Consumentenbond verliest SMS terreur rechtzaak tegen Telco's

Vorig artikel Volgend artikel

Twee weken geleden diende een kort geding dat door de Consumentenbond was aangespannen tegen Vodafone en T-Mobile rondom het mogelijk onterecht incasseren van geld voor ongevraagde berichten van de welbekende SMS providers door beide Telco's.

De Consumentenbond eistte een verbod op het factureringssysteem dat T-Mobile en Vodafone hanteren. Vandaag deed de rechter uitspraak.

T-Mobile en Vodafone zijn op alle punten in het gelijk gesteld door de rechter. Zij hebben dus niets fout gedaan. Voor zover bekend is het bij beide providers één maal voorgekomen dat geld geincasseerd is bij klanten die van een bepaalde SMS provider ongevraagd betaalde SMS berichten hadden ontvangen. In dit geval, zo oordeelde de rechter, hebben beide Telco's juist gehandeld en alle klanten die een klacht ingediend hadden hun geld teruggestort.

OK, volgens de rechter doen de Telco's dus hun best om benadeelde klanten te helpen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het fenomeen van de SMS terreur nog lang niet uitgebannen is. De nieuwe gedragscode (pdf link) die over een kleine maand (1 Maart) van kracht wordt biedt enig soelaas. Echter, zolang de misleidende reclames nog uitgezonden mogen worden op jongerenzenders als MTV en TMF (met een publiek dat, zoals blijkt, het meest getroffen wordt door de SMS terreur) zullen er altijd tieners en andere mobiele bellers zijn die het slachtoffer worden van SMS abonnementen waarbij in hele kleine lettertjes onder de grote woorden GRATIS RINTONE stond dat ze 9 Euro per week kosten. Een verbod om het op deze manier koppelen van een abonnementsdienst aan een gratis product is volgens mij de enige manier.

T-Mobile zegt in een persbericht ook dat men de discussie rondom de SMS-diensten serieus zal blijven volgen en dat men zich ook zal inzetten voor de transparantie van SMS reclames te verbeteren. Het zal mij benieuwen tot welke activiteiten dat zal leiden. Meewerken aan een verbod op de reclames in hun huidige vorm zou een optie zijn wat mij betreft.

In de uitspraak van de rechtbank inzake het kort geding tegen T-Mobile en Vodafone wordt de Consumentenbond ook verplicht om haar tendentieuze persbericht te rectificeren. Hierin beschuldigde de Consumentenbond de Telco's er ten onrechte van dat zij niet zorgvuldig omgaat met SMS-diensten en de afhandeling van eventuele klachten hierover. De rechtbank heeft bepaald dat dit onjuist is en gebiedt de Consumentenbond haar persbericht direct van haar website te verwijderen (dat is inmiddels ook al gebeurd). Bovendien dient zij een rectificatie te sturen naar alle partijen aan wie zij het oorspronkelijke bericht heeft verstuurd.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies