SMS postzegels in Zweden en Denemarken

Vorig artikel Volgend artikel

SMS als betaalsysteem voor parkeerplaatsen, drankjes en andere (kleine) aankopen, anders dan ringtones en dergelijke, zijn zeker niet nieuw, maar het vervangen van postzegels door een SMSje is dat natuurlijk wel.

In Zweden en Denemarken wordt dit binnenkort mogelijk en het systeem is verbazingwekkend eenvoudig.

Klanten die een brief of kaart willen sturen hoeven alleen een sms te verzenden naar een speciaal nummer van de postdiensten waarna ze een code ontvangen die ze op het poststuk moeten schrijven. Meer is niet nodig, Volgens een woordvoerder van het Zweedse postbedrijf, Posten AB, is met niet bang voor vervalsingen. "Dat risico is net zo groot bij de tratditionele plakzegels. Ook die moeten uiteindelijk door onze systemen gescand worden", aldus Anders Arsberg tegenover het Zweedse The Local. Het SMS betaalsysteem voor postzegels wordt op 1 April (het zal toch geen grap zijn he ;-)) in Denemarken geintroduceerd. In Zweden gaat het iets langer duren, waarschijnlijk in of net na de zomer.

Hoewel er steeds minder brieven en kaarten per post verstuurd worden denk ik dat dit wel een systeem is met toekomst. Hoe vaak gebeurt het niet dat je iemand een kaartje wilt sturen en je vervolgens tot de ontdekking komt dat de postzegels op zijn. Betalen per SMS is dan een uitkomst, nog los van het voortdurend sluiten van postkantoren en -agentschappen. OK, je moet voor het versturen van en 'fysiek' kaartje of brief nog steeds naar de brievenbus lopen, maar die zijn ook buiten de openingsuren van de postagentschappen (tegenwoordig vaak gevestigd in drogisterijen, boekhandels of supermarkten) 'bereikbaar'. Hopelijk gaat TNT Post in Nederland ook over een dergelijk SMS postzegel systeem nadenken. Zou volgens mij wel een goede USP kunnen zijn in de concurrentiestrijd tussen de diverse postbedrijven die ons land inmiddels rijk is, toch?

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies