Wie koopt nu nog een BlackBerry in Nederland?

Vorig artikel Volgend artikel

Hoe anders zag de wereld er twee jaar geleden nog uit voor BlackBerry. De Canadese fabrikant verkocht toestellen als warme broodjes.

Traditioneel een merk voor de zakelijke (e-mailende) gebruker maar dankzij PING boorde men een compleet nieuwe doelgroep aan; de jongeren. Het kon niet op. Bijna elke tiener wilde een BlackBerry. De toestellen waren in een klap van 'zakelijke grijze muizen' verworden tot hippe modieuze mobieltjes.

Helaas kwam voor BlackBerry een eind aan dat onverwachte, maar zeer grote, succes. De reden? Een optelsom van gebeurtenissen die deels door de fabrikant zelf veroorzaakt zijn, deels door de concurrentie en deels ook door factoren waar RIM zelf, hier in Nederland althans, weinig aan kon doen.

De komst van WhatsApp en andere chat- en messenger diensten plus de realisatie dat BlackBerry's, en de abonnementen, toch wat duurder waren dan bij andere merken luidde vorig jaar zomer al een eerste verval in de extreme populariteit onder jongere mobiele bellers in. Op middelbare scholen, waar tot die tijd soms wel 25 BlackBerry's in één klas van ca. 30 leerlingen, te vinden waren, hoorde je steeds vaker dat de kids toch het liefst van hun BlackBerry af zouden willen om naar een Samsung of iPhone over te stappen. Die laatste is overigens ook erg duur maar wel hipper dan een BlackBerry en dat is toch een belangrijke beslissingsfactor onder jongeren.

Precies rond die tijd besloten de Nederlandse providers dat de tarieven voor mobiele data abonnementen (fors) omhoog moesten om de dalende omzet van bel- en SMS-verkeer en de kosten van het extreem groeiende dataverbruik te compenseren. Zoals gezegd waren BlackBerry data abonnementen over het algemeen al enkele euro's per maand duurder dan die van andere toestellen. Die extra kosten zorgden voor een verder verval van BlackBerry's populariteit, vooral bij het verlengen (met toestel) en de aanschaf van een nieuw abonnement met smartphone. Navraag in diverse telecomwinkels wees uit dat in de periode na de tariefverhogingen negen van de tien BlackBerry gebruikers die een winkel binnenstapten om hun abonnement te verlengen en een nieuw toestel uit te kiezen met een ander merk de winkel weer verlieten.

Als klap op de vuurpijl werd BlackBerry, precies 11 maanden geleden, ook nog eens getroffen door een lange, wereldwijde, storing van haar internet-, PING- en email dienstverlening. Dat leek de definitieve genadeklap voor BlackBerry in Nederland. Vlak voor de storing lag het marktaandeel van BlackBerry nog rond de 15% (gerekend in verkoopcijfers per week). In de weken en maanden na die storing daalde dat naar amper 8%. Begin 2011 was nog ruim 28% van alle verkochte mobiele telefoons in Nederland een BlackBerry.

Het verval van BlackBerry was overigens een wereldwijde trend. Ook zakelijke klanten lieten de toestellen van RIM steeds vaker links liggen ten faveure van Android smartphones of de iPhone. De modellen waren verouderd, lomp, weinig innovatief en RIM's eerste stapjes op de touchscreen markt waren ronduit bedroevend te noemen. De BlackBerry Storm, met zijn 'SureClick' touchscreen, was gewoon een flop en ook diens opvolgers werden geen succes.

Dat alles bij elkaar opgeteld leidde medio 2011 tot de nodige paniek en onrust bij de fabrikant in Canada. Hooggeplaatste kaderleden stapten op of schreven open brieven gericht aan de directie waarin ze hun onrust uitten en de vuile was, chaotisch management onder andere, buiten hingen. Uiteindelijk moesten de twee CEO's opstappen en werd gekozen een degelijke Duitser aan het roer van RIM te zetten.

Daarmee waren de problemen echter nog lang niet opgelost. OK, Thorsten Heins besloot dat RIM zich helemaal zou gaan storten op de ontwikkeling van een nieuw smartphone OS en bijbehorende toestellen. De Canadese fabrikant had geruime tijd voor die beslissing QNX, een ontwikkelaar, al ingelijfd en zou nu (eind 2011 dus) gaan werken aan BlackBerry 10 (BB10).

In mei van dit jaar werd op de jaarlijkse BlackBerry World conferentie een eerste preview van BB10 getoond, samen met een heel vroeg prototype van een toestel (dev-alpha device) maar dat was nog allemaal heel erg prematuur. Het OS zag er wel veelbelovend uit maar RIM liet meteen weten dat de eerste toestellen op z'n vroegst eind 2012 in de winkels zouden verschijnen. Inmiddels is duidelijk dat ze die deadline niet gaan halen. Het eerste kwartaal van 2013 is nu het moment waarop we de nieuwe, BB10, toestellen kunnen gaan verwachten.

Intussen moeten de (nieuwe) BlackBerry fans en klanten, voor zover er nog nieuwe klanten en fans zijn, het doen met de oude, uit 2011 en eerder, stammende toestellen die allemaal nog voorzien zijn van het inmiddels verouderde BlackBerry 7.1 OS. En die vliegen bepaald niet meer als warme broodjes over de toonbanken. Het marktaandeel van BlackBerry ligt in Nederland inmiddels ver onder de 5% (wederom, gerekend naar verkoopaantallen per periode).

Volgende week organiseert RIM, in het kader van de eveneens in mei aangekondigde BB 10 World Tour, een DevCon bijeenkomst in Nederland. Daar zal, zo werd mij verteld, meer informatie gegeven worden over het nieuwe OS. Tien dagen daarna staat, ook in Nederland, een meeting gepland met een van de verantwoordelijke product managers van RIM (en BB10). Mogelijk dat we daar ook iets horen over de komst van de eerste BB 10 toestellen. Er lijkt dus een beetje schot in de BB10 zaak te komen.

Ik hoop niet, maar vrees wel, dat het 'too little, too late' zal zijn voor RIM. En dus is de hamvraag: Wie koopt nu nog een BlackBerry in Nederland? Wachten jullie op de eerste BB10 smartphone? Of heeft BlackBerry helemaal 'afgedaan' voor de Nederlandse smartphone kopers en gebruikers? Reageer maar!

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies