Facebook denkt na over advertenties in WhatsApp

Facebook denkt na over advertenties in WhatsApp

Goed nieuws voor de concurrerende chat apps?

Vorig artikel Volgend artikel

Toen Facebook WhatsApp overnam voor pakweg 19 miljard dollar kon je deze stap eigenlijk al aan zien komen. Dat geld, hoewel niet helemaal in 'cash' uitgekeerd, moet een keertje terugverdiend worden en met meer dan 700 miljoen actieve gebruikers per maand liggen daarvoor ook voldoende mogelijkheden. Je kunt gebruikers 2 Euro per jaar vragen voor het gebruik van de App. Die reken je af door een update uit te rollen die nodig is om de app verder te kunnen gebruiken bijvoorbeeld. Wanneer de helft dan 'wegloopt' naar de concurrent hou je nog altijd 700 miljoen omzet over. Daar is al vaker op gezinspeeld door WhatsApp, maar in de praktijk is het er nog niet van gekomen. Een andere mogelijkheid zou zijn om bepaalde functies in een premium, betaalde, versie onder te brengen. Denk aan het versturen van audioberichten of groep-chats. Ik noem zo maar een paar dingen.

Toch denken ze bij Facebook weer gewoon aan de meest voor de hand liggende optie om geld te verdienen: advertenties om de berichten heen, of in de layout van de App. En natuurlijk staat een deel van de WhatsApp community direct weer op haar achterste poten. "Dan stop ik met WhatsApp', 'Het begin van het einde'. Allemaal uitspraken die de revue passeren sinds de VP van Facebook, Dave Marcus, zijn commerciële plannen voor Facebook Messenger en WhatsApp aan de Wall Street Journal onthulde.

Natuurlijk, je kunt je hardop afvragen hoe Facebook en de knappe financiële koppen in hemelsnaam ooit aan een bedrag van 19 miljard gekomen zijn toen ze WhatsApp waardeerden. Feit blijft dat de meeste investeringen gedaan worden om uiteindelijk toch ook weer grotendeels, of zelfs met winst, terug te verdienen. Tsja, en dan moet uiteindelijk iemand daarvoor 'dokken'. In het geval van WhatsApp (en Facebook messenger) zullen dat, zoals zo vaak, de gebruikers zijn. De vraag is alleen wat die liever willen. Betalen voor de App en/of het gebruik? Of af en toe een advertentie zien en/of wegklikken?

FB-WhatsApp

Marcus zegt tegenover de Wall Street Journal overigens dat de advertentie / commerciële plannen eerst binnen Facebook Messenger getest en uitgerold zullen worden voordat WhatsApp, eventueel, aan de beurt is. Hij verwijst ook nog even naar de belofte dat WhatsApp en Messenger nooit geïntegreerd zullen worden in één of dienst. Goed om te weten, maar er werd bij de overname van WhatsApp ook beloofd dat die app nooit van advertising voorzien zou worden. Beloftes maken online schijnbaar niet altijd schuld ;)

Het zal mij benieuwen hoeveel van de ruim 9.5 miljoen Nederlandse WhatsApp'ers vandaag, en de komende weken, overstappen naar een alternatief. Bij de overname van WhatsApp door Facebook was ook even zo'n overstap-hype maar uiteindelijk groeit het gebruik, en het aantal gebruikers, van WhatsApp nog steeds. Idem rondom, en na, de commotie van de 'Blauwe Vinkjes'.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies