Marktaandeel iPad daalt; Android tablets in de lift

Vorig artikel Volgend artikel

Het marktaandeel van de Apple iPad ligt nog altijd boven de 50%. De afgelopen 18 maanden schommelt dat wel. Bij de introductie van een nieuwe iPad stijgt het weer wat om in de maanden daarna, als meer en meer Android tablets beschikbaar komen, te dalen.

In het derde kwartaal van dit jaar kwam, zo hebben analisten becijferd, het marktaandeel van de iPad uit op 55%. De vierde generatie iPad en de iPad Mini werden wel op het randje van het derde kwartaal gepresenteerd (begin september) en lagen vlak voor het einde van dat kwartaal in de winkels, maar dat had nog nauwelijks  invloed op de verkoopcijfers.

Vergeleken met het tweede kwartaal daalde het marktaandeel van de iPad met 14%. Het aandeel Android tablets steeg in die periode naar 44%. De rest (Windows, BlackBerry etc) moest het doen met een schamele 1%. In het lopende (vierde) kwartaal zal het aandeel van de iPad ongetwijfeld weer wat stijgen, maar gezien het feit dat het aantal beschikbare Android tablets veel sneller stijgt dan het aantal iPad modellen is het een kwestie van tijd voordat Apple haar marktleidende positie kwijt raakt. Dat zal waarschijnlijk ergens in de eerste helft van het komende jaar (2013) gaan gebeuren, zo voorspellen analisten.

Overigens dook begin deze maand al een 'berekening' op waarin becijferd werd dat het aandeel van de iPad in het derde kwartaal op 50% uitgekomen was. Kortom, het schommelt ;-)

Bron

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies