Japan het land van de mobiele technologie

Vorig artikel Volgend artikel

De Japanse markt loopt al jaren lang voor op de Europese en Amerikaanse markt op het gebied van mobiele technologie. eMarketer heeft onlangs een verslag geschreven over dit wonderbaarlijke mobile land. Wat je voor slechts $695 kan downloaden….

Volgens het Japanse ministerie van Ministry of Internal Affairs and Communications (MIC) Het aantal Japanse abonnementen stijgt nog altijd in 2006.

117345145921

In februari 2007 meldde het MIC zelfs dat het aantal abonnees de 100 miljoen is overschreden. Dit betekent dat waarschijnlijk alleen kinderen en oudere mensen geen abonnement hebben. Nog interessanter voor marketeers is dat de Japanse mobiele markt nu volledig 3g is. Volgens MIC cijfers zijn het aantal 3G abonnees de 60 miljoen voorbij.

117345146822

Met de volledige penetratie van mobiel internet dekt het bijna het gehele Japanse bevolking.

eMarketer schat dat ongeveer 70% van de Japanse bevolking (of 89 miljoen) toegang heeft tot het internet, vaak zelfs met een high speed verbinding.

117345147923

"In a sentence, the good news is that marketing has just about trumped technical features and functionality for reaching Japanese consumers," aldus John du Pre Gauntt, senior analyst bij eMarketer.

Een goed voorbeeld hiervan is de Motorola Razr. Dit is de populairste telefoon momenteel in Japan maar heeft geen camera of mobile wallet functie. Terwijl deze technische functies als standaard worden gezien in Japan.

"Instead, consumers are attracted to the cultural fashion statement offered by the Razr's sleek physical design," De marketing van Razr in Japan was een perfect voorbeeld van de combinatie van het inzetten van Bekende populaire personen, social networking (b.v Hyves / Myspace) en targeted messaging.

Japan's situation is well advanced compared with mobile markets in North America and many parts of Europe, where the primary value proposition seems to revolve around a singular technical niche, such as the music phone, TV phone or e-mail phone," Aldus Gaunt.

Zelf vind ik Japan een erg interessant land. Alleen betwijfel ik of we al de mobiele technologieën die je daar dagelijks ziet ooit hier zult tegenkomen. Ik denk toch dat het 'westerse publiek' sommige functies iets te overdreven vind alhoewel ik er in veel gevallen zelf wel het nut van in zie.

Zo kan je bijvoorbeeld in Japan een gedeelte van een liedje met je telefoon opnemen waarna je vervolgens een Sms’je krijg met daarin de titel artiest erin van het liedje wat je zojuist gehoord hebt. Erg leuk maar ik zie het hier niet veel gebruikt worden door mensen in het openbaar...



Gerelateerde links:
Prijs PS3 in Japan 20% omlaag
Meer mobiele dan PC internetters in Japan
GSM met verborgen display
NEC gaat HSDPA netwerk uitrollen in Japan
Japanse innovaties voorbeeld voor Europa
Vodafone maakt Japanners tot social outcast
Mobiele huisdieren rage in Japan
Mobiele Magna comics hit in Japan
Pinnen met je mobieltje
Menno Hoekstra

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies