Nokia Online Repair service getest

Vorig artikel Volgend artikel

Nokia heeft het nog niet echt aan de grote klok gehangen, maar de fabrkant heeft sinds enkele weken een nieuwe Online Repair Service. Daar kun je defecte toestellen aanbieden. Vervolgens ontvang je binnen enkele dagen een antwoord enveloppe waarmee je het toestel naar de reparatie service kunt sturen.

ik heb de service de afgelopen weken getest. Er lag hier namelijk nog een kapotte C7, zoals jullie je wellicht nog kunnen herinneren ;-)

Eind mei voerde ik online de gegevens van mijn defecte Nokia C7 in. Voordat je dat kunt doen moet je je eerst registreren en inloggen. Daarna kun je de reparatie via een webformulier (zie screenshot hieronder) aanmelden. Het complete proces omhelst zeven stappen. Die heb ik onderaan dit artikel bijgevoegd. Natuurlijk had ik bij het verzenden eigenlijk al weinig hoop op een reparatie onder garantie ;-)) maar de overreden C7 kon natuurlijk wel prima als testtoestel voor Nokia Online Repair fungeren.

Nokia-Online-Repair-Formulier

Nadat je de reparatie aangemeld hebt stuurt Nokia Online Repair een gefrankeerde retourenvoloppe (antwoordnummer) waarmee je het toestel kunt opsturen. Dat duurde bij mij een dag of drie. Op 6 juni heb ik het toestel uiteindelijk verstuurd voor reparatie. Denk er wel aan dat je ook het reparatieformulier, dat je kunt uitprinten nadat je de reparatie online aangemeld hebt, mee moet sturen. Hetzelfde geldt voor de aankoopbon. Die had ik niet omdat het kapotte toestel een tester van Nokia was. De eventuele reparatiekosten kun je online betalen middels een automatische incasso en binnenkort biedt Nokia Online Repair ook de mogelijkheid om via iDeal te betalen.

Nokia-Online-Repair-RetourEnvoloppe

Het duurde vervolgens tot 1 juli voordat ik het toestel weer retour ontving. in totaal dus meer dan drie weken (24 dagen na verzending). De conclusie van Nokia Online Repair was even voorspelbaar als duidelijk; mijn C7 viel niet onder garantie en het toestel was onherstelbaar beschadigd. 'Beyond economic repair' zoals dat zo mooi heet. Mocht het toestel wel te repareren zijn, dan krijg je online een prijsopgave die je ook online weer kunt accoorderen. Bij garantiegevallen wordt het toestel natuurlijk gratis gerepareerd, of vervangen, indien nodig. Op zich werkte het systeem dus prima, maar ik moet wel zeggen dat 24 dagen tussen verzending en het retour komen van het toestel in mijn ogen erg lang is. In de vakantieperiode zou ik daar nog wel begrip voor hebben, maar doorgaans denk ik toch dat veel consumenten drie zonder toestel ook te lang vinden, toch?

Een groot voordeel van Nokia Online Repair is natuurlijk wel dat je niet meer naar de winkel hoeft om je toestel in te leveren ter reparatie. Voor de duur van het hele reparatietraject maakt dat gemiddeld gezien weinig uit. Sommige winkels claimen dat ze een defect toestel binnen 5 tot 7 werkdagen weer terug hebben, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij de wachttijd nog veel langer duurt dan de ruim drie weken die ik ervaren heb bij Nokia Online Repair. Daarnaast zijn er ook winkels die standaard (ook wanneer je geen dure toestelverzekering hebt afgesloten) een leen toestel aanbieden. Ik denk dat Nokia Online Repair zich daarmee ook zou kunnen onderscheiden. Het is op zich heel makkelijk om samen met de retour envoloppe een leen toestel mee te sturen. Mijn advies aan Nokia zou dan ook zijn om die mogelijkheid serieus in overweging te nemen om hun Online Repair service voor Nokia klanten nog interessanter te maken.

Mochten er al lezers zijn die ook ervaringen hebben met Nokia Online Repair, dan lees ik die graag in de reacties terug.

Nokia-Online-Repair-resultaat

Nokia Online Repair Stappenplan

Stap 1: Meld uw reparatie aan door op het tabblad ‘Reparaties’ te klikken en de benodigde informatie in te vullen.

Stap 2: U krijgt per post een luchtkussenenveloppe toegestuurd met daarop een verzendsticker.

Stap 3: Verzend uw toestel in de luchtkussenenveloppe kosteloos naar het reparatiecentrum.

Stap 4: Reparatiecentrum verwerkt uw ter reparatie aangemelde toestel.

Stap 5a: Bij een ‘in warranty’ reparatie zal het toestel kosteloos worden gerepareerd.

Stap 5b: Bij een ‘out of warranty’ reparatie zal er een prijsopgave voor de reparatiekosten op de website worden getoond.

Stap 6a: Geef online akkoord voor de reparatiekosten als u het toestel wilt laten repareren en betaal direct online via automatische incasso (binnenkort ook via iDEAL).

Stap 6b: Geef online een niet akkoord voor de reparatiekosten als u het toestel niet wenst te laten repareren en het reparatiecentrum stuurt het kosteloos ongerepareerd retour per post.

Stap 7: U ontvangt uw toestel per post gerepareerd of ongerepareerd retour.
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies