Onderzoek naar spraakgestuurd SMSen en navigeren

Vorig artikel Volgend artikel

Nuance Communications, wereldwijde leverancier van spraak- en beeldoplossingen, heeft de resultaten bekend gemaakt van een recent onderzoek naar de ervaringen en verwachtingen van autobezitters ten aanzien van spraakgestuurde functies in de auto.

Bij het onderzoek waren bijna 1.000 bestuurders betrokken uit Duitsland, Japan en de Verenigde Staten. De constatering dat automobilisten intensief gebruik maken van informatie- en communicatieapparatuur is geen enorme verassing. Volgens het onderzoek is de gemiddelde automobilist echter ook bereid zijn om te betalen voor het grotere gebruiksgemak en veiligheid die spraaktoepassingen in auto’s kunnen bieden.

Steeds meer bestuurders lezen (20 %) of versturen (16 %) SMS berichten tijdens het rijden. De ontwikkeling van spraakgestuurd nummerkiezen of spraaktechnologie die binnenkomende tekstberichten voorleest en de gebruikers nieuwe berichten laat inspreken dient dus niet alleen de gemakszucht van bestuurders, maar vergroot ook de veiligheid. Meer dan 60 % van de ondervraagde automobilisten was van mening dat spraaksystemen het eenvoudiger maken om in de auto allerlei apparaten te gebruiken.

"Door het toenemend aantal elektronische apparaten in auto’s, zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen en MP3-spelers, rijden er wereldwijd steeds meer onoplettende bestuurders rond," verklaarde Craig Peddie, Vice President en General Manager, Embedded Speech Solutions, Nuance. "Spraaktoepassingen in de auto bieden een interface die de bestuurders in staat stelt om hun handen aan het stuur en hun ogen op de weg te houden. De applicaties lopen uiteen van stembestuurd nummerkiezen en het inspreken van de bestemming in navigatiesystemen tot spraakbediening van audiovisuele apparaten. Automobilisten zijn tegenwoordig omringd door elektronische apparaten en zij hebben een dergelijke interface nodig om een evenwicht te vinden tussen veiligheid op de weg en persoonlijk comfort."

Elke ontwikkeling die bestuurders van voertuigen er toe beweegt de handen aan het stuur en de ogen op de weg te houden is natuurlijk welkom, maar wellicht dat Nuance ook even kan kijken de onderzoeken die bewezen hebben dat er weinig verschil bestaat tussen hands-free en hands-on bellen in de auto als het gaat om de veiligheid in het verkeer.



Gerelateerde links:
Mobiel bellen slecht voor je besluitvaardigheid
Fileinformatie per SMS gevaar voor het verkeer
Handsfree bellen, maar dan anders
Roep om Voice-controlled gadgets groeit
Handsfree bellen in verkeer niet veiliger
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies