Emporia's misplaatste arrogantie

Vorig artikel Volgend artikel

Een van de weinige toestelfabrikanten die wel besloten hebben om dit jaar zowel de CeBIT als het MWC te bezoeken is Emporia, makers van senioren mobieltjes zoals de Emporia Life en Life Plus.

Nu wil het toeval dat ik voor de volgende uitzending van Mobile Cowboys op TV Limburg vorige week opnames heb gemaakt waarbij we mijn gepensioneerde vader, die absoluut niets heeft met mobieltjes maar wel een Nokia bezit en daar ook regelmatig mee belt, een Emporia Life geven om te zien hoe snel hij dit toestel, waarvan de fabrikant zegt dat het extreem makkelijk te bedienen is en dus uitermate geschikt voor oudere, techisch minder onderlegde, gebruikers, onde de knie kreeg

Onze test wijst uit dat de Emporia weliswaar een prachtig groot en goed leesbaar display heeft met grote toetsen (en zeker niet teveel knoppen) maar dat de user interface nogal wat te wensen over laat. Zo kun je in het instellingen menu teveel zaken zelf regelen. Iets dat volgens mij juist voor de oudere gebruikers helemaal niet nodg moet zijn. Daarnaast is ook het installeren van de accu en SIM kaart voor de meeste senioren ondoenlijk.

Natuurlijk snap ik ook wel dat de meeste senioren die een mobiele telefoon krijgen daarbij door hun kinderen of het winkelpersoneel geholpen worden bij het instellen en de eerste uitleg voor het gebruik, maar dan kun je ze, mits ze nog goed kunnen zien, ook een eenvoudige Nokia, Sony Ericsson of Samsung geven, is mijn stelling. Als een fabrikant als Emporia zich wil onderscheiden op het gebied van senioren mobieltjes, dan moeten ze volgens mij ervoor zorgen dat een toestel zonder gebruikshandleiding (met bv. een eenvoudige installatie wizzard tijdens het eerste opstarten) vanaf het eerste moment door iedere non-techneut te gebruiken is. Hetzelfde geldt voor de user interface. Die kan volgens mij ook een stuk eenvoudiger en, om maar eens een modewoord van 2009 te gebruiken, intuitiever.

Toen ik onze bevindingen echter met een van de marketing managers van Emporia besprak werden deze echter op een bijzonder arrogante manier weggewoven. OK, ik begrijp dat Marketing bobo's voor de volle 100% achter hun product moeten staan, maar dit was toch wel een beetje overdone.

Wat ik ook zei of probeerde uit te leggen, de mevrouw in kwestie bleef roepen dat het allemaal onzin was en dat Emporia de beste en meest gebruiksvriendelijke toestellen voor de senioren markt maakte. En geloof me, ik heb in de 15 minuten die ik met de dame heb staan praten echt meerdere malen getracht mijn standpunt zoals ik dat hierboven al heb beschreven duidelijk te maken. Het enige antwoord dat ik telkenmale weer kreeg was "Wir machen die besten Senioren Handy's". Waarop ik het nogmaals probeerder: "Dat was ook niet mijn punt, mevrouw. Ik denk dat ze nog wat verbeteringen kunnen gebruiken en dat zie ik niet terug in de nieuwere modellen die overigens weer meer knopjes aan de zijkant hebben". Enfin, een vermoeiend gesprek met een verschrikkelijk arrogant overkomende Emporia medewerkster. Op z'n minst een beetje misplaatst voor een toestel fabrikant wiens marktaandeel nog niet in de tienden van procentpunten uit te drukken is.

Toen mijn verhaal na ruim een kwartier nog steeds niet 'geland' was bij de Marketing dame (ik zal haar naam niet noemen), heb ik het maar opgegeven.

De Emporia doelgroep aan het werk ;-)
Emporia-Oudjes

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....