Omzet mobiele boeken in Japan ruim 55 miljoen

Vorig artikel Volgend artikel

Vorig jaar hebben wij al enkele malen geschreven over het feit dat het lezen van boeken op mobiele telefoons in Japan behoorlijk populair aan het worden is en dat wordt nu ook met harde cijfers bevestigd.

In 2007 kochten de Japanse mobiele gebruikers namelijk voor ruim 55 miljoen Euro aan boeken via hun mobiele telefoon. Dat op zich is natuurlijk al een fors bedrag maar kijkend naar de Top 10 van bestsellers dan blijkt zelfs dat 5 van de 10 boeken in die lijst eerst exclusief voor mobiele toestellen uitgebracht zijn voordat ze ook in print-versie beschikbaar kwamen.

Kortom, het kopen en lezen van boeken op mobiele devices is in Japan een doorslaand succes. Een bijkomend voordeel hiervan is dat het voor jonge en onbekende schrijvers een stuk makkelijker wordt een boek uit te brengen. De drukkosten worden op deze manier namelijk omzeild en dat maakt het uigeefproces een heel stuk goedkoper en dus minder risicovol. En dat is nu precies waar beginnende schrijvers vaak door geremd worden als ze bij een uitgever op de stoep staan met de vraag om hun boek uit te brengen.

Kijkend naar de opbrengst per mobiele gebruiker dan zijn mobiele boeken in Japan goed voor een (additionele) content omzet van ca. 60 eurocent per gebruiker per jaar. Mocht dit succes zich verspreiden over de rest van de mobiele wereld dan heeft de moebiele boekenbusiness een omzet potentie van ruim 2 miljard Euro op jaarbasis. Toegegeven, dit is een heel simpel rekensommetje waarbij natuurlijk geen rekening gehouden is met de verschillende markten en het mobiele gedrag van gebruikers in de andere landen.



Gerelateerde links:
Mobiele bibliotheek
Mobiel boeklezen
Eerste ‘Movel’ in Nederland
Elsevier op je GSM
De krant op je GSM
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies