Toestelnamen bedenken; een lastige creatieve bezigheid

Vorig artikel Volgend artikel

Fabrikanten maken soms rare keuzes als het gaat om het bedenken van nieuwe toestelnamen. Zeker als het om opvolgers gaat. Twee jaar geleden hadden we zo het gedoe rondom 'De Nieuwe iPad' die de iPad 2 opvolgde en sinds gisteren dreigt er weer een leuke, verwarrende, naam op te duiken. De opvolger van de HTC One zou volgens de geruchten als 'The All New One' door het leven gaan. Ik hoop dat dit echt een grapje, of onzinnig gerucht, is.

Goede toestelnamen bedenken is tegenwoordig een stuk lastiger dan vroeger. Toen iedereen nog gewoon met een Nokia belde hadden toestellen eenvoudige, en logische, namen. Vier cijfers achter de merknaam waarbij de hoogte van het eerste cijfer (3XXX, 6XXX) min of meer gelijk stond aan meer mogelijkheden (en duurder natuurlijk). 

Toen de cijfers 'op' waren kwamen de letters erbij om onderscheid te maken tussen de verschillende modellen en prijsklassen. Maar ook die bron bleek niet onuitputtelijk. Inmiddels kiezen veel fabrikanten voor (korte), pakkende, namen. Dat heeft wel tot gevolg dat voor de namen van de opvolgers weer iets nieuws bedacht moet worden, of, zoals Samsung dat met de Galaxy S serie doet, telkens een hoger cijfertje achter de naam geplaatst wordt.

Apple doorbrak dat dus met de Nieuwe iPad als opvolger van de iPad 2 en dat leidde destijds tot heel wat hilarische reacties (zie mijn eigen bijdrage uit 2012 hieronder). Maar HTC heeft nu ook een uitdaging voor de opvolger van de HTC One. Ze kunnen hem immers moeilijk HTC One 2 noemen en een letter erbij is ook al zo wat. One Plus (of One+) zou kunnen, ware het niet dat die naam anderhalf jaar min of meer al eens gebruikt werd bij de voorganger van de One, de One X+. Het gerucht gaat dat HTC dus voor The All New One gekozen heeft. Dat is helemaal niets. Maak er dan maar HTC Two van ;-)

Mocht HTC toch voor 'The All New One' kiezen dan voorzie ik een variant van onderstaande verwarring zoals ik mij die voorstelde bij de lancering van de Nieuwe iPad.

Op zoek naar de nieuwe iPad (Maart 2012):
Verkoper: Hallo meneer, kan ik u helpen?
- Klant: Ja, ik had graag een nieuwe iPad.
Verkoper: Ah, u wilt de nieuwe iPad.
- Klant: Dat zeg ik
Verkoper: 16, 32 of 64 GB, WiFI of WiFi + 3G
- Klant: 32 met 3G
Verkoper: Mooi. Hier is de nieuwe iPad.
- Klant: U houdt mij voor de gek? Daar ligt de iPad 2 en u geeft mij een iPad
Verkoper: Nee meneer, ik geef u de nieuwe iPad.
- Klant: Ja hoor, nieuw zijn ze allemaal, maar ik wil de nieuwste. De iPad 2 dus en niet de iPad.
Verkoper: U begrijpt het niet. DIT is de nieuwe iPad.
- Klant: Ik ben niet van lotje getikt meneer. Ik wil de iPad 2, en snel een beetje.
Verkoper: Maar dan heeft u dus een oude iPad.
- Klant: Ik zie dat die zelfs goedkoper is dan de iPad die u mij al tien minuten probeert te verkopen. U wilt gewoon meer geld verdienen.
Verkoper: Nee, dat is de oude iPad. Die is goedkoper geworden.
- Klant: Helemaal niet, ik heb nu een oude, de iPad 1 en die ziet er heel anders uit dan de iPad 2.
Verkoper: U begrijpt het nog steeds niet. De nieuwe iPad is de nieuwe iPad en de iPad 2 is de oude iPad.
- Klant: Ben ik nu zo slim of ben jij zo dom? Doe mij maar die Samsung Galaxy Tab dan.
Verkoper: Welke?
- Klant: De nieuwste
Verkoper: De Galaxy Tab 10.1, Galaxy Tab 10.1N, Galaxy Tab 10.1 2, Galaxy Tab 8.9, Galaxy Tab 7.7 of de Galaxy Tab 7 2?
- Klant: Laat maar!

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies