550.000 Euro boete voor SMS Spammer

Vorig artikel Volgend artikel

Dit zijn altijd de leukere berichten. SMS Spam oplichters die tegen de lamp lopen en uiteindelijk ook beboet worden zien we helaas nog veel te weinig! En vaak zijn de boetes ook nog veel te laag. Maar goed, er wordt in ieder geval aan gewerkt om het probleem uit de mobiele wereld te helpen en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Zo heeft de OPTA gisteren bekend gemaakt dat SMS Spammer SD&P Interactive uit Breda een boete van 550.000 Euro moet betalen vanwege het versturen van ongevraagde SMS berichten waarmee de ontvangers ook nog eens, vaak zonder dat ze dat wisten, vast zaten aan een duur abonnement van €1,50 per ontvangen SMS. Bovendien werden de SMS berichten niet voorzien van een geldige afmeldmogelijkheid.

SD&P biedt onder andere diensten aan onder de naam Yamtalk en MT50 (MobileFun). Daavoor maakt de SMS oplichter gebruik van diverse shortcodes. De klachten spitsten zich met name toe op de diensten met code 4269 en 9988, maar ik adviseer iedereen natuurlijk (en zoals gewoonlijk) om dan ook maar ver weg te blijven van eventuele andere diensten van deze SMS spammers.

Hieronder kun je in detail nalezen wat SD&P Interactive precies deed en waarom ze nu dus ook beboet zijn (info van de OPTA): "Door hun mobiele nummer in te voeren op een website konden consumenten kans maken op bijvoorbeeld een laptop, aldus SD&P. Vervolgens stuurde SD&P aanmeld-sms’jes naar deze 06-nummers waarin werd vermeld dat, om kans te maken op de prijs, een sms-abonnement moest worden afgesloten. SD&P controleerde hierbij niet of iemand zijn eigen 06-nummer op de site ingevuld had. De vervolgberichten hadden echter niets meer te maken met de in het vooruitzicht gestelde prijs. Bovendien ontbrak in de vervolgberichten een geldige afmeldmogelijkheid. Dit maakte het voor een consument moeilijk om van het sms-abonnement af te komen. Op diverse internetfora is veelvuldig geklaagd over de onduidelijke en ingewikkelde afmeldmogelijkheid van SD&P. Onderzoek van OPTA heeft aangetoond dat de sms-aanbieder minstens 1,4 miljoen aanmeldberichten zonder voorafgaande toestemming heeft verstuurd. Bovendien heeft SD&P zonder voorafgaande toestemming nog eens 9 miljoen vervolgberichten verzonden zonder daarin een geldige afmeldmogelijkheid te vermelden.".

OPTA heeft in april 2009 een onaangekondigd bedrijfsbezoek gebracht aan SD&P wegens de stroom klachten die binnenkwam bij www.spamklacht.nl. In mei 2009 heeft OPTA een last onder dwangsom opgelegd om het bedrijf te laten stoppen met het versturen van sms-berichten zonder geldige afmeldmogelijkheid. Tegelijkertijd is OPTA een onderzoek gestart. Dit heeft in april 2010 geresulteerd in 550.000 euro aan boetes aan SD&P. Wegens opschorting van haar publicatiebeleid heeft OPTA echter eerst het bezwaar tegen de boetes moeten behandelen, voordat het boetebesluit kon worden gepubliceerd. SD&P heeft echter te laat bezwaar ingediend bij OPTA, waardoor OPTA het bezwaar in oktober 2010 niet-ontvankelijk heeft verklaard. Vervolgens heeft SD&P nog tot begin januari 2011 de tijd gekregen om bij de rechter een voorlopige voorziening aan te vragen tegen de publicatie van het boetebesluit. Dit heeft het bedrijf niet gedaan, waardoor OPTA het boetebesluit en bijbehorend bezwaarbesluit nu mag publiceren.

Ow ja, SD&P heeft natuurlijk beroep aangetekend tegen het besluit en de opgelegde boete. Laten we hopen dat ze ook in die procedure 'bot vangen en dat, als het effe kan, de boete verdubbeld wordt ;-) Of beter nog, dat ze veroordeeld worden tot het terugbetalen van alle onterecht geincasseerde SMS gelden aan de gedupeerde klanten (op dit moment is dat nog een straf die de providers zelf moeten/kunnen opleggen. Vodafone, T-Mobile en KPN doen dat al wel, maar het maakt nog geen deel uit van de door de OPTA opgelegde straf.

De Consumentenbond wil zich daar sterk voor maken. Zij becijferen namelijk dat SD&P, ondanks de hoge boete, nog altijd fors verdiend heeft aan de SMS oplichtingspraktijken. Er zijn meer dan tien miljoen SMSjes van €1,50 per bericht verstuurd. Dat is dus een omzet van 15 miljoen. Een deel daarvan ging naar de netwerkproviders. Hoeveel, dat verschilt per provider. KPN gaf een indicatie af van 25%, T-Mobile kon hier niets over zeggen in het openbaar en van Vodafone heb ik op dit moment nog geen gegevens. Maar stel dat gemiddeld 33% naar de providers zou gaan, dan nog blijft er, in dit geval, 10 miljoen Euro 'over' voor SD&P. Daaruit zou je kunnen concluderen dat SMS Spammen loont. De boete bedraagt immers 'slechts' 550.000 Euro, op 10 miljoen omzet. Echter, zoals ik in bovenstaande alinea ook al schreef. De providers crediteren de onterecht geincasseerde SMS kosten aan de gedupeerde klanten en verhalen die weer op de dienstverlener (SD&P in deze). Als dat dus allemaal consequent doorgevoerd wordt, dan loont SMS Spammen dus niet meer, en dat willen we natuurlijk allemaal wel (behalve de malafide SMS Spammers zelf, wellicht ;-))

Tot slot, ik denk toch dat het nog beter zou zijn als de OPTA de boetes fors verhoogt. Waarom niet deze rekenformule hanteren: Aantal verstuurde SPAM SMSjes x kosten per SMS x 2. In dat geval zou SD&P dus een boete van 30 miljoen Euro opgelegd hebben gekregen. Volgens mij hoef je dat maar één keer te doen om de rest van de SMS Spammers voorgoed af te schrikken, toch?

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies