Waarom een smartphone OS niet op een tablet hoort

Do 2 augustus 2012 18:45, Marloes de Hooge, 3915

Waarom een smartphone OS niet op een tablet hoort

De afgelopen jaren zijn er extreem veel tablets verschenen op de markt. Het begon allemaal met Apple's iPad, die in feite een uitvergrote iPhone was waar je niet mee kon bellen. Het had dezelfde apps als op de iPhone, alleen het verschil was dat het scherm groter werd. Andere fabrikanten gingen dezelfde kant op door Android op tablets uit te brengen met grotere schermen. Opeens besefte Google dat een smartphone OS niet thuishoort op een tablet, vandaar dat ze kwamen met het tabletgespecificeerde OS Honeycomb. Deze versie was totaal anders gedesigned om er meer een pc-achtige ervaring van te maken. Dit deden ze met een taskbar onderaan het scherm, menu-knoppen, enz. Toch voldeed het niet helemaal aan de verwachtingen: deze verwachtingen kwamen wel uit met Ice Cream Sandwich, wat zo ontworpen was dat het zowel op smartphones als tablets werkt maar het er wel anders uitziet. Misschien wel het levende bewijs dat Android op tablets steeds meer aan het veranderen is naar een desktopachtig OS. Je kunt er tegenwoordig zelfs een toetsenbord en muis aan koppelen als je een computerervaring wilt hebben.

Toch heeft een tablet niet alles wat mensen willen. Er is een lijstje met taken die een gebruiker op een tablet mist ten opzichte van een desktop pc. Er is geen optie om te printen, het is lastiger om te typen op het toetsenbord omdat het een touchpad is, er zijn geen volledige versies van Office/Adobe Creative Suite/AutoCAD, het is niet mogelijk om een toetsenbord of een muis in te pluggen, het is lastig om een netwerkverbinding op te zetten, het beheren van data gaat lastiger en nog veel meer kritiekpuntjes. 

Microsoft lijkt precies te weten wat mensen willen, maar pakt dit volledig anders aan. Binnenkort verschijnt Windows Phone 8 en alle voorgaande kritiekpuntjes zijn hier verleden tijd. Dit komt omdat Microsoft het op een andere manier bekijkt: waarom tablets meer een pc-vormgeving geven als je desktop-pc's ook meer een tabletvormgeving kunt geven? Hierdoor verscheen de Metro-interface en die lijkt erg succesvol te gaan worden. Apple en Google waren al vrij snel op de tabletmarkt aanwezig, maar Microsoft lijkt de lachende derde te zijn. Twee honden vechten om een been en de derde gaat er mee heen.

Bron: Pocketnow 

Reacties (31)

 

    • joris
    • Do 2 aug 2012, 19:15

    WTF!

    dit slaat echt nergens op


    • Marcel
    • Do 2 aug 2012, 19:39

    Een zin als 'Apple en Google waren al vrij snel op de tabletmarkt aanwezig, maar Microsoft lijkt de lachende derde te zijn. Twee honden vechten om een been en de derde gaat er mee heen.' is veel en veel te prematuur en zeker niet objectief.

    Ik begin steeds meer pro-WP kenmerken te vinden op MC en dat is zonde van zo'n site. Blijf neutraal!


    • rene
    • Do 2 aug 2012, 19:43

    steeds meer pro WM hier op MC???

    hahahhahahahahahhahahahahahahahhaha


    • Bart
    • Do 2 aug 2012, 19:50

    Prematuur, ja dat denk ik ook wel. Maar dat betekent niet dat het geen stof tot nadenken geeft. De systemen van Apple en Google zijn idd gelimiteerd qua mogelijkheden. MIsschien nu nog niet zo'n probleem, maar als men de laptop / desktop gaat vervangen door een tablet, dan kan misschien de meerwaarde van een volledig OS op een tablet naar voren komen.

    Zou Microsoft dan toch de lachende derde worden? Ik kijk eerlijk gezegd wel uit naar de dag, dat ik een Surface in mijn handen heb


    • Geerten
    • Do 2 aug 2012, 19:50

    Een tablet is ook geen pc. Moet je daar dan wel Autocad/Adobe etc op willen?

    Overigens kan ik vanaf mijn iPad gewoon printen hoor.


    • Nichal [website]
    • Do 2 aug 2012, 20:37

    Oeps! Bron vergeten. Nu denkt iedereen dat ik pro Windows Mobile ben, maar bovenstaand artikel is gebaseerd op de onderstaande bron.
    Overigens kan ik me goed vinden in wat de auteur schreef, vandaar dat ik er iets over geschreven heb. Maar Pro WM? Dat niet.


    • Nichal [website]
    • Do 2 aug 2012, 20:39

    En wat Bart zegt, is precies het nadenkgedeelte achter dit artikel. Zou het dan toch kunnen dat Microsoft aan de hand van deze gedachtengang een hele slimme zet aan het doen is en uiteindelijk de andere twee zal verslaan?


    • Me&My Flavour for Originals
    • Vr 3 aug 2012, 02:24

    Dit gaat hem niet worden, het enige wat Microsoft doet is zoveel mogelijk zware programmas op een tablet gooien en zeggen dat dit is wat de mensen willen.
    Resultaat wordt een veel te zware tablet, met een korte accu duur, die lijkt mij veel te warm wordt en ook nog eens veel gaat kosten.
    Het is dus totaal geen concurent voor de iOS of android tablets.
    Het wordt een niche product, voor zakelijk of liefhebbers gebruik.
    De arm surface tablet die dan weer moet gaan concurreren met de iPad of de galaxy tab, kan al die zware programma's dan weer niet draaien vanwege de architectuur, hier zullen dus apps voor komen, zoals we die nu ook al kennen voor iOS en android.
    Als ik eerlijk ben, denk ik dat ik nog beter weet dan Microsoft zelf, wat consumenten willen.
    Probleem van Microsoft, is dat ze zo log zijn, hun geld toch wel verdienen en al in 90% van de huiskamers staan, die denken toch dat niemand zo nog iets wijs hoeft te maken.
    Daarnaast vind het geen origineel stuk, want het is een slecht vertaalt stuk van een buitenlands artikel.
    Dan heb ik toch liever een blogger met een uitgesproken eigen mening.
    Hier nog een filmpje over de treffende vergelijking tussen de keynotes van de iPad en de surface.
    http://m.youtube.com/watch?v=aSj8GUZDuac
    ook vraag ik me af in hoeverre dat Windows phone 8 de door jou genoemde kritiek puntjes gaat oplossen, ik denk namelijk geen één. Ik zie het niet snel gebeuren dat je autocad op je Windows phone aa het draaien bent.
    Wellicht bedoelde je Windows 8 die ook op de x86 tablet draait., die al die kritiek puntjes tot het verleden laat behoren?
    Hier nog een grappig plaatje van de reinvention of te tablet
    http://smileq8.com/2012/06/20/laptop-vs-microsoft-surface/
    Misschien dat ik nu net zo lach, zoals Steve Balmer deed bij de introductie van de iPhone, maar ik denk eerlijk gezegd dat de toekomst gaat uitwijzen, dat dat niet het geval is.


    • Robert
    • Vr 3 aug 2012, 09:30

    Uiteraard gaat windows 8 in het voordeel van MS werken op de lange termijn. Als we op onze laptop/pc hetzelfde OS draaien als op onze telefoon/tab, dan zullen we langzaamaan steeds meer naar Windows (Phone) 8 gaan. Apple en Google moeten snel met PC/laptop OS'en komen die werken, anders missen ze de boot.

    Helaas, ik zit niet te wachten op een telefoon/tab interface op m'n pc. En ik zit ook niet te wachten op de metro interface op m'n telefoon. Maar over 10 jaar zal er niet zoveel keuze meer zijn.

    Goed gedaan MS! Kennelijk is hun langer termijn strategie toch de beste. Jammer ook, maar wel knap.

    Verder is MC al zo'n 1 of 2 jaar een Windows Phone huis. Uiteraard met zowel positieve als negatieve verhalen, maar nergens wordt er in verhouding zoveel over WP geschreven als hier. Ik vermoed dat MC gewoon geld krijgt van MS, niet voor positieve verhalen, maar gewoon voor aandacht. Dus blijft MC wel journalistiek objectief, als krijgt WP hier bovengemiddeld veel aandacht.

    Verder is het duidelijk dat er buitenproportioneel veel WP fans op deze site zitten. Of dat oorzaak of gevolg is weet ik niet, maar nergens zijn er zoveel WP adepten te vinden als hier. Niet op tweakers, niet op gizmodo, niet op engadget, niet op gsmarena, nergens. Hoop maar wel dat het echte mensen zijn en niet door MS betaalde.

    Enfin, zoals ik al zei, ik heb vertrouwen in de journalistieke onafhankelijkheid van MC, en snap het best dat ze vaker over WP schrijven als dat geld oplevert. Mijn zegen hebben ze.


    • Robert
    • Vr 3 aug 2012, 09:33

    Overigens geloof ik nog steeds niet in de tab als belangrijk ding met toekomst. Het is en blijft een gadget, en bij bijna iedereen die ik ken met tab wordt die voornamelijk door de kids gebruikt voor games.

    En af en toe wordt er mail op gecheckt, maar dat kan op de telefoon net zo goed.

    De superkleine laptops hebben de toekomst pas echt, zeker als ze straks touchscreen krijgen en zo dubbel geklapt kunnen worden dat ze ineens een tablet zijn.

    En dan wint MS inderdaad want zij hebben straks een OS dat cross foon/tab/laptop werkt. Ik hoop dat de metro interface dan al is weggesneden, verder nog steeds: knappe strategie MS!


    • Nichal [website]
    • Vr 3 aug 2012, 10:35

    Prachtig, al deze reacties. Het heeft in ieder geval gezorgd voor een mooie discussie.

    Maar om nog eventjes te verduidelijken: we zijn niet pro-WM, maar zo neutraal als het maar zijn kan. Dat betekent niet dat ik iets niet fijner mag vinden, maar dat sowieso niet Windows. Ik heb zelf een Samsung Galaxy S3 (Android dus) en werk op een bijna-uit-elkaar-aan-het-vallen-maar-goed-genoeg-voor-een-student HP met Windows 7. Ook zou ik moeiteloos een product van Apple kopen.


    • Robert
    • Vr 3 aug 2012, 10:53

    Dat schreef ik al Nichal; dat jullie artikelen neutraal op mij overkomen. Maar zeg 'ns eerlijk, jullie schrijven wel extra vaak over WP hé :D


    • Bart B
    • Vr 3 aug 2012, 12:29

    Is dat niet normaal. Android en apple bestaan al zo lang en alles is daar al over geschreven... MS is de nieuwe speler, en zal misschien de zaken overhoop gooien...


    • Bart
    • Vr 3 aug 2012, 12:39

    @Robert Ik heb je mening met interesse gelezen, maar 1 ding klopt toch niet.
    Je zegt dat MS een zware OS heeft. Voor alle duidelijkheid, Windows 8 is zo "licht" als het maar kan. Vergeet niet dat de kernel van Windows 8 wordt gebruikt voor Windows Phone 8. Kortom de kernel van Windows 8 draait op een mobiele telefoon! En dat gebeurde 2 jaar geleden in de testfase al. Het OS is dus net zo licht (zo niet lichter? heeft iemand info?) als Android en iOS.

    Het kan wat mij betreft een mooie strijd worden tussen de 3 giganten :)


    • Nichal [website]
    • Vr 3 aug 2012, 12:48

    @Robert: Nee en ja. Wij schrijven zelf niet bewust vaker over Windows Mobile omdat wij een neutrale website zijn en willen blijven. Anderzijds komt Microsoft de laatste maanden behoorlijk vaak in het nieuws met nieuwe ontwikkelingen. Vandaar dat er ook meer over te schrijven valt.


    • Robert
    • Vr 3 aug 2012, 12:55

    @Bart: ik schrijf niet over W8 als zwaar OS, je verwart me denk ik met "Me&My Flavour for Originals "

    @Nichal: bedankt voor je antwoord! Maarruuh....Windows Mobile? :D

    @Bart B: nah... te makkelijk ;)


    • Bart
    • Vr 3 aug 2012, 13:00

    @Robert mijn excuses

    @Me&My Flavour for Originals dan zat jij dus fout :)


    • Me&My Flavour for Originals
    • Vr 3 aug 2012, 13:12

    @Bart, ik heb ook niet gezegd dat Windows 8 een zwaar programma is, je verwart het kennelijk met mijn opmerking over zware programma's die op Windows 8 kunnen draaien en het effect dat dit kan hebben op het tablet concept.
    Wezenlijk verschil lijkt mij. Misschien niet goed gelezen?


    • Bart
    • Vr 3 aug 2012, 13:59

    @Me, klopt! :) Veel van die programmas zullen moeten worden geoptimaliseerd voor de tablet. Maar dat geldt natuurlijk dan ook voor iOS en Android. En het houdt nog steeds in dat Windows 8 op een tablet meer mogelijkheden heeft. Dus zou MS nog steeds een gat kunnen slaan in de tablet markt. Zeker in de zakelijke markt waar ik geloof 95% van de server markt in handen is van MS en dus ook de tablets daarvoor geoptimalisserd kunnen worden.

    Hoe dan ook, interessante tijden breken (hopelijk) aan. Een derde speller zou goed zijn voor de concurrentie


    • Me&My Flavour for Originals
    • Vr 3 aug 2012, 15:28

    @bart, als je het over een Windows 8 tablet hebt, heb je het dan over de surface pro tablets of over de arm tablets?
    De pro tablet hoef je niet te vergelijken met de iOS en android tablets. Die tablet neemt een deel van de markt in handen, waar nog geen tablets vertegenwoordigd zijn, zowel qua specs als qua prijs.
    Als het over de arm versie gaat, vraag ik me af welke extra mogelijkheden dit gaat bieden ten opzichte van iOS en android tablets. Ook vraag ik me af, in hoeverre de apps anders zijn dan voor iOS en android.
    Wat betreft je opmerking over de zakelijke markt, dat lijkt mij ook de doelmarkt voor Microsoft.
    Ik betwijfel wel of de it'ers staan te springen, om een kantoor vol computer leken te voorzien van het nieuwe Windows 8.
    Het lijkt er ook een beetje op dat Microsoft en de zakelijke markt en de consumentenmarkt wil bedienen.
    En als je alles wilt, kun je wel eens me lege handen komen te staan.
    Microsoft denkt succes te halen op de consumentenmarkt door een tablet aan te bieden vol met mogelijkheden, allemaal mogelijkheden die nu ook al op een pc zitten. Mogelijkheden die ook nu al niet benut worden door de consument, omdat ze er geen verstand van hebben en de interesse ontberen om meer over te weten te komen.
    Het succes op de consumentenmarkt ligt dus in de mogelijkheden die erop zitten en hoe gemakkelijk deze toegankelijk is voor een leek.
    Mij lijkt het beter wanneer Microsoft de nieuwe tablet niet presenteert als concurent van de iPad of de galaxy, maar meer de nadruk legt op hun eigen systeem, er zullen ongetwijfeld Windows liefhebbers zijn die hier op hebben gewacht. Al zal die interesse vooral uitgaan naar de surface pro, omdat die tablet wel van alles gaat bieden dat niet op iOS of android kan.


    • bart
    • Vr 3 aug 2012, 17:35

    @Me "Microsoft denkt succes te halen op de consumentenmarkt door een tablet aan te bieden vol met mogelijkheden, allemaal mogelijkheden die nu ook al op een pc zitten. Mogelijkheden die ook nu al niet benut worden door de consument, omdat ze er geen verstand van hebben en de interesse ontberen om meer over te weten te komen.

    Voor deze doelgroep is de Surface dan ook ontwikkeld. Een aantrekkelijk uitziende tablet denk ik. Precies wat de iPad ook groot heft gemaakt. Want alle functies die men op een iPad / Android tablet te vinden zijn, zijn ook op een laptop met Windows 7 te doen. Het ziet er alleen anders uit, dmv apps. Surface, idem!

    Wat betreft de zakelijke markt : "Ik betwijfel wel of de it'ers staan te springen, om een kantoor vol computer leken te voorzien van het nieuwe Windows 8."
    Tablets zijn nou eenmaal de toekomst. De zakelijke markt is nog een open markt. En ondanks dat er veel, heel veel, iPads verkocht zijn, heeft absoluut niet iedereen een iPad. Komt dus de vraag, wil je een iPad of een Surface / Win 8 Pro tablet als bedrijf. Nogmaals, omdat de zakelijke markt bordevol met MS software zit en de compatibiliteit tussen de Win 8 tablets en MS servers nou eenmaal vele malen beter zal zijn, in vergelijking met de iPad, denk ik zeker dat hier kansen zullen liggen.
    En laten we wel wezen. Als iemand in de zakelijks markt niet zal begrijpen hoe Windows 8 werkt, moet het bedrijf maar eens nagaan of deze person wel de juiste functie heeft / bij dat bedrijf moet werken. Ik ben geen techie, en ook ik vind Windows 8 een eitje om mee te werken. (heb het zelfs zelf kunnen installeren! :)
    Net zoals de iPad nieuw was, is de Surface dat nu ook. Geen verschil lijkt mij, alleen meer functionaliteit. En deze functionaliteit kan nou precies gelimiteerd worden door de IT personen binnen een bedrijf.

    Veel voordelen dus, en weinig nadelen voor zover ik kan zien.


    • Jos
    • Vr 3 aug 2012, 21:57

    Interessante discussie.
    Ik lees al heel lang Mobile Cowboys en de reacties op artikelen, maar geef zelf nooit commentaar.

    Maar nu wil ik toch ook wel het standpunt van een professionele gebruiker duidelijk maken.

    Ik ben een IT professional en heb de beginperiode van de PC nog meegemaakt, al bijna een oldtimer dus maar nog altijd gefascineerd door technologie.

    Verder gebruik ik zowel Windows 7 als Windows 8, OSX, een iPad 2, een Win 6, Win 7 en een Android phone. Ook de nodige server infrastructuur staat me ter beschikking in mijn eigen bedrijfsnetwerk met daaronder een volledig gevirtualtiseerde server infrastructuur op VmWare ESXi server met diverse virtuele servers waaronder SBS 2008, Server 2012, een Server 2008 R2 Remote Desktop Services server, een Windows Home server en nog het een en ander.

    Ik wissel regelmatig tussen de verschillende systemen en werk zeer veel met bedrijfsklanten.

    Als je in de bedrijfswereld de boel deftig wilt beheren is er voor mij maar 1 optie: Microsoft. Je kan het draaien of keren hoe je wilt, Microsoft heeft een zeer goed uitgewerkt beheersysteem met beheerbare software uitrol, patch- en updatebeheer, toegangsrechtenbeheer, een degelijke messaging server (Exchange) en een goeie client hiervoor (Outlook).

    Alles past (meestal) goed bij elkaar.

    En draai of keer het zoals je wilt: veel zakelijke toepassingen bestaan gewoon niet voor andere besturingssystemen: boekhoudprogramma's, CRM en ERP pakketten, enz. Klanten die een Mac gebruiken werken dan ofwel met een Windows Remote Desktop Services server om ze te kunnen gebruiken, ofwel met een virtuele pc via een remote desktop verbinding.

    De andere besturingssytemen spelen hier nauwelijks mee. Al ooit eens met OSX gewerkt en dit deftig proberen te integreren in een Active Directory omgeving, zodanig dat je ook software updates kan beheren? Vergeet het. Hetzelfde voor Linux.
    Allemaal mooi standalone, maar zodra er centraal beheer nodig is wordt dit veel moeilijker beheer(s)baar met veel meer werk voor de helpdeskmedewerkers.


    Om een iPad 2 te kopen (inmiddels vol met krassen en deuken door zeer intensief gebruik) heb ik geen seconde getwijfeld, ook al omdat er op dat moment geen echte concurrentie was. Hij wordt dan ook zeer intenseif gebruikt. Niet enkel om mail te lezen, maar ook voor remote desktop sessies over VPN verbindingen via 3G naar servers van klanten, Wifi troubleshooting, netwerktesten, om handleidingen te lezen, enz.

    Nadelen: geen integratie in het bedrijfsnetwerk en centraal beheer is zo goed als onmogelijk.

    Verder kan je een iPad niet zoals een pc van op afstand overnemen om een gebruiker die problemen heeft met zijn iPad te helpen. En door het sandbox principe van IOS kan je nog niet eens hetzelfde document in verschillende apps openen, tenzij je het in de cloud kan opslaan en de apps dan ook nog eens toegang hebben tot je gegevens in de cloud. Je moet maar eens met Sharepoint of Powerpoint presentaties proberen te werken op een iPad, dan loop je al snel tegen de beperkingen aan.
    Powerpoints met overgangen kan je niet native gebruiken, enkel via omwegen waarbij je je presentatie moet opladen op een website om ze te converteren en dan te kunnen gebruiken. Een iPad zou ideaal zijn voor Powerpoint presentaties, maar helaas bestaat er geen afstandsbediening waarmee je in het leslokaal kan rondwandelen om de slides te wisselen terwijl je iPad via HDMI op een beamer is aangesloten. Dit kan zelfs met de goedkoopste netbook met daarop Powerpoint viewer en een remote presenter.

    Wat telefoons betreft: ik vraag me af of degenen die hier zoveel kritiek uiten op WP 7 al ooit eens zo een toestel gebruikt hebben. WP 7 heeft zijn terkortkomingen en Microsoft geeft dat ook toe. De oorzaak is dat WP 7 nog ontwikkeld is op Windows CE. Maar verder werkt dat ding gewoon goed, snel, vind ik de meeste apps die ik nodig heb en is ie ook nog eens een pak goedkoper dan een iPhone. Als je zoals ik een iPad overal mee naartoe sleurt is voor mij een iPhone geen toegevoegde waarde. Al dikwijls overwogen er eentje te kopen, maar kostprijs technisch eigenlijk niet verantwoord, aangezien het ding voor mij in de eerste plaats dient om te telefoneren, mijn agenda te consulteren en mijn contacten te beheren.

    Met Android heb ik eerder een haat/liefde verhouding. Teveel verschillende versies, te weinig updates beschikbaar en soms nogal een rommelige interface en traag, tenzij je over de allernieuwste toestellen kan beschikken met de nieuwste Android versies. En dan nog.

    Zodra er Win 8 spullen op de markt komen zal ik de eerste zijn om ze te kopen. Gewoon om te weten of deze producten wel degelijk te beheren en te beveiligen zijn in een bedrijfsomgeving en om te zien of Microsoft geleerd heeft van de beperkingen van de concurrentie.

    Wat ik in elk geval zeker weet: met een Windows 8 tablet zal ik zonder problemen mijn Powerpoints kunnen presenteren die opgeslagen staan op de Sharepaint site van mijn bedrijf of in de Cloud op Office 365. Ook Word en Excel documenten zal ik zonder verlies van opmaak kunnen bewerken, terwijl naar aloude gewoonte bij Microsoft de integratie met een Exchange server dik in orde zal zijn voor e-mail, agenda en contacten.

    Perfectie bestaat niet, dat weet ik ook wel. Maar vanuit een bedrijfsstandpunt gezien is de visie en politiek van Microsoft zeker niet de domste.


    • Me&My Flavour for Originals
    • Vr 3 aug 2012, 23:46

    @bart @jos zoals ik zelf ook al aangaf, de zakelijke markt, lijkt mij ook de doelmarkt voor Microsoft waar ze het kunnen winnen.
    Daar zijn ze immers al oververtegenwoordigd.
    Het relaas van Jos bevestigd dat. Iemand met de knowhow over de diepgaande integratie van Windows in bedrijfssystemen.
    Mijn punt is meer dat het mij lijkt, dat men niet snel een heel kantoor zal laten overstappen naar Windows 8.
    Puur omdat men er niet bekend mee is en omdat het daarom een risico met zich meebrengt.
    Het lijkt me lastig om voor een overstap naar windows 8 te kiezen, als bedrijfszijnde, omdat er altijd een grote groep mensen zit die informatie moeten verwerken en die op dat moment dit met een ander systeem moeten gaan doen.
    Vergelijk het maar met een bedrijf dat overstapt van Windows naar OS X, dat levert gewoon de nodige problemen op.
    Bovendien is er nog het financiële plaatje, wanneer deze bedrijven overgestapt zijn naar Windows 7, zie ik zo niet snel de noodzaak om weer over te stappen. Tenzij je gaat werken met tablet en Windows phone daarnaast is Windows 8 niet direct een toegevoegde waarde op de pc en kost het, het bedrijf alleen maar een extra licentie.met bijbehorende kosten.
    Dus ja, kansen liggen er voor Microsoft op de zakelijk markt en als ik een ander artikel lees op deze site wordt dit ook bevestigd door Microsoft
    Zij mikken op het totaal plaatje van Windows 8 vor de zakelijk markt. In dat artikel wordt geopperd dat Microsoft de prijzen omlaag moet zien te brengen.
    Dit vindt het onderzoeksbedrijf, omdat Microsoft anders niet kan concurreren op de consumentenmarkt.
    Een visie die ik deel, belangrijker is het dat Microsoft dus toch ook de visie heeft om zich te concentreren op de zakelijke markt. Wat mij ook het beste lijkt, de consumentenmarkt komt dan later misschien nog wel een keer.
    Voorlopig zullen ze daar geen grote successen halen.
    Maar wie weet over een jaar of drie, wanneer de bekendheid wat groter is..


    • henk
    • Za 4 aug 2012, 01:05

    Goed artikel.
    Een mooi voorbeeld ook is dat Windows 8 wel meerdere gebruikers ondersteund. Wat mij betreft een must have voor een tablet.

    Verstuurd vanaf mijn Windows 8 tablet.
    (Tab 10.1 en iPad allready left the building)


    • Jos
    • Za 4 aug 2012, 19:18

    @Henk: inderdaad, geen mogelijk om met verschillende gebruikers te kunnen werken op een iPad of Android tablet vind ik een enorme tekortkoming. De tablet slingert soms ook in de woonkamer rond, en ik heb er geen behoefte aan dat mijn zoon zomaar zakelijke mails kan lezen.

    Hopelijk lost Microsoft dit wel op in de Win 8 RT tablets. In de gewone Win 8 tablets zal dit geen probleem zijn, aangezien Windows sowieso al voorzien is om met meerdere gebruikers te werken.


    • Me&My Flavour for Originals
    • Zo 5 aug 2012, 23:51

    @henk @jos zou dat echt een usp zijn, waardoor de consument besluit om voor een surface tablet te kiezen ipv een iPad of galaxy tab?


    • Henk
    • Ma 6 aug 2012, 00:20

    @Jos De Surface RT heeft ook Multi user/profielen, alleen geen domain join..

    @Met&... Als het bekend wordt/is bij de consumenten, dan zal het zeker een USP zijn.


    • Me&My Flavour for Originals
    • Ma 6 aug 2012, 10:16

    @henk een usp is het al en we zien over een half jaar wel wat het resultaat is.


    • Jos
    • Ma 6 aug 2012, 14:47

    @Henk: een Surface RT met multi user/profielen zou voor dagelijks gebruik voor mij al ruim voldoende zijn. Shares kan je toch altijd benaderen met user/pw (lukt met iPad ook).

    Belangrijkste aan een tablet is voor mij vooral gewicht/accu levensduur.
    700 gr voor een 10" (liever nog 600 gr) vind ik een absoluut maximum kwestie gewicht en 10 uur accuduur een minimum. Hiervoor ben ik gerust bereid om wat in te leveren aan prestaties.

    Ik vrees dat dit bij de¨Surface Pro minder zal zijn gezien krachtigere cpu's (= grotere batterij wat weer meer gewicht betekent). Vandaar zal dit ook niet zo direct mijn eerste keuze zijn.

    Maar ik denk dat we niet meer echt on-topic zitten ;-).


    • Fazioliamboina
    • Ma 8 okt 2012, 21:07

    ik wil niet veel zeggen,

    maar windows 8 draait nog sneller dan android hoor....

    bovendien is het uiterst geschikt voor een desktop. WANT JE HOEFT NIET METRO TE GEBRUIKEN. je stelt je standard mediaviewer in op wmp en klaar. bovendien is hij veel sneller, beter, foutlozer en veel energie zuiniger.

    wat een lulkoek hier. BAH!


    • fazioliamboina
    • Ma 8 okt 2012, 21:10

    bovendien, vind ik het lulkoek dat alles lichter en dunner moet.

    apple ook met zijn verhaaltjes.

    ik vind, dat het prima 3 KG mag wegen, en dan heb je tenminste iets.

    gewicht is gewoon een smoes om zuiniger te produceren.

    ik heb nu een laptop van 5,5 KG en die werkt super!, hij is net zo mobiel, licht lekker op tafel, even goed op je schoot. en als je hem laat flikkeren, doe hij het nog!

Reageren

  • E-mail adres wordt niet getoond

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.

    * Verplicht veld



Poll

De 4G uitrol is begonnen. Wanneer schakel jij over?

MC Fotofeed

Foto-Donker-Lumia-920

Top 5 toestellen

  1. Nokia Lumia 800 (13386)
  2. Nokia Lumia 900 (10571)
  3. Nokia C6-01 (9660)
  4. Samsung i9100 Galaxy S II (9399)
  5. Foony (9007)


Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de MC nieuwsbrief:

DC Mobile

Zoeken

Graham Awards 2013

Add to Google
RSS Feed

© 2005-2013 Mobilecowboys.nl - All Rights Reserved - All views and opinions expressed are those of the authors of Mobilecowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines