Ringtones nog altijd een winstgevende business (infographic)

Vorig artikel Volgend artikel

Vanochtend kwam ik deze Ringtone infographic tegen. Daarin staan toch wel een aantal aardige weetjes over de industrie die de afgelopen jaren vooral negatief in het nieuws kwam. Malafide ringtone boeren wisten vooral jongeren jarenlang op slinkse wijze van hun beltegoed af te helpen met zogenaamde 'gratis' ringtones (games en wallpapers) die achteraf de start bleken te zijn van dure (wekelijkse) abonnementen waarvan de kosten tot vele tientallen euro's per maand konden oplopen.

Gelukkig zijn die praktijken mede door het optreden van de providers bij ons nagenoeg uitgebannen. Toch is de Ringtone industrie nog steeds 'booming'.

Dat is best wel opvallend te noemen want behalve het feit dat veel malafide, dure, aanbieders nu gebonden zijn aan strenge regels en zonder pardon geblokkeerd worden is het tegenwoordig ook veel makkelijker om je eigen, echt gratis, ringtones te maken. In onderstaande infographic, gemaakt door MusicProductonSchools, staat onder andere dat de Ringtone business nog steeds goed is voor eenderde van de totale mobiele muziekmarkt en dat er nog altijd vier keer meer geld mee verdiend wordt dan de muziekdiensten van Spotify, Rhapsody en Pandora bij elkaar. De omzet van de Ringtone industrie daalt overigens wel snel dus het is nog maar de vraag hoe lang dat nog duurt. Andere leuke weetjes uit de Infographic: De originele Nokia ringtone wordt nog altijd 2 miljard keer per dag 'afgespeeld' en Android gebruikers downloaden zeven keer meer gratis ringtones dan iPhone eigenaren.

ringtones-infographic
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies