Xiaomi: 'Alleen de binnenkant van een smartphone telt'

Vorig artikel Volgend artikel

Bij het horen van de naam Xiaomi zal bij de meeste bezoekers geen belletje gaan rinkelen. Logisch, want Xiaomi is een vrij nieuwe speler op de mobiele markt (2011). Toch verkoopt dit Chinese bedrijf inmiddels de meeste smartphones van alle fabrikanten in het eigen land. In het tweede kwartaal van dit jaar verkocht het bedrijf 4,4 miljoen Mi 2S-toestellen, 100.000 meer dan Apple's iPhone.

Eind juli lanceerde het bedrijf de Hongmi, een Androidtoestel van nog geen 100 euro. Van dit toestel werden er 100.000 verkocht in amper 90 seconden. Een week na de lancering waren er al 7,5 miljoen exemplaren besteld. Ter vergelijking: Samsung verkocht 10 miljoen exemplaren van de Galaxy S4 in 25 dagen. Xiaomi is het antwoord van miljonair Lei Jun op Apple: waarom veel te dure telefoons verkopen als ze ook goedkoop op de markt gezet kunnen worden? 

In in een interview met Reuters vertelde Jun dat Xiaomi in feite op Apple lijkt, maar dan met elementen van Amazon en Google. De toestellen van Xiaomi zijn niet alleen goedkoop, maar ook nog eens erg goed. In alle benchmarks laten de toestellen van Xiaomi de concurrentie ver achter zich. Volgens Jun gaat het niet om de buitenkant, maar om de binnenkant. Pas als de binnenkant van het toestel deugt, kan er gekeken worden naar de buitenkant. En ook daar troeft Xiaomi de concurrentie af: de toestellen zijn verkrijgbaar in allerlei kleuren en ook het design ziet er goed uit. Xiaomi zou het echter zwaar kunnen krijgen als Apple in september met een 'budget-iPhone' komt.

Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies