Onderzoek naar SMS-diensten

Vorig artikel Volgend artikel

De Consumentenbond is groot voorstander van een onderzoek naar de werkwijze van telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten.

Op basis van het onderzoek moeten er duidelijke regels komen om de problemen met torenhoge rekeningen voor sms-diensten te voorkomen.

Bij de Consumentenbond komen regelmatig klachten binnen over SMS-diensten, waarvoor telecomaanbieders bij hun klanten soms grote bedragen afschrijven. Om dit soort voorvallen te voorkomen, hebben de telco's de SMS Gedragscode opgesteld. Deze is sinds 1 mei 2008 actief.

Maar er zijn nog steeds problemen met terecht of onterecht afgeschreven hoge bedragen voor sms-diensten. Consumenten kunnen ongevraagd sms-berichten toegestuurd krijgen, of kunnen zelf ingaan op een misleidend of onduidelijk aanbod. Wie verhaal wil halen bij de klantenservice van zijn of haar telecomaanbieder wordt lang niet altijd goed geholpen.

Bij een sms-dienst betaal je voor een ontvangen sms-bericht, in plaats van voor een verzonden sms. "Dit is de omgekeerde wereld. Als telecomproviders een dergelijk systeem opzetten, dan moeten er voldoende waarborgen zijn om te voorkomen dat er ten onrechte geld wordt ingecasseerd via de telefoonrekening. Ik vraag me af of dat nu wel goed geregeld is", aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Als je geen gebruik wil maken van sms-diensten kan je jezelf ook afmelden via www.smsdienstenfilter.nl.

Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies