Het aanpakken van malafide SMS providers in de praktijk

Vorig artikel Volgend artikel

Enige tijd geleden lieten de Nederlandse Telco's weten dat ze harder gingen optreden tegen malafide SMS providers die de afgelopen jaren veel mobiele prepay bellers onterecht van hun beltegoed 'af geholpen' hebben en zomaar kosten in rekening brachten bij post-pay klanten.

De vraag is dan natuurlijk of en hoe dit in de praktijk werkt. Welnu, Cowboy Harold van StyleCowboys heeft dat de afgelopen weken aan den lijve ondervonden bij Vodafone.

Harold ziet zelf vrijwel nooit zijn mobiele telefoonrekening omdat hij die rechtstreeks doorstuurt naar zijn accountant. Toen hij enkele weken geleden voor de afwisseling ;-) toch even zelf zijn maandelijkse Vodafone factuur nakeek viel hem op dat er ook 38,50 Euro aan SMS-kosten voor 5858 diensten op vermeld stonden. Onderzoek wees uit dat dit al langer het geval was.

Hij nam vervolgens contact op met Vodafone om aan te geven dat hij zich zelf in ieder geval nooit op een 5858 SMS dienst geabonneerd had. De provider gaf aan het uit te zullen zoeken en deze week ontving hij een bijzonder positief antwoord van Vodafone. Uit gegevens van de provider bleek dat 5858 de kosten in ieder geval de laatste zes maanden al in rekening bracht en omdat die provider kennelijk bij Vodafone op de 'zwarte lijst' van malafide SMS diensten staat kreeg hij de 231 Euro die de afgelopen zes maanden in rekening gebracht waren direct terug.

Daarnaast vroeg Vodafone toestemming aan Harold om ook de facturen die ouder dan zes maanden zijn te mogen onderzoeken. Die toestemming is nodig zodat Vodafone de klantgegevens en inhoud van de SMS berichten kan opvragen bij de betreffende, malafide, provider. Als daaruit blijkt dat 5858 in de periode vóór die zes maanden ook al onterecht kosten voor SMS diensten in rekening gebracht heeft dan krijgt hij die bedragen ook nog terug. Vodafone adviseerde Harold ook om zijn mobiele nummer asap aan te melden bij SMS dienstenfilter om toekomstig misbruik door malafide SMS dienstverleners te voorkomen. Uiteraard heeft hij dit inmiddels al gedaan. Zo zie je maar weer, soms doen providers ook echt wat ze zeggen ;-)) Hulde aan Vodafone voor deze actie en een goed teken voor andere 'slachtoffers' van de SMS en en Ringtone maffia!

Illustratie: Sandra de Haan

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies