Hoe vermijd je technostress? Zakelijke bereikbaarheid tips

Vorig artikel Volgend artikel

Een vergaande integratie van werk en privé is inherent aan Het Nieuwe Werken. De verwachtingen van de werkgever en de werknemer over telefonische en elektronische bereikbaarheid op de smartphone lopen daarbij echter vaak uiteen. Door het gevoel te hebben continu bereikbaar te moeten zijn via de smartphone kan stress in de hand worden gewerkt, zo blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek van FNV in samenwerking met de UvA over ‘technostress’, een neveneffect van intensief gebruik van smartphones. Deze stress wordt mede veroorzaakt door permanent connectivity, waarbij medewerkers permanent bloot zijn gesteld aan hun mobiele apparaat, ook wel techno invasion genoemd. De techniek dringt zich dus meer op aan de medewerker, waarbij de rustmomenten steeds meer verschralen. Hij leest bijvoorbeeld vaak zijn werkmail nog voordat hij ’s morgens is opgestaan en is ook in het weekend bereikbaar voor zakelijke gesprekken en berichten. Technostress kan op de lange duur leiden tot slechtere arbeidsprestaties en door de verminderde mogelijkheden voor een ‘time out’ ligt overbelasting op de loer.

Technostress is een typisch fenomeen van deze tijd en ik verwacht dat het alleen maar toeneemt. Het smartphonegebruik is immers nog niet aan zijn top. De smartphone verdringt de laptop als apparaat voor mobiel internet en in Nederland ligt het gebruik van mobiel internet ruim boven het gemiddelde in de EU, aldus het CBS.

Hoe kan je toch technostress voorkomen? Ik heb hieronder een aantal punten op een rij gezet, waarmee je deze stress in ieder geval kunt minimaliseren. Deze tips worden ondersteund door ons onderzoek dat we in samenwerking met onderzoeksbureau inVotes van Maurice de Hond hebben uitgevoerd. 353 Respondenten, allen zakelijke gebruikers, gaven hun bereikbaarheidswensen aan. Uit het onderzoek blijkt dat de respondenten vooral ’s avonds laat, na 22:00 uur, niet bereikbaar willen zijn voor de werkgever (56%) gevolgd door tijdens het weekend (39%). Circa een kwart van de respondenten (27%) wil altijd bereikbaar zijn voor zakelijke oproepen. Dit is significant minder dan het aantal respondenten (54%) dat privé altijd bereikbaar wil zijn. Hieruit blijkt dat medewerkers zakelijke en privé oproepen en berichten vaak wil scheiden en niet altijd bereikbaar wil zijn voor het werk. Voor bereikbaarheid vind je hieronder een aantal tips: 

Tip 1: Veel medewerkers hebben twee mobiele telefoons tot hun beschikking, één voor privé en één voor zakelijke doeleinden. Dit klinkt misschien handig, omdat je je privé telefoon fysiek kunt scheiden van je werktelefoon, en een van de telefoons kunt uitzetten - afhankelijk van voor wie je bereikbaar wilt zijn. Maar in de praktijk werkt dat anders. Ook hier hebben we onderzoek naar gedaan en wat blijkt: de overgrote meerderheid van de respondenten heeft liever slechts één mobiele telefoon op zak (77%). Eén telefoon is gewoonweg makkelijker meenemen, geeft minder gerommel in de tas en de kans is kleiner dat je hem vergeet. De nieuwste mobiele technologie zorgt ervoor dat het mogelijk is drie nummers op één simkaart te plaatsen. Hierdoor heb je slechts één mobiele telefoon nodig voor zowel een zakelijk mobiel nummer, een privé mobiel nummer als een vast zakelijk telefoonnummer. 

Tip 2: Zorg voor rust en regelmaat in je leven en voldoende geestelijke ontspanning en rusmomenten, bijvoorbeeldin de vorm van micro-breaks; tussendoor een half uur wandelen, sporten of yoga. Met een bereikbaarheidsapp kun je instellen dat je zo’n half uur niet bereikbaar bent voor bepaalde gesprekken en berichten. Natuurlijk zou je je telefoon ook uit kunnen zetten, maar je wilt toch liever in kunnen stellen voor welke gesprekken je wel en niet bereikbaar bent. Met de bereikbaarheidsapp kunnen gesprekken en sms-berichten worden gerouteerd op basis van een al dan niet vast afzendernummer, bestemmingsnummer, tijdstip/datum en het aantal seconden na overgangstoon. 

En soms moet je je goed concentreren en wil je niet worden gestoord, bijvoorbeeld wanneer je een rapport moet schrijven. Ook hier kan de bereikbaarheidsapp uitkomst bieden. Zo zorg je dat de techno invasion op bepaalde momenten van ontspanning of juist uiterste concentratie niet aanwezig is.  

Tip 3: Last but not least: maak voor zakelijke aangelegenheden gewoon duidelijke afspraken met je werkgever over je bereikbaarheid. Breng je bijvoorbeeld om maandagavond altijd je dochter naar balletles, laat dit dan gewoon weten aan je werkgever en collega’s. 

Technostress is dus een toenemend probleem en zal alleen maar verergeren, ook omdat er in de toekomst meer nieuwe communicatievormen bij zullen komen. Maar met de juiste tools, zoals de bereikbaarheidsapp waarmee een medewerker zijn bereikbaarheid helemaal zelf kan regisseren, is technostress te vermijden.

[Afbeelding: © Emir Jamak - Fotolia.com]

Koen van Geffen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies