Instagram toont advertenties in de VS

Vorig artikel Volgend artikel

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het ook bevestigd door Instagram zelf: het bedrijf gaat de komende maanden advertenties tonen in de mobiele apps. Dit geldt in eerste instantie alleen voor Amerikaanse gebruikers: in een later tijdsbestek zullen gebruikers in andere landen ook advertenties te zien krijgen. Het zou gaan om zowel afbeeldingen als video's van een beperkt aantal (bekende) merken. 

Instagram was vanaf het begin volledig advertentievrij. Kevin Systrom, oprichter van Instagram, was namelijk van mening dat de app zo simpel mogelijk moest blijven. Het enige wat hij belangrijk vond, was het vergroten van het gebruikersaantal. Hij zal nu vast tevreden zijn met ruim 150 miljoen actieve gebruikers per maand. Na de komst van een Android-app groeide Instagram al snel, maar sinds de overname door Facebook is het nog harder gegaan met de fotodienst.

Eerder kondigde de directeur bedrijfsvoering van Instagram, Emily White, in een interview met de Wall Street Journal al aan dat Instagram in de toekomst advertenties zou gaan tonen in de app. Hoe de gebruikers zullen gaan reageren op de advertenties, is nog niet bekend. Toen de gebruikersvoorwaarden werden aangepast, was er flink wat onvrede onder de gebruikers. Wellicht dat het nu gaat meevallen, aangezien populaire sociale netwerksites als Twitter en Facebook ook advertenties tonen.  

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies