Tweede kinderziekte voor de Xperia Z3: spontaan brekend glas

Tweede kinderziekte voor de Xperia Z3: spontaan brekend glas

Wordt het tijd voor een terugroep actie?

Vorig artikel Volgend artikel

Sony maakt al jaren smartphones die meer dan eens, en vaak ook meer dan terecht. overspoeld worden met lovende kritieken. Aanvankelijk met name vanwege het eigenzinnige design maar sinds de onthulling van de Xperia Z en zijn (compacte) opvolgers ook steeds vaker vanwege de uitstekende specs en prestaties van de toestellen. De kwaliteit van de camera, waterdichtheid en het uithoudingsvermogen van de accu zijn de drie belangrijkste voorbeelden daarvan.

Helaas worden toestellen van Sony met enige regelmaat ook geplaagd door kinderziektes. Opvallend genoeg betreft dat meestal het spontaan breken van onderdelen. Jaren geleden hadden we de brekende toetsen op de Sony Ericsson S500i (en enkele varianten daarvan) en de Sony Xperia Z bleek twee jaar geleden nogal vaak last te hebben van een spontaan brekend scherm. Die klacht is nu ook opgedoken bij de Xperia Z3. Voor dat toestel is het na problemen met de waterdichtheid al de tweede 'kinderziekte' die sinds de winkellancering de kop op steekt. Inmiddels hebben zich op fora en bij de fabrikant al honderden Xperia Z3 eigenaren gemeld waarvan het glas, vooral aan de achterzijde, gebarsten is.

Sony doet momenteel onderzoek naar de oorzaak van deze problemen en zegt dat gebruikers met klachten zich kunnen melden bij de servicedienst of winkel waar het toestel gekocht is. Online wordt gespeculeerd dat het te maken kan hebben met het feit dat het toestel aan de achterzijde, tussen het NFC en Sony logo, soms wel heel erg warm wordt. Vooral wanneer je in 4K filmt of langere tijd een spel speelt. Wanneer het scherm én de processor dus continu in gebruik zijn. Doordat het toestel dan op één bepaalde plek heet wordt zet het glas uit en kunnen er door de extra spanning die dan of tijdens het afkoelen ontstaat barsten ontstaan. Het feit dat de Xperia Z3 waterdicht is speelt daarbij ook een rol volgens mij. Er zijn meer toestellen die tijdens het gebruik warm worden, maar die hebben geen glazen achterzijde of zijn niet waterdicht. Dat laatste betekent dat er in de behuizing ruimte is voor het uitzetten en krimpen van onderdelen. Dat zijn fracties van millimeters, maar die speling hebben de Xperia Z toestellen niet waardoor de extra spanning op het glas niet 'weg kan'. Dat klinkt op zich allemaal heel plausibel. Zelf heb ik die warmte ook al enkele keren gevoeld maar mijn Xperia Z3 vertoont nog geen barsten.

Een andere mogelijke oorzaak zou gezocht kunnen worden in het feit dat het toestel nogal eenvoudig in de lengterichting kan buigen, of torderen dus (zie tweede foto hieronder). Gebeurt dit te vaak, of wordt het toestel te ver doorgebogen, dan zou het glas kunnen barsten. Uiteraard is dit niet iets dat je opzettelijk doet, maar het kan wel gebeuren wanneer het toestel in je broekzak zit. Ik zag eerder vandaag een korte preview van de uitzending van Radar waarin een Xperia Z3 Compact zodanig verbogen wordt dat het glas van het toestel breekt (zie screenshot hieronder). Sorry, maar als ik mijn Xperia Z3 zo ver zou doorbuigen, en elk ander toestel, dan breekt elk scherm of glazen achterzijde. Een beetje overdreven demonstratie als je het mij vraagt, maar het neemt natuurlijk niet weg dat er wel degelijk een probleem is.

Xperia-Z3-Compact-Buigen
Als je maar ver genoeg buigt dan breekt de Xperia Z3 (Compact) ook, maar dat geldt voor alle toestellen.

Het onderzoek van Sony en de speculaties over mogelijke oorzaken ten spijt is het natuurlijk van groot belang dat de problemen verholpen worden. Ten eerste is het bijzonder vervelend als je met een dergelijke klacht geconfronteerd wordt. Een snelle, kosteloze, afhandeling van het probleem door de fabrikant (Sony dus) zal voor vrijwel iedereen de hoogste prioriteit hebben. Helaas blijkt dat in de praktijk niet altijd zo te lopen. Sony werd, en wordt, telkens weer beticht van het niet adequaat reageren en oplossen van deze klachten. Ja, klanten kunnen zich melden bij de servicedienst en daar wordt alles in behandeling genomen, maar er zijn verhalen van klanten die weken lang moeten wachten op een oplossing zonder tussentijds iets te horen. Dat kan natuurlijk niet meer in deze tijd.

Letwel, ik moet ook even een lans breken voor Sony zelf. Van een toestel dat met een gebroken glasplaat of scherm onder garantie ter reparatie aangeleverd wordt is het soms moeilijk te achterhalen of de barst spontaan ontstaan is of dat er sprake is van valschade. Een toestel zonder verdere valsporen kan toch kapot gegaan zijn tijdens een val en een toestel met op het eerste gezicht veel valsporen vertoont (krassen en/of 'putjes' in de zijkanten bijvoorbeeld) kan best een exemplaar zijn waarvan het scherm toch spontaan gebarsten is. Kortom, het is best nog wel te begrijpen dat fabrikanten in deze gevallen wat terughoudend reageren.

Toch is de reactie van Sony, en daar zijn in de afgelopen acht jaar dus drie concrete voorbeelden van, niet afdoende. Wanneer blijkt dat binnen enkele weken honderden vergelijkbare klachten opduiken dan mag je er ook zonder diepgravend onderzoek al van uit gaan dat er iets structureel aan de hand is. En dan ben ik van mening dat de fabrikant bij het oplossen van deze klachten het voordeel van de twijfel aan de klant moet gunnen. Teveel vergelijkbare klachten kunnen immers geen toeval zijn. Ik denk zelfs dat Sony terugroep actie mag overwegen. Mits men de oorzaak van het probleem gevonden heeft en een oplossing voorhanden is. Anders heeft dat geen zin natuurlijk. Ja, zo'n actie kost een hoop geld maar de reputatie schade die je oploopt als je niets, of niet voldoende, doet is uiteindelijk veel groter. Sony zou in dit geval overigens ook ervoor kunnen kiezen om reparatiecentra te instrueren de eventuele garantiekwestie bij deze klachten tijdelijk niet ter discussie te stellen. Het zijn doorgaans toestellen die pas een paar weken oud zijn waarvan het glas op een vergelijkbare manier gebarsten blijkt te zijn.

Sony-Xperia-Z3-Torsie
De Xperia Z3 kan net effe iets te gemakkelijk buigen. Een mogelijke oorzaak voor het brekende glas

Enkele weken geleden schreef ik over de redenen waarom ik vind dat Sony tijdens het MWC in Barcelona er goed aan zou doen geen nieuwe Xperia (Z4) smartphone te presenteren. Daarbij was het aanpassen van de model updates van zes naar twaalf maanden het belangrijkste argument. Sony had ten tijde van de Xperia Z lancering een flinke achterstand op de meeste concurrenten maar heeft de fabrikant inmiddels wel ingelopen.

De kinderziektes kwamen in mijn eerste artikel ook al aan de orde. De recente ontwikkelingen zijn mijns inziens een extra reden waarom Sony er goed aan zou doen haar modellen niet meer elke zes maanden te vernieuwen. De fabrikant zou zich zelf, en haar klanten, een dienst kunnen bewijzen door meer ontwikkeltijd te nemen. Dat zou het testen, en ontdekken van kinderziektes vóórdat het toestel in de winkels ligt, alleen maar ten goede komen is mijn mening,

Sony was vorige maand, op z'n zachtst gezegd, niet blij met mijn constatering dat de fabrikant met het elke zes maanden onthullen van een nieuwe versie van haar topmodel Xperia smartphone te maken krijgt met een steeds groter wordende schare van ontevreden klanten. Deels omdat een toestel een paar maanden na aanschaf alweer 'verouderd' blijkt te zijn en deels omdat het daarmee bij klanten die problemen hebben de indruk gewekt kan worden dat door de komst van een nieuw model de aandacht voor het oplossen van problemen bij de vorige variant zal verslappen. Hoe zeer Sony iedereen ook wil doen geloven dat dit nooit het geval zal zijn is het wel een normale gedachtengang van klanten. Sterker nog, met de komst van een nieuw model moet de fabrikant haar aandacht, en personeel, simpelweg over meerdere producten verdelen. De kans dat klachten dan langer blijven liggen, en het zoeken naar oplossingen meer tijd in beslag neemt, is dan meer dan reëel, toch?

Xperia-Z3-Gerbroken
De Xperia Z3 heeft last van spontaan brekend glas, vooral aan de achterzijde

Uiteraard heb ik ook Sony gecontacteerd voor een reactie op bovenstaande problemen en mijn mening hierover. De fabrikante meldde het volgende:

"Sony Mobile streeft altijd naar de hoogste kwaliteitsnormen en klantenservice voor al onze producten. Wij bouwen al onze producten volgens de hoogste kwaliteitsstandaarden en onderwerpen deze aan strenge testprocedures. Deze testprocedure omvat: vrije val, buigen, druk, warmte en andere simulaties van gebruik. Wij zijn ervan overtuigd dat de Xperia Z3 voldoet aan deze hoge kwaliteitsnormen, en dat zorgen van klanten ruim binnen de normen voor mobiele producten binnen de consumentenelektronica-industrie vallen.

We betreuren het dat sommige consumenten vinden dat ze niet de servicekwaliteit krijgen die ze verwachten en vragen alle consumenten die zorgen hebben over hun Xperia product contact met ons op te nemen via klantenservicenummer 0900 8998318. Alle verzoeken van klanten worden op individuele basis en in overeenstemming met de geldende garantievoorwaarden behandeld. Tenzij we kunnen bewijzen dat het defect van het toestel te wijten is aan nalatigheid van de gebruiker wordt elke klacht binnen de garantie behandeld en wordt het toestel gerepareerd of vervangen."

Het is nog net geen terugroep actie, maar Sony geeft hiermee in ieder geval wel aan dat het probleem serieus genomen wordt. Mocht jij dus een Xperia Z3 (Compact) hebben waarvan het scherm spontaan gebroken is dan kun je er van uit gaan dat dit onder garantie gerepareerd wordt. En mochten ze bij de winkel waar je hem gekocht hebt moeilijk doen, bel dan zelf direct de klantenservice van de fabrikant op bovenstaand 0900 nummer.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies