Tablet verkopen stagneren door grotere smartphones

Vorig artikel Volgend artikel

De verkoop van tablets en zogenaamde 2-in-1 toestellen (tablets die ook kunnen bellen) groeide het afgelopen kwartaal nog maar met 3.9% vergeleken met een jaar eerder. In Q1 van 2014 werden in totaal 50.4 miljoen tablets verkocht. Een jaar geleden waren dat er 48.6 miljoen.

Volgens de analisten van IDC zijn de stagnerende groeicijfers vooral te danken aan het feit dat consumenten hun tablets minder snel vervangen dan de fabrikanten hopen. Daarnaast spelen ook de steeds groter wordende, full HD, schermen van smartphones een belangrijke rol. De noodzaak om een tablet te nemen wordt daarmee kleiner.

Vooral dat laatste argument vind ik een heel logische. Als je een 5.2, 5.5 of zelfs 6 inch smartphone, eventueel met full HD schermresolutie, hebt dan kun je daarmee bijna hetzelfde doen als met een tablet. Daarbij komt ook nog eens dat de populairste tablets steeds vaker de 7 en 8 inch modellen zijn. En dan is het verschil met een smartphone al helemaal niet meer zo groot.

Goed, kijkend naar de marktaandelen dan is Apple de grote verliezer van dit moment. De Amerikaanse fabrikant verkocht in het eerde kwartaal van 2014 16.4 miljoen iPad's. Ruim 3 miljoen (-16%) minder dan een jaar eerder en goed voor een marktaandeel van 32.5%. Daarmee blijft Apple de marktleider, maar het ziet Samsung wel steeds dichterbij komen. De Koreanen verkochten in Q1 11.2 miljoen tablets. Een stijging van 32% (+ 2.7 miljoen) vergeleken met een jaar eerder. Samsung heeft nu een marktaandeel van 22.3%. Asus, Lenovo en Amazon (Kindle) completeren de top 5.

Tablet-Verkopen-Q114

Bron: IDC

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies