Apple grijpt 75% van de smartwatch markt

Apple grijpt 75% van de smartwatch markt

De Apple Watch verkoopt minder goed dan verwacht, maar nog altijd veel beter dan de concurrentie

Vorig artikel Volgend artikel

Of het nu wel of niet goed gaat met de Apple Watch is een vraag die alleen Apple zelf kan beantwoorden. Volgens Strategy Analytics heeft de Amerikaanse fabrikant in het eerste kwartaal na de lancering in ieder geval al driekwart van de smartwatch markt weten te veroveren.

Tijdens de presentatie van de meest recente kwartaalcijfers zweeg Apple over de verkoopaantallen van de Watch. Het enige dat Tim Cook daarover kwijt wilde was de mededeling dat het slimme horloge beter verkoopt dan verwacht. Iets anders kan hij natuurlijk ook niet zeggen, maar met alle berichten over het verlagen van de productie, slechte reviews en naar beneden bijgestelde verkoopverwachtingen lijkt die opmerking een beetje zinloos.

Dat neemt echter niet weg, en dat schreef ik eerder ook al, dat alle 'wearable concurrenten' van Apple een gat in de lucht zouden springen als ze in een kwartaal tussen de 3 en 4.5 miljoen slimme horloges zouden verkopen. Dat zijn de aantallen die de verschillende analisten namelijk noemen als het gaat om de verkoop van de Apple Watch in de eerste maanden na de onthulling.

Maar goed, Strategy Analytics heeft de resultaten van de swartwatch verkopen tijdens het tweede kwartaal van dit jaar bekeken en komt tot de conclusie dat er 4 miljoen Apple Watches over de toonbanken gevlogen zijn. In totaal werden dit kwartaal 5.3 miljoen slimme horloges verkocht. Daarmee is Apple, met 75.5%, in één klap de wereldmarktleider geworden. Vergeleken met een jaar geleden is de stijging van Apple natuurlijk niet te meten omdat de Apple Watch toen nog niet verkrijgbaar was. Ter vergelijk: Samsung verkocht in Q2 zo'n 400.000 slimme horloges. Een daling van ruim 40% vergeleken met een jaar eerder. Alle overige wearable fabrikanten verkochten gezamenlijk zo'n 900.000 smartwatches. Een verdriedubbeling ten opzichte van vorig jaar.

De totale smartwatch markt groeide, vergeleken met het tweede kwartaal van 2014, met ruim 457%. Met dank aan de Apple Watch dus.

Wearables-Q215

Letwel, bovenstaande cijfers hebben dus alleen betrekking op smartwatches. Kijk je naar de totale wearable markt, dan tellen natuurlijk ook de (fitness) bandjes van Fitbit, Xiaomi, Huawei etc. mee en dan praat je over andere aantallen en marktaandelen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies