LG Optimus 3D: toekomstperspectief

Vorig artikel Volgend artikel

Hoewel de reputatie van het merk bij velen nog altijd omstreden is, kan niemand ontkennen dat het Koreaanse LG de laatste tijd innovatief sterk presteert. LG was dit jaar de eerste die een dual-core Android smartphone in de markt zette, en haalt opnieuw als winnaar de streep van de volgende belangrijke technologische vernieuwing: de eerste mobiele telefoon die in 3D kan fotograferen en filmen: de LG Optimus 3D Speed.

Het 3D effect is al oud: in de 19e eeuw al bestonden speciale stereokijkers waar twee tekeningen of foto’s samen diepte in het beeld suggereerden. Het werd het eerste voorbeeld van een “massamedium” – het is moeilijk voorstelbaar, maar in die tijd waren de plaatjes niet aan te slepen, zo verzot was men op het effect. Ik vond er een mooie foto van op de website van het Museum Rotterdam.

Stereokijker%20Museum%20Rotterdam

Tegenwoordig kennen we 3D natuurlijk van de duizelingwekkende effecten in de bioscoop, waarbij een speciale bril nodig is. Ik was dus eerlijk gezegd nogal sceptisch over het mogelijke effect op een klein scherm van een smartphone – en dat zonder bril. Het leek me onwaarschijnlijk dat ‘t werkelijk iets kon voorstellen. Maar dat pakte toch anders uit, in meerdere opzichten.

Specificaties
Dit is geen “review” van het toestel, dus ik wil niet te uitgebreid stilstaan bij de specificaties ervan  en de verschillen met de eerder gerecenseerde LG 2X Speed. Als eerste: de LG 3D draait nog op Android 2.2 maar is straks te updaten naar 2.3. De accu is met 1500mAh sterk genoeg om het bij gemiddeld gebruik zeker een dag of nog langer vol te houden, en ja: je kan er gewoon goed mee bellen - heb er een half uur op de fiets mee gebeld (het blijft een aardige graadmeter) en geen klacht gehoord over slechte ontvangst.

Dan nog even een paar opvallende zaken. De 2X Speed was met 139 gram al niet direct een lichtgewicht, maar zijn opvolger is merkbaar zwaarder: de 3D weegt 168 gram. Dat is maar 7 gram lichter dan de Nokia E7, en die heeft nog een uitschuifbaar qwerty keyboard. De LG 3D heeft echter twee cameralenzen aan boord, en dat zal inclusief de stofvrije behuizing ook wel het nodige aan gewicht eisen. Dus het is een vrij zwaar toestel, maar ik heb het niet als hinderlijk ervaren. De achterklep is van hetzelfde materiaal als bij de LG 2X Speed, en dat vind ik nog steeds een gelukkige materiaalkeuze: niet te glad, niet te stroef, het voelt warm aan en is niet gevoelig voor vingerafdrukken.

Het LCD display is 4,3 inch, een slag groter dan dat van z'n voorganger en even groot als van de Samsung Galaxy S II. Het biedt opnieuw een resolutie van 480 x 800 pixels met 16 miljoen kleuren. Er is een microSD slot aan boord, maar LG levert geen geheugenkaartje mee: je zal het om te beginnen moeten doen het interne geheugen van 8GB. Daar kan je – tenzij je je hele muziekcollectie er op wilt zetten – wel even mee vooruit, want een 3D foto neemt ongeveer 1,5MB in beslag.

P1060652

Camera’s en handleiding
Dat brengt me dan bij de camera(s). Fotografeer je “ouderwets” in 2D dan biedt de LG 3D een maximale resolutie van 5MP. Maar daarvoor lees je deze preview niet. In 3D staat maximaal twee keer – links en rechts - 3MP tot je beschikking. LG heeft de sneltoets op het toestel niet aan de camerafunctie zelf gekoppeld (noch om het toestel mee uit z’n slaapstand te wekken), maar aan het algemene 3D menu dat als een carrousel wordt weergegeven.

Als eerste verschijnt in dat menu “3D Games & Apps” in beeld, rechts ervan vind je een “3D handleiding”, en links ervan de button om de 3D camera zelf te starten. Nog een draai verder naar links volgt de 3D galerij met de voorgeïnstalleerde en je zelfgemaakte opnamen, en tot slot is er nog een snelkoppeling naar YouTube 3D.

Eerst de “on board” handleiding, omdat je daar deze keer echt het nodige uit kunt leren. Hier een samenvatting. De beste afstand om 3D foto’s te maken is 0,5 tot 2 meter. Je moet de camera natuurlijk horizontaal houden (je ogen zitten immers ook niet boven elkaar). Het toestel kiest zelf de meest ideale instelling, maar desgewenst kan je het effect zelf nog aanpassen. YouTube herkent automatisch de 3D-video die met de Optimus 3D is opgenomen en zet er vervolgens een 3D pictogram naast. Om een foto te delen kan je zelf kiezen om deze in 3D formaat, of omgezet naar 2D te versturen.

Op het toestel bekijk je de 3D content volgens de handleiding idealiter op een afstand van 30 tot 40cm. Je kunt ook 2D beelden als 3D bekijken door op de 3D knop te drukken. De reacties op het kijken naar 3D beelden verschillen per persoon, zo staat vermeld. Je krijgt dan ook de aanbeveling om voldoende te pauzeren, sterker: “sommige kijkers voelen zich niet prettig bij het kijken naar 3D inhoud”. Als je “symptomen bemerkt” (?) moet je het gebruik stoppen en pas weer proberen tot je je weer beter voelt. De ouders krijgen het advies om eerst met een arts te overleggen voor kinderen onder de 5 jaar naar 3D inhoud mogen kijken… Dat geeft al aan dat het niet zomaar een effect is.

LG%2520Optimus%25203D_range%2520shot

Eerste praktijkervaring
Wat minder geïnteresseerd in de afdeling “3D Games” heb ik eerst maar eens wat foto’s gemaakt. De genoemde afstand van minimaal een halve meter klopt in ieder geval: close ups maken in 3D levert al snel een effect op alsof je scheelt kijkt: de gemaakte foto flitst voor je ogen heen en weer. Dat is trouwens ook even zo als je de camera start en voor je onderwerp houdt – je ziet hoe de beelden snel van links en rechts in beeld schuiven om daar vervolgens samen te smelten tot een 3D afbeelding. Als je er niet aan gewend bent is dat alleen al iets om duizelig van te worden.

Scherpstellen kan je vervolgens niet handmatig op een bepaald punt in het beeld – je wacht tot het samensmelten van links en rechts in beeld tot rust gekomen is, en als je dan (in het display) op de camerabutton drukt heeft het toestel nog even wat tijd nodig om de ideale scherpte van beide opnamen te berekenen. Even een 3D snapshot maken kan je dus gewoon vergeten: daarvoor werkt het allemaal veel te traag.

Als gezegd kan je de mate waarin je een stereobeeld wilt realiseren nog zelf beïnvloeden – als je per sé een foto dichtbij wilt maken kan je het stereo-effect zo laag mogelijk zetten. Verder heb je nog de mogelijkheid de focus in te stellen op “marge” of “midden”, maar ik ben er niet achter gekomen wat exact het verschil is. Bij de instellingen kan je nog kiezen voor een andere (lagere) resolutie, de witbalans aanpassen, de automatische controle aan of uit zetten, het sluitergeluid veranderen en ervoor kiezen om de locatie waar je de foto maakt vast te leggen.

Bovendien kan je als je wilt snel schakelen tussen 2D en 3D – in het display, of via de button op het toestel (die dus niet als camerabutton te gebruiken is. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je opmerkt dat je afstand tot het onderwerp niet ideaal is om er nog een 3D afbeelding van te maken. De uiterste lens wordt gebruikt voor 2D foto’s en in dat menu vind je al wat meer instellingen, maar dat is waarschijnlijk sowieso al niet waarom je voor dit toestel zou kiezen.

P1060657

3D Ervaren
Zelf heb ik enorm aan het 3D beeld moeten wennen, maar dat hoeft op zichzelf geen bezwaar te zijn. Je kunt je hersenen immers “trainen”. Als je bijvoorbeeld nog maar net autorijles hebt, zal je vaak de grootste moeite hebben om te interpreteren wat je in de achteruitkijkspiegel ziet. Je kijkt er in het begin vooral in omdat je instructeur zegt dat het moet, maar voor je ook echt waarneemt wat er zich achter de auto afspeelt ben je wel een paar lessen verder.

Met die geruststellende gedachte ben ik begonnen om aan dat 3D beeld te wennen, maar wel op achterstand: ik draag een bril én heb vroeger een lui oog gehad. Hoe vreemd het voor sommigen ook mag klinken, de stand van je ogen is van grote invloed op hoe je 3D beeld ervaart. Na m’n eerste 3D-biocsoopervaring was ik dan ook nogal uitgeput, en ik had na de eerste hoeveelheid 3D foto’s en video’s op deze LG dan ook last van tranende ogen en een lichte hoofdpijn. Dat zullen dan enkele van de “symptomen” zijn waar LG in de handleiding naar verwijst.

En ja, het went, maar ik heb nog maar enkele foto’s gemaakt waarbij  de 3D ervaring voor mij optimaal is. Maar dat ligt deels zeker ook aan mezelf, aan de stand van m’n ogen en het gebrek aan ervaring. Dat weet ik omdat ik ook tal van anderen (collega’s, vrienden, kennissen) het 3D scherm heb laten zien om te kijken hoe zij erop reageren. Eén collega zag het effect de eerste keer in het geheel niet en vond het hinderlijk dat het beeld zo heen en weer sprong. Een ander sloeg zowat stijl achterover, omdat ze blijkbaar een perfect zicht op dit fenomeen heeft: ze kon nauwelijks genoeg krijgen van de diepte in de foto’s en was bij wijze van spreken bereid direct een exemplaar te bestellen.

Zelf merk ik dat effect (nog?) wat minder, en ook bij anderen die ik het voor het eerst laat zien is de ervaring niet altijd positief. Sommigen blijken zich overvallen te voelen door het verwarrend "bewegende" beeld waar ze eigenlijk een gewone foto verwachten, en dat is ook logisch: als je voor het eerst onverwacht een 3D foto voor ogen krijgt is dat redelijk confronterend. Bovendien lijkt de resolutie van 480 x 800 aan de lage kant voor een optimale ervaring - je zult ook moeten wennen aan de verticale beeldlijnen waarmee het samengestelde beeld wordt opgebouwd.

P1060650

Maar als gezegd kan je je hersenen er in ieder geval ten dele op trainen. Ik kijk op de LG steeds vaker naar wat YouTube inmiddels aan 3D video’s te bieden heeft, en steeds meer filmpjes hebben ook op mij een meer "diepgaand" effect. Ik heb minder last van tranende ogen, hoofdpijn of duizeligheid, maar nog altijd lijkt het voor mezelf niet raadzaam om het erg lang vol te houden. Of dat aan de displaykwaliteit van juist dit toestel ligt of puur aan de technologie zelf kan ik niet beoordelen, er is immers nog geen vergelijkingsmateriaal beschikbaar.

Toch is het zeker in het begin - en natuurlijk al helemaal als je nergens last van hebt tijdens het kijken - erg verleidelijk op jacht te gaan naar nieuwe 3D indrukken. Als kersverse 3D consument vind je op YouTube immers heel wat aardige verrassingen in de vorm van trailers, animatiefilms, films van steden, surfen op spectaculaire golven en noem maar op. Ook zoiets eenvoudigs als driedimensionaal gefilmde bloemen hebben een betoverende werking. Het aanbod is nog beperkt , maar het is – net als met de stereokijker in de 19e eeuw – natuurlijk een kwestie van tijd voor je een niet meer te consumeren hoeveelheid content krijgt voorgeschoteld.

Ook kan je 2D foto’s in 3D weergeven. Dat is een truc die best aardig werkt, maar waarvan ik op zichzelf het nut nog niet zo inzie: 3D is in mijn ervaring pas werkelijk effectief als het origineel ook 3D is. Maar ook dat kan aan de stand van mijn ogen liggen: misschien zie ik het effect van een “toegevoegd” 3D effect veel minder dan anderen. Tot slot is het mogelijk om 3D beelden ook als 2D op te slaan of op die manier met anderen te delen, en dat blijkt geen overbodige luxe (of nodeloze beperking).

3Druiven

3D Delen
Er is nog een andere evidente handicap bij dit nieuwe medium, een van de “remmende voorsprong”. Je kan zelf kijken naar het 3D beeld in je telefoon, en je kan het mensen in je directe omgeving op je eigen toestel laten zien. Verder is de mogelijkheid om de beelden te delen nog erg beperkt.

Je kan de foto’s wel mailen of uploaden naar Facebook of Twitter, je kan er zelfs voor kiezen om dat als 3D bestand te doen, maar de ontvangende partij schiet er niet veel mee op als die niet over eenzelfde toestel beschikt. In de mail of op Facebook krijg je de beelden hooguit als twee stereofoto’s naast elkaar te zien, in plaats van correct “op elkaar" geprojecteerd. Dus dan heb je eigenlijk weer de klassieke “stereokijker” nodig om het gewenste effect te bereiken.

Verder bestaat de mogelijkheid om je zelfgemaakte filmpjes te uploaden naar YouTube, dat het zoals al vermeld direct als 3D content herkent en er een apart logo bij plaatst. Maar dan? In wezen is de content ook dan alleen goed te zien voor iemand die datzelfde filmpje dan weer op een 3D device afspeelt, of je moet toevallig beschikken over zo’n fel rood/blauw gekleurd brilletje dat we vroeger in de bioscoop gebruikten bij 3D – en dat is geen feest bij de monitor van je computer, als je al zo'n brilletje hebt liggen (zoals ik, bij toeval).

En zo blijkt het tot je nemen van 3D content als deze eigenlijk alleen goed mogelijk op hardware die 3D ook ondersteunt. En dan sta je er als de allereerste producent die het aanbiedt toch alleen voor. HTC heeft inmiddels echter de Evo 3D smartphone in de startblokken staan - met een hogere displayresolutie (540 x 960). Zo wordt het delen van je eigen 3D content op termijn steeds makkelijker, al zal er veel tijd overheen gaan voordat het net zo normaal is als bluetooth of WiFi op je telefoon.

P1060654

Een hit?
Of 3D een hit zal worden is natuurlijk nog open, maar ik moet bekennen dat ik veel meer onder de indruk ben van het effect op zo´n klein display dan ik aanvankelijk voor mogelijk had gehouden. Zeker omdat dit nog maar het eerste 3D toestel is, zie je hoe het letterlijk en figuurlijk perspectief biedt.

Ik ben zelf nooit overtuigd geraakt van "surround" voor het beluisteren van muziek, iets dat ooit ook gepresenteerd werd als essentiële nieuwe dimensie. Maar na deze eerste, relatief korte periode lijkt het me erg aannemelijk dat 3D (en dan zonder bril) geen eendagsvlieg is, en op termijn een logisch onderdeel uit zal gaan maken van de smartphone van de toekomst, voor fotografie, video en games.

Tot slot: aan de games ben ik nog niet toegekomen. Ik ben niet zo'n "gamer", maar een andere collega was erg onder de indruk van de diepte in de "first person shooter" Nova. Ik kreeg echter ook een bericht van iemand die tijdens een test in een winkel al vrij snel last had gekregen van duizeligheid tijdens het gamen in 3D. Het is dus niet alleen afhankelijk van je persoonlijke voorkeur of 3D je bevalt, maar letterlijk: van de stand van je ogen en je fysieke mogelijkheid om er al dan niet aan te wennen. De één heeft nergens last van, maar een lichte oogafwijking kan al van invloed zijn. Try before you buy, lijkt het devies, al is de vraag wat je wijzer wordt van een korte test.

De 3D ervaring blijkt in het algemeen sowieso inspannend - ook de handleiding in het toestel zelf raadt je aan regelmatig te pauzeren. En al leer ik er zelf langzaam steeds beter mee omgaan, zal het voor een substantieel aantal gebruikers moeilijk of zelfs onmogelijk blijken om eraan te wennen. Dat zal deze nieuwe ontwikkeling op zich niet meer stoppen, maar ook niet bijdragen aan een snelle massale doorbraak. Niettemin biedt 3D in de smartphone een opwindend toekomstperspectief.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies