SMS-TV dit jaar al goed voor 750 miljoen

Vorig artikel Volgend artikel

De steeds verder slinkende advertentiebudgetten voor TV commercials leiden ertoe dat producenten en zenders al geruime tijd op zoek zijn naar andere inkomstenbronnen. Behalve het zoeken van nieuwe adverteerders worden ook steeds meer pogingen gedaan om de kijker te laten meebetalen. SMS-TV lijkt daarin te slagen.

We kennen natuurlijk al langer de bel- en SMS spelletjes die overdag en 's nachts op diverse zenders kijkers proberen te verleiden tot het bellen van dure 0900 lijnen of het sturen van SMSjes in ruil voor de kans op een auto, reis of geld. Daarnaast zijn de programmas waarin kijkers per SMS hun stem kunnen uitbrengen of hun mening kunnen ventileren ook al lang geen nieuws meer (BigBrother, Idols etc.).

Vorige maand zag de 'derde generatie' SMS-TV het daglicht in Polen, ontwikkelt door 2WayTraffic van voormalig Endemol medewerker Taco Ketelaar. Een cartoon waarvan de dialoog en het gedrag van de twee 'hoofdrolspelers', Diablo en Angelo, realtime wordt gehaald uit binnenkomende SMSjes van kijkers. Die SMSjes kostten meer dan 1 Euro per bericht en ze kwamen per duizenden binnen. De cartoon was zo populair dat de programmamakers het niet konden bijhouden en een deel van de SMS content ongebruikt moest blijven.

Naar aanleiding van dit nieuwe succes, in combinatie met de reeds bestaande vormen van SMS-TV, voorspellen onderzoekers van McKinsey dat de omzet die TV producenten hiermee kunnen binnenslepen dit jaar al de 750 miljoen Euro kan passeren.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies