Marktaandeel iPad groeit weer, ondanks de concurrentie

Vorig artikel Volgend artikel

Toen de eerste iPad op de markt verscheen, twee jaar geleden, was het natuurlijk niet vreemd dat het marktaandeel van de Apple Tablet een tijd lang tussen de 90 en 100% schommelde. Concurrenten waren er toen nog niet (of nauwelijks). In de loop van 2011 daalde het marktaandeel van de iPad gestaag naar rond de 54% (Q4 2011). De komst van de eerste Samsung (Galaxy Tab's), Amazon (Kindle) en Asus (Transformer) tablets waren daar de belangrijkste oorzaak van. Door de enorme groei van de tabletmarkt betekende die daling van het marktaandeel van de iPad overigens niet dat er ook werkelijk minder iPads verkocht werden.

Inmiddels, sinds de lancering van de 'New iPad' stijgt het marktaandeel van de iPad weer gestaag, ondanks de aanwezigheid van steeds meer concurrenten.

In de eerste helft van 2012 verkocht Apple bijna 29 miljoen iPads. Goed voor een marktaandeel van 64.4%. Samsung is de nummer twee, maar wel op respectabele afstand. De Koreaanse fabrikant verkocht ruim 4.4 miljoen Galaxy Tab's. Goed voor een marktaandeel van 9.9%. Amazon staat met een marktaandeel van 4.9% en 2.2 miljoen verkochte Kindle's op de derde plek. Asus, bekend van de Transformer (Pro) doet het met 1.1 miljoen tablets en een marktaandeel van 2.8% ook niet slecht.

Hoe dan ook lijkt het er voorlopig nog niet op dat de hegomonie van Apple en de iPad doorbroken gaan worden. Of de komst van de eerste Windows 8 tablets, later dit jaar, daar verandering in zullen brengen? Ik denk het niet.

Tablet-Marktaandeel-1H2012

Bovenstaande cijfers zijn overigens afkomstig van marktanalisten van iSuppli.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies