iPad marktaandeel daalt naar 50% in Q3 2012

Vorig artikel Volgend artikel

In het tweede kwartaal van dit jaar (2012) was het marktaandeel van de iPad nog ruim 68%. Dat veranderde in het afgelopen (derde) kwartaal. Volgens berekeningen van IDC werden in deze periode (juli t/m september) 27.8 miljoen tablets verscheept door de verschillende fabrikanten.

De iPad van Apple nam daarvan net iets meer dan 50% voor haar rekening. Samsung, Asus en Amazon (de Kindle) zagen hun marktaandelen, ten koste van de iPad, stijgen.

Samsung kwam in het derde kwartaal uit op 18.4% marktaandeel met ca. 5 miljoen verscheepte Galaxy Tab's en Note 10.1's. Amazon en Asus verkochten beiden zo'n 3 miljoen tablets. Goed voor een marktaandeel van rond de 10% (elk).

IDC verwacht overigens dat het marktaandeel van de iPad in het lopende kwartaal (Q4) weer zal aantrekken. Dat komt dan natuurlijk voornamelijk door de release van de iPad Mini en de iPad 4. Daarvan werden in het eerste weekend na de winkellancering al 3 miljoen verkocht (bij elkaar opgeteld). Ongeveer evenveel als Asus en Amazon in een heel kwartaal verschepen.

IDC-Tablets-Q32012

Bron: IDC

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies