Cameravergelijk: Galaxy S7 vs Galaxy S6

Cameravergelijk: Galaxy S7 vs Galaxy S6

Eerste indruk, en vergelijk, van de 'nieuwe' en 'oude' Galaxy camera's

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteravond heeft Samsung in Barcelona de nieuwe Galaxy S7 en S7 Edge aan de wereld gepresenteerd. Enkele dagen geleden kon ik de Edge variant alvast even uitproberen. Het toestel is uiterlijk nagenoeg identiek aan zijn voorganger en de Koreanen gaan vooral prat op de prestaties van de nieuwe camera in het donker. Daarom besloot ik mijn korte tijd met de Galaxy S7 Edge dan dus ook maar even te besteden aan een vergelijkende fotoshoot tussen de nieuwe Galaxy en zijn voorganger, de S6 Edge (Plus). Plaats delict: Madurodam ;)

Bij het maken van de foto's heb ik beide camera's bewust op 'automatisch' laten staan. Dat is immers de manier waarop meer dan 95% van de smartphone gebruikers hun foto's schieten.

Hieronder heb ik enkele foto's die ik met beide toestellen gemaakt heb onder elkaar gezet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in de meeste gevallen het resultaat, qua kleuren, van de Galaxy S6 Edge Plus camera iets natuurlijker vind dan de foto's die de Galaxy S7 maakt. Vooral bij de eerste foto is goed te zien dat het blauw bij de Galaxy S7 foto feller is, maar dus ook onnatuurlijker, dan bij het kiekje dat op hetzelfde moment met de Galaxy S6 Edge geschoten is.

SGS7-Foto-a
Foto 1 Galaxy S7 Edge

Het feit dat gefotografeerde gebouwen blauw verlicht waren zal zeker ook van invloed zijn geweest op de weergave van de donkerblauwe kleur van de lucht. Toch kun je duidelijk zien dat de kleuren op de foto die door de Galaxy S6 Edge Plus gemaakt (hieronder) is beter overeenkomen met de werkelijkheid. Verder valt mij op dat de toren in het midden van de foto, tegen de donkerblauwe achtergrond, beter te zien is (helderder) op de Galaxy S6 foto.

SGS6-Foto-a
Foto 1 Galaxy S6 Edge Plus

Dat de camera van de Galaxy S6 Edge Plus beter belichte foto's maakt dan de Galaxy S7 is ook in onderstaande foto van de Eurotoren goed te zien. Kijk maar naar het detail en de belichting van de raampjes in het midden van de toren.

SGS7-Foto-c
Foto 2 Galaxy S7
SGS6-Foto-c
Foto 2 Galaxy S6

Toch zijn er (gelukkig) ook punten waarop de verbeterde camera van de Galaxy S7 ook echt betere resultaten levert. Dat is bijvoorbeeld goed te zien bij en rondom de ramen in het gebouw op onderstaande foto's en de rimpelingen in het water van de twee foto's daaronder. De camera van de Galaxy S7 levert foto's met iets meer en scherpere details. Dat is althans mijn eerste indruk ervan.

SGS7-Foto-e
Foto 3 Galaxy S7
SGS6-Foto-e
Foto 3 Galaxy S6
SGS7-Foto-f
Foto 4 Galaxy S7
SGS6-Foto-f
Foto 4 Galaxy S6

Natuurlijk is het nog iets te vroeg om na een test van een uurtje, met name in schemering en het donker, een definitief oordeel te vellen over de prestaties van de Galaxy S7 camera. Feit blijft wel dat ik in die korte tijd zowel al enkele voor- als nadelen ten opzichte van zijn voorganger heb kunnen ontdekken. Vooralsnog ben ik dus nog niet overtuigd van Samsung's claim dat de Galaxy S7 een betere camera heeft dan zijn voorganger. In ieder geval niet op alle punten. Uiteraard zal ik het toestel, en de camera, de komende weken, wanneer het review exemplaar binnen is, veel uitgebreider gaan testen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....