Smartphone duel: Microsoft Lumia 640 vs LG Spirit

Twee uiterst betaalbare smartphones met prima prestaties

Vorig artikel Volgend artikel

Zo op het eerste oog zou je denken dat de Microsoft Lumia 640 en de LG Spirit weinig met elkaar gemeen hebben. Uiterlijk is dat ook zeker het geval en natuurlijk zijn de verschillen qua software, Windows Phone 8.1 versus Android 5.0 Lollipop, ook navenant.

Waarom ze dan toch vergelijken in een duel tussen twee smartphones? Welnu, het zijn twee zeer betaalbare toestellen waarvan de prijskaartjes zich nauwelijks ontlopen. Kijkend naar de specificaties dan valt bovendien op dat die nagenoeg gelijk zijn. OK, de Lumia 640 heeft een iets groter scherm (5 inch) dan de LG Spirit (4.7 inch), maar verder hebben ze beiden een 1.2Ghz quad core Qualcomm Snapdragon 400-series processor met 1GB RAM, een 8 megapixel camera aan de achterzijde, 1 megapixel selfie cam en 4G netwerk support. Uiteraard zijn de bekende connectivity specs, zoals WiFi, Bluetooth, GPS, NFC en dergelijke ook bij deze twee instapmodellen van de partij. Kortom, meer dan voldoende vergelijkingsmateriaal voor een duel.

Zoals gezegd is de Lumia 640 wat mij betreft de nipte winnaar van dit duel maar dat wil niet zeggen dat de LG Spirit veel slechter is. Beide toestellen hebben hun voor- en nadelen. Zo heeft de accu van de LG Spirit weliswaar minder capaciteit, maar in de praktijk verbruikt het toestel minder stroom, bij vergelijkbaar gebruik, dan de Lumia 640. Wie dat belangrijk vindt is met de LG dus beter geholpen.

De Lumia heeft op zijn beurt weer een betere camera. De foto's die je met de Lumia 640 maakt zijn wat kleurechter en scherper dan die van de LG Spirit. Ondanks dat beide toestellen een 8 megapixel camera hebben maakt die van de Lumia, met autofocus en digitale zoom, over het algemeen de betere foto's. Behalve in het donker, bij kunstlicht. Bij mijn tests bleken de kiekjes van de LG Spirit dan wat beter, maar wel met de nodige ruis. In de video kwamen daar ook al wat voorbeelden van gemaakte foto's voorbij, maar onderaan dit artikel staan er nog een aantal.

Lumia640-Spirit-e

In het dagelijkse gebruik presteren beide toestellen naar behoren. Natuurlijk, het zijn smartphones die een prijskaartje hebben dat ruim onder de 200 euro ligt dus je moet ze niet vergelijken met de 600+ euro modellen als de LG G4 of de Lumia... tja, dat wordt moeilijk om een Lumia te vinden die meer dan 600 euro kost. De 1020 van een jaar of twee geleden komt daar nog het dichtst bij in de buurt met 505 euro. Maar goed, voor de prijs die je voor de Lumia 640 en LG Spirit moet betalen kun je niet veel fout doen. Heel eerlijk gezegd kan ik moeilijk een reden bedenken waarom je 400 euro meer zou moeten uitgeven voor een smartphone die zeker niet op alle fronten drie keer beter is. De meeste standaard specs zijn gelijkwaardig en de verschillen zitten hem dan vooral in de kwaliteit van de camera en het scherm.

Lumia640-Spirit-c

Hoewel de video bijna voor zich spreekt zal ik toch nog wat toevoegen aan deze vergelijking. In het filmpje komt de leesbaarheid van de schermen in de zon er minder goed van af dan in de praktijk het geval is. Door de camerapositie scheen de zon letterlijk loodrecht op de toestellen. Hieronder heb ik een foto geplaatst die een ietwat beter, en eerlijker beeld geeft.

Lumia640-Spirit-Zon

Hieonder een paar foto's die met de camera's van de Lumia 640 en LG Spirit gekiekt zijn. De verschillen zijn duidelijk zichtbaar, zelfs op deze afmetingen. Zoals gezegd levert de camera van de Lumia foto's die scherper en beter van kleur zijn.

Foto-B-LG
Genomen met de LG Spirit
Foto-B-Lumia