De Sony Xperia Z3 is niet altijd waterdicht

De Sony Xperia Z3 is niet altijd waterdicht

Videobewijs toont aan dat water binnen kan dringen

Vorig artikel Volgend artikel

Vlak voordat Sony de Xperia Z3 presenteerde leek de fabrikant er prat op te gaan dat de vierde generatie van de Xperia Z familie nog waterdichter zou zijn dan z'n voorgangers. Althans, dat kon afgeleid worden uit een zwembad teaser waarop een diepte aanduiding van 2 meter ? vermeld stond. Alle voorgaande modellen waren tot 1m50 waterdicht.

Enfin, tijdens en na de lancering werd daar niet meer over gerept en met de ervaringen die sommige Xperia Z3 gebruikers de afgelopen weken gehad hebben zou de oorzaak daarvoor wel eens kunnen liggen in het feit dat het toestel in bepaalde omstandigheden juist minder waterdicht is gebleken. Zelf heb ik dat inmiddels ook getest en ik kan nu bevestigen dat de Xperia Z3 inderdaad een probleem heeft.

Laat ik bij het begin beginnen. Vorige week werd ik door een lezer gewezen op enkele video's van de Xperia Z3 waarin te zien was dat het toestel niet helemaal ongeschonden uit waterdichtheid tests kwam. In een geval vormde zich na enkele uren condens achter de cameralens en bleek het toestel kort daarna helemaal niet meer te functioneren. Een tweede gebruiker demonstreerde de waterdichtheid van het toestel voor zijn vriendin en die zag dat het scherm van de Xperia Z3 vrijwel meteen na het onderdompelen waterschade begon te vertonen. En in een derde video is duidelijk te zien dat onderwater luchtbellen uit het toestel ontsnappen. De filmpjes kun je allemaal onderaan dit artikel zelf bekijken.

Op het forum van Sony Mobile is ook al een topic aangemaakt waarin sommige Z3 eigenaren klagen over de problemen. OK, het zijn nog niet al te veel klachten, maar de Xperia Z3 ligt ook nog niet zo heel lang in de winkels. Vandaag ontving ik een mail van een van mijn lezers, die nota bene voor de Z3 gekozen had (in plaats van de Galaxy Note 4) na mijn positieve eerste bevindingen met het toestel, van wie het toestel ook al waterschade heeft opgelopen. Hij wilde gisteren een screen protector op het toestel aanbrengen. Dat deed hij, omdat de Xperia Z3 toch waterdicht is, met behulp van wat druppeltjes water zodat de doorzichtige sticker makkelijker, en zonder luchtbellen, aan te brengen is. Toen hij het vocht onder de screen protector wegveegde (door over de sticker te wrijven) zag hij het water aan de rand van het toestel naar binnen verdwijnen. Althans, er ontstonden luchtbelletjes en daarna was het water weg, het toestel in dus. Kort daarna viel zijn scherm uit. Hij heeft zijn Xperia Z3 daarna meteen afgedroogd, de klepjes open gezet en hem een aantal uren in een bak met rijst gelegd. Daarna deed zijn toestel het gelukkig weer, maar hij weet nu wel dat hij hem ver weg moet houden van water. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn bij een toestel dat waterdicht zou moeten zijn.

Naar aanleiding van de video's en de ervaring van deze lezer besloot ik om mijn Xperia Z3 ook maar eens wat diepgaander onder water te testen. Uiteraard heb ik deze test compleet gefilmd, zonder knippen en plakken. Het resultaat is even duidelijk als triest. Ook bij mijn Xperia Z3 ontsnapten, na hem ongeveer een minuut onder water te hebben gehouden, luchtbelletjes. Met andere woorden; er dringt water naar binnen. Kijk zelf maar.

Zoals ik in de video ook al zeg is het vermoeden nu dat het relatieve instabiele frame (de randen aan de buitenzijde) van de Xperia Z3 de oorzaak zou kunnen zijn voor de problemen met de waterdichtheid. De lezer, John (nickname sygys), wiens Xperia Z3 problemen kreeg bij het opplakken van een screenprotector, kwam met deze mogelijke verklaring omdat hij gekraak hoorde tussen het frame en scherm.

Natuurlijk gaat niemand, bij normaal gebruik, het toestel zo verbuigen als ik dat in het filmpje laat zien. Echter, het feit dat je vrijwel zonder kracht te zetten deze vervorming (die op zich ook weer terugveert) kunt veroorzaken betekent ook dat dit kan gebeuren wanneer je het toestel bijvoorbeeld in je broekzak bewaart (voor) en vervolgens gaat zitten of bukt. Het klinkt mijns inziens ook aannemelijk dat daardoor kiertjes of gaatjes ontstaan in de waterdichte afdichting tussen het scherm en het frame van het toestel en dat dan dus ook water binnen kan dringen. Op dit moment, enkele uren na de test, doet mijn Xperia Z3 het nog wel, maar af en toe reageert de unlock button niet, zoals ook in het filmpje te zien is.

Uiteraard heb ik inmiddels ook al contact opgenomen met Sony en de fabrikant heeft mijn video ook al ontvangen en gezien. In een eerste reactie werd gezegd dat mijn test toestel een zogenaamd pre-sales exemplaar is. Dat zijn dus prototypes die nog niet niet goed genoeg bevonden zijn om in de winkels te verschijnen. Echter, in 95% van de gevallen heeft dat betrekking op de software (firmware) die nog niet final is en slechts in enkele gevallen betreft het de hardware. Goed, mijn exemplaar mag dan misschien wel een prototype zijn, de video's van andere falende tests en het verhaal van de lezer hebben natuurlijk gewoon betrekking op Xperia Z3 exemplaren die gewoon in de winkel gekocht zijn. Daarmee acht ik de kans dat het resultaat van mijn test te maken heeft met het feit dat ik een prototype heb zeer klein.

Maar goed, ik heb met Sony afgesproken dat ik morgen (vrijdag) nog een nieuwe Xperia Z3 ontvang. Dat is wél een winkelmodel. Ik zal dat toestel aan dezelfde test onderwerpen en de resultaten daarvan (met video) morgen of de dag erna nog toevoegen aan dit artikel. Mijns inziens doet het echter niets af aan de geconstateerde probleemgevallen tot nu toe. Bovendien is de kans dat ik weer een toestel krijg dat last heeft van dezelfde problemen natuurlijk ook niet heel erg groot. Ik bedoel daarmee dat de problemen met de waterdichtheid van de Xperia Z3 zeker niet alle geproduceerde (en verkochte) toestellen zal treffen. Op dit moment zijn bij mij vijf gevallen bekend.

Los hiervan heeft Sony wel al aangegeven dat ze de zaak aan het onderzoeken zijn. Mijn testexemplaar gaat ook direct voor onderzoek terug naar de fabrikant. De resultaten daarvan zullen enkele dagen of weken op zich laten wachten. Wordt vervolgd dus!

Tot die tijd gaat Sony nog uit van incidenten en is er nog geen aanleiding om aan te nemen dat het hier een structureel probleem betreft. Dat betekent natuurlijk niet dat ze hun verantwoordelijkheid willen ontlopen. Sony liet mij weten dat iedereen die problemen ondervindt dat direct kan melden bij het Sony Customer Care Center. Die zijn bereikbaar op 0900 8998318. Alle klachten zullen, zoals altijd, serieus genomen worden en er zal gezocht worden naar een voor de klant zo bevredigend mogelijke oplossing, aldus Sony

Ik ban natuurlijk benieuwd of er meer Xperia Z3 eigenaren zijn wiens toestel inmiddels waterschade opgelopen heeft. Zo ja, reageer dan en als je foto of videobewijs hebt, stuur dat dan naar redactie@mobilecowboys.nl (een linkje naar de foto's of filmpjes mag ook).

Xperia-Z3-Waterproof-Fail-a1

De vergelijkbare video's van niet helemaal waterdichten Xperia Z3's die de afgelopen weken opdoken.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies