betaal je over één of twee jaar aan Telfort terug. Na afloop van de lening is het toestel van jou. Je kan er ook voor kiezen om tien euro per maand te lenen en het andere deel bij te betalen. Sluit je een lening af die hoger is dan € 250? Dan wordt je lening officieel aangemeld bij het BKR. Uniek bij een abonnement met toestel bij Telfort is dat je belminuten en data altijd mag meenemen. Stel dat je aan het einde van de maand nog 1 GB aan data overhebt, mag je dit meenemen naar de volgende maand. Dit mag je tot maximaal 3 maanden doen. Je kan zo data opsparen voor als je op vakantie gaat. Als je aan het einde van je abonnement met toestel besluit om te gaan verlengen, profiteer je altijd van een scherpe aanbieding. Je krijgt bijvoorbeeld gratis extra data of belminuten. Dit is één van de voordelen van klant zijn bij Telfort.

Bepaal je budget en hou jezelf daar aan!

Voordat je op zoek gaat naar een abonnement met toestel is het belangrijk dat je voor jezelf bepaalt wat je budget is. Hoeveel wil en kun je per maand besteden aan de kosten voor een abonnement met toestel? Staar je niet blind op de nieuwste smartphones die overal volop aangeprezen worden maar hou je aan je budget. Je zou zeker niet de eerste en ook niet de laatste zijn die in de winkel door een slimme verkoper overgehaald wordt om toch dat tientje per maand meer te betalen voor dat abonnement met een paar GB extra data en die iets nieuwere smartphone. Draai het om! Zoek een abonnement met toestel dat bij jouw budget past en hou jezelf daar aan. Ga je naar een fysieke telefoonwinkel? Zorg dan dat je zelf een paar alternatieven achter de hand hebt om verkooppraatjes te kunnen weerleggen. Nog slimmer is het om online je keuze te maken en die eventueel ook langs die weg verder af te ronden. Het weerstaan van een knipperende advertentie van de nieuwste Samsung of Apple van 1000 euro is een stuk makkelijker. Dat kan met één klik, in tegenstelling tot de verkoper in de winkel.

De BKR registratie

Sinds 1 mei 2017 is er voor iedereen die een toestel met abonnement gaat kopen een extra maatregel bij gekomen. Wanneer meer dan 250 euro van de aanschafprijs van een smartphone in het abonnement verrekend wordt dan is de verkopende partij verplicht een BKR toetsing te doen. BKR staat voor Bureau Krediet Registratie. Daar wordt van iedereen bijgehouden hoeveel leningen (voor huis, auto etc) er lopen en wat de lasten (aflossing) daar van zijn. Dat betekent dus dat een smartphone van 1000 euro die volledig betaald wordt, in 24 maanden tijd, met de kosten van het abonnement van de provider, gezien wordt als een lening. Wil je enkele maanden later een hypotheek afsluiten, of geld voor een auto lenen, dan kan het zomaar gebeuren dat die smartphone lening er voor zorgt dat je vele duizenden euro’s minder kunt financieren. Je betaalt immers al zo’n 50 euro per maand voor de lening van je smartphone. Sommige gebruikers noemen dit een beperkende maatregel maar het is natuurlijk bedoeld om consumenten te beschermen tegen het afsluiten van teveel leningen. En het maakt ons ervan bewust dat een smartphone een bepaalde waarde heeft en geen ‘weggeefartikel’ is.

Abonnement kiezen? Kijk eerst naar de databundel

Wanneer je bepaald hebt hoeveel jij per maand kan uitgeven voor een nieuwe smartphone met abonnement dan is het zaak om te gaan kijken welk abonnement binnen dat budget bij jou past. Daarbij is tegenwoordig vooral het aantal MB’s of GB’s dat je per maand kunt gebruiken erg belangrijk. Extra data inkopen, buiten de bundel, wordt weliswaar steeds voordeliger, maar het is nog altijd verstandig om meer data vooraf in je bundel te kopen dan achteraf bij te betalen. Het gemiddelde dataverbruik stijgt elk jaar met zo’n 70%. De meeste gebruikers hebben voldoende aan een abonnement met 1 tot 2GB aan data. Daarmee kun je foto’s delen op social media, af en toe een (kort) videootje kijken, regelmatig even muziek luisteren en volop browsen op facebook en online. Wil je dagelijks muziek luisteren, regelmatig lange video’s of TV kijken, dan is een abonnement met 5 tot 10GB data zeker geen overbodige luxe en dat kan zelfs oplopen tot 20GB. Nog intensievere gebruikers gaan voor een abonnement met onbeperkt datagebruik. Die laatste abonnementen worden momenteel alleen door T-Mobile en Tele2 aangeboden. Het is handig om te weten hoeveel data je gemiddeld nodig hebt voor bepaalde diensten. Die kun je in onderstaande tabel vinden.

Wat te doen Hoeveel date
Whatsappen 1 MB per 200 berichten
Facebook upload (met foto) 1 MB per 10 berichten
Video kijken, lage kwaliteit 5 MB per minuut
Video kijken, medium kwaliteit 10 MB per minuut
Video kijken, hoge kwaliteit 30 MB per minuut
Videobellen (Skype/Facetime) 4 MB per minuut
Muziek streaming (Spotify) 40 tot 150 MB per uur
Video streaming (Netflix/Ziggo Go) 1 tot 5 GB per uur
Mobiel Gamen 1 tot 10 MB per uur

Welke provider moet ik kiezen?

Behalve de databundel zijn ook de bundels voor belminuten en sms-verkeer belangrijk. OK, dat doen we met z’n allen steeds minder, maar toch. Het goede nieuws is dat vrijwel alle providers bij de duurdere abonnementen (met veel data) een onbeperkt aantal belminuten en sms’jes geven zodat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Bij de goedkopere abonnementen kun je vaker kiezen voor 100 tot 300 belminuten en sms’jes voor een paar euro of onbeperkt bellen en sms’en voor iets meer euro’s per maand. Waar je ook niet aan voorbij moet gaan, zijn de (4G) dekking en het serviceniveau van de provider. Ondanks dat alle mobiele providers inmiddels een landelijk dekkend netwerk hebben, bestaan er nog altijd zogenoemde witte vlekken. Daar is de dekking van een bepaalde provider of meerdere providers nog niet optimaal. Het zou vervelend zijn wanneer jij precies op een plek woont waar, bijvoorbeeld, de dekking van Vodafone niet goed is en die van Tele2 wel en je met een Vodafone abonnement met toestel thuis komt. Hetzelfde geldt voor de dekking op plekken waar je vaak komt. Denk aan kantoor, school of bij familie. Elke provider heeft dekkingskaarten op haar website staan en er zijn ook onafhankelijke sites die deze informatie delen.

Landelijke dekking is geen 100%

De vier landelijke providers KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 bieden sinds 2016 allemaal een landelijke mobiele dekking op 4G. Over landelijke dekking wordt gesproken wanneer meer dan 95% van de bevolking binnen het dekkingsgebied van een provider woont. Dat is formeel dus iets anders dan 95% van de oppervlakte van Nederland en providers zijn ook niet verplicht om 100% dekking te leveren, al streven ze daar inmiddels wel naar. Onafhankelijke tests in 2016 en 2017 hebben uitgewezen dat Tele2 en T-Mobile over verreweg de snelste 4G netwerken beschikken en dat de dekking van KPN en T-Mobile het dichtst in de buurt van de 100% komt. Dat zijn uiteraard momentopnames want alle providers werken continu aan de verbetering en uitbreiding van hun mobiele netwerken. Tot 2022, wanneer de eerste commerciële 5G netwerken verwacht worden, staat de verhoging van datasnelheden, het bereik binnenshuis en uitbreiding van de totale netwerkcapaciteit bij alle providers hoog op de agenda.

Welk toestel past bij jou

Een voordeel van de nieuwe BKR regelgeving is het feit dat alle aanbieders van abonnementen met toestel nu exact moeten melden hoe hoog de maandelijkse kosten voor elk toestel zijn dat samen met een abonnement gekocht wordt. Je kunt dus in een oogopslag zien hoeveel die nieuwe smartphone jou per maand kost. Vervolgens kun je gaan bepalen welk van de toestellen die binnen jouw budget passen, aan jouw eisen en wensen voldoet. Maak je veel foto’s en video’s, dan zijn een goede camera en veel opslaggeheugen, eventueel uit te breiden met een microSD geheugenkaart, belangrijk. Sport je veel of ben je vaak buiten, kies dan een smartphone met een degelijke behuizing die waterdicht is. Ben je een selfie-king (of queen)? Zoek dan een toestel uit met een goede camera aan de voorzijde. Dat zijn maar een paar criteria die van belang zijn bij het kiezen van een nieuwe smartphone met abonnement. Minstens zo belangrijk is de wetenschap dat tegenwoordig, in tegenstelling tot enkele jaren geleden, de zogenoemde goedkopere, mid-range en instap toestellen qua specificaties en prestaties lang niet meer zover achterblijven bij de duurdere modellen. Een beetje zoekwerk kan je zomaar een paar honderd euro besparen.

De geschiedenis

Vanaf het eerste moment dat mobiele telefoons hun intrede deden was duidelijk dat je een abonnement nodig had om het toestel te kunnen gebruiken. In den beginne, eind jaren tachtig tot begin jaren negentig van de vorige eeuw, kon je daarvoor alleen terecht bij PTT Telecom, het huidige KPN Mobile. Zij waren de enigen met een netwerk van mobiele zendmasten. Door die monopoliepositie kon PTT Telecom helemaal zelf bepalen hoe duur belminuten waren. Van SMS en mobiel internet had toen nog niemand gehoord. In 1993 liepen de maandelijkse kosten voor een mobiel abonnement van PTT Telecom, omgerekend naar euro’s, uiteen van 11 tot 102 euro per maand en betaalde je per belminuut tussen de 16 en 41 cent. Zo op het eerste gezicht, de inflatie even niet meegerekend, zijn de maandelijkse kosten voor mobiele abonnementen in de afgelopen 32 jaar dus niet zoveel gewijzigd. En net als nu kreeg je er ook in die tijd geen toestel ‘gratis’ bij. Daarvoor moest je, afhankelijk van het type GSM, tussen de 70 en 300 euro bijbetalen. Dat veranderde met de komst van meer providers zoals Libertel in 1994. Enkele jaren barstte de strijd om de mobiele beller pas echt los en konden we jarenlang profiteren van steeds goedkoper wordende abonnementen en gratis toestellen.

Vroeger, toen mobiele telefoons nog gratis waren

Dan komen we meteen op een hekel punt. Je hoort nu namelijk steeds vaker dat smartphones in combinatie met abonnementen zo duur geworden zijn. Welnu, we hebben net aangetoond dat de basis abonnementsprijzen van nu niet veel verschillen met die van meer dan 30 jaar geleden. Zeker als je bedenkt dat toen ook fors voor belminuten betaald moest worden. Tegenwoordig zijn de belminuten veranderd in MB’s en GB’s, maar dit ter zijde. Providers en fabrikanten hebben jarenlang een strijd gevoerd om de mobiele beller en later de smartphonegebruiker. Nederland telde drie grote mobiele providers die elkaar beconcurreerden met dalende abonnementsprijzen. De fabrikanten van toestellen – Nokia, Sony Ericsson, Siemens en Samsung – streden een vergelijkbare strijd. Het gevolg was dat zowel de providers als de fabrikanten er alles aan deden om de aanbiedingen van mobiele abonnementen en toestellen zo mooi mogelijk te maken. Tussen 1998 en 2006 betekende dit dat de aanschafprijzen van toestellen min of meer gesubsidieerd werden door providers en fabrikanten. Natuurlijk, ook toen werd een deel van de kosten, vooral van hele dure toestellen, in de abonnementsprijs verrekend, maar in de praktijk vielen die reuze mee.

Meer abonnementen dan Nederlanders

Nu, in de tweede helft van de jaren 10, telt Nederland al jaren meer mobiele telefoonabonnementen dan inwoners, ruim 21 miljoen abonnementen voor net iets meer dan 18 miljoen Nederlanders, waarvan ongeveer 16 miljoen oud (en jong) genoeg zijn voor een smartphone. Maar waarom zijn er dan meer abonnementen dan smartphone gebruikende inwoners? Welnu, echt vreemd is dat niet. Ten eerste is er vrijwel niemand van 8 jaar of ouder die geen smartphone (of gewone mobiele telefoon) heeft. Ten tweede hebben steeds meer mensen meer dan één telefoon. Om zakelijk en privé gescheiden te houden bijvoorbeeld. Of wat dacht je van de storingstelefoons die rouleren onder werknemers van bedrijven. En dan zijn er ook nog genoeg mensen die één smartphone en één mobiel abonnement gewoon niet genoeg vinden of om een andere reden op meerdere manieren bereikbaar willen zijn. Kortom, de wereld van de mobiele en smartphone abonnementen is redelijk verzadigd en de strijd om de smartphone gebruiker richt zich vooral op het afsnoepen van onderlinge klandizie, zowel bij de providers als de fabrikanten. Daardoor zie je nu heel andere aanbiedingen en tarieven dan aan het begin van deze eeuw.

Gratis toestellen zijn exit, gratis roamen in de EU is nieuw!

Het is al even ter sprake gekomen, maar een van de gevolgen is het verdwijnen van de ‘gratis’ toestellen bij het afsluiten van een nieuw abonnement met toestel. De nieuwe Nederlandse BKR regelgeving met betrekking tot kredietverlening voor de aanschaf van smartphones heeft die ontwikkeling in de lente van 2017 nog verder doen versnellen. Maar we hebben er wel iets anders voor teruggekregen. Sinds medio juni 2017 zijn binnen de EU namelijk de roaming kosten afgeschaft. Dat betekent dat je dus niet meer extra hoeft te betalen voor het gebruik van je mobiele telefoon of smartphone in de 28 landen van de Europese Unie. Heb je bijvoorbeeld een abonnement met 150 belminuten en 2GB data, dan kun je daar overal binnen de EU gebruik van maken. Mocht je buiten die bundel gaan dan betaal je binnen de EU ook gewoon hetzelfde ‘buiten-de-bundel tarief’ voor bellen of internet als in Nederland.