Zo verleiden smartphone makers je een nieuw toestel te kopen

Vorig artikel Volgend artikel

Smartphone fabrikanten hebben de laatste jaren een prachtige groei doorgemaakt. De ene na de andere Samsung en iPhone vliegt over de toonbank, alsof ze een eerste levensbehoefte zijn geworden. Helaas geldt voor ook deze giganten 'na zonneschijn komt regen': ze moeten elk jaar weer met iets nieuws op de proppen komen om de consument te verleiden het nieuwste van het nieuwste te willen kopen. Kennelijk lukt ze dat wel, maar hoe pakken ze dat aan?

Een, twee, drie

Hoe verkoop je een peperdure telefoon aan iemand die al een peperdure telefoon in zijn broekzak heeft en een oude peperdure telefoon in zijn nachtkastje? Door het nieuwe model vol te stoppen met allerlei toeters en bellen die de mogelijkheden van het vorige model beschamen. Althans, dat is de bedoeling. De verschillen tussen de generaties telefoons worden alsmaar kleiner. De ene telefoon heeft een goede camera, de andere een heel goede en weer de volgende een wel heel erg goede. Toch werkt dat. Doordat continu bepaalde onderdelen worden verbeterd, loopt de klant elk jaar weer warm voor een nieuwe telefoon.

Verbeterde camera

De fotografen van de huidige generatie hebben het maar goed. Smartphonecamera's worden continu geüpgraded, zodat je op elk moment van de dag een haarscherpe foto kunt maken. Tot een paar maanden geleden lag de nadruk vooral op de camera aan de achterkant van de telefoon, de camera die je gebruikt om foto's te maken. De laatste tijd is het juist de camera aan de voorkant die in de schijnwerpers staat. De selfieverslaafden onder ons kunnen hun hart ophalen. Ook applicaties als Skype worden daardoor fijner in het gebruik, want je kunt je gesprekspartner beter zien. De HTC One M8 en de One Mini 2 hebben beide een voorcamera van 5 MP. De Ascend P7 van Huawei is helemaal een zwaargewicht op dit vlak, aangezien die is uitgerust met een voorcamera van maar liefst 8 MP. LG heeft het anders aangepakt: niet het aantal pixels, maar de grootte van de pixels hebben ze verbeterd.

Verbeterde verpakking

De tijd dat telefoons van plastic of een andere kunststof waren vervaardigd, nadert zijn einde, want de nieuwe toptelefoons zijn voorzien van een behuizing van metaal. Dat ziet er niet alleen strakker uit, er zitten ook gebruikersvoordelen aan. Allereerst kan een telefoon met een metalen behuizing meer hebben dan een telefoon van plastic. Daarnaast raakt metaal minder snel beschadigd en ziet het er minder verfomfaaid uit wanneer de verf begint af te bladderen. Ook glas is een geliefd materiaal in nieuwe telefoons.Vanzelfsprekend zit er ook hier weer een vreemde eend in de bijt. LG en Samsung houden voorlopig nog vast aan de plastic achterplaat van de telefoons. LG meent dat een plastic achterkant met de juiste techniek er ook heel goed uit kan zien en dat zo'n achterkant een betere radio-ontvangst tot gevolg heeft. Bovendien weegt zo'n telefoon minder dan een metalen toestel.

Minder rotzooi

De nieuwe telefoons bevatten minder bloatware en andere apps die o zo handig zouden zijn, maar die je in werkelijkheid nooit gebruikt. De nieuwe telefoons worden daarom een stuk minder volgeladen dan de oude, onder het mom van 'minder is meer'. Het is opvallend dat de telefoontitanen nu juist luxer willen zijn door minder diensten te leveren. Of de telefoons daardoor gebruiksvriendelijker zijn, maakt niet uit: het verkoopt als een tierelier.

Verschil moet er zijn

Het zijn dus vooral de nuances die een nieuwe telefoon zo begeerlijk maken. Alles werkt nét even beter, ziet er nét wat strakker uit en is – net als bij mode – helemaal hip. Opvallend is dat de kloof ogenschijnlijk expres breed wordt gehouden, zodat zowel arm en rijk zich op het toestel kunnen verheugen dat helemaal op hun doelgroep is gericht.

Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies