Nokia in de VS: $450 advertenties voor elke verkochte Lumia!

Vorig artikel Volgend artikel

Nokia is ruim drie maanden geleden begonnen met de zoveelste poging om vaste voet aan de Amerikaanse (smartphone) bodem te krijgen. Het uitblijvende succes in de VS is al meer dan 15 jaar een doorn in het oog van de Finse fabrikant. De keuze voor Windows Phone van het Amerikaanse Microsoft zou daar eindelijk eens verandering in moeten gaan brengen.

Aan de reclamebudgetten zal het niet liggen. Dat wil zeggen, Nokia heeft sinds de release van de eerste Lumia toestellen in de Amerikaanse winkels zo'n 450 dollar aan marketinggeld uitgegeven voor elke Lumia die tot nu toe in de VS verkocht is.

Dat hebben analisten becijferd. In totaal zijn er tot op dit moment zo'n 600.000 Lumia's in de VS verkocht terwijl Nokia dus al voor 270 miljoen dollar aan marketing budget 'opgestookt' heeft. Dat geld werd natuurlijk voor een (groot) deel betaald uit de vergoeding die Nokia van Microsoft gekregen heeft om de Lumia's, en vooral ook Windows Phone, aan de man en vrouw te brengen.

Als je deze budgetten afzet tegen de winst die Nokia gemiddeld maakt op een Lumia, dan wordt duidelijk dat de Finnen, per toestel, tien keer meer aan reclame spendeert, 450 dollar dus, dan dat aan zo'n toestel verdiend wordt, 45 dollar. Ik ben benieuwd hoe lang ze dat gaan volhouden daar in Espoo ;-)

Bron

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies