Petitie om Google te bewegen 4e Nederlandse Telco te worden

Vorig artikel Volgend artikel

Vanochtend ontving ik een raar en mijns inziens door een hoax-gerucht ingegeven bericht over een petitie waarmee de intitiatiefnemers gaan proberen om Google te bewegen de 4e Telco van Nederland te worden en deel te nemen aan de telecom frequentie veiling die voor 2012 gepland staat.

Eerst even over het hoax-gerucht. Enkele dagen geleden doken ineens berichten op dat Google in Spanje plannen zou hebben om de Telecom markt, als MVNO (dus niet met een eigen netwerk), te betreden. Die bleken al snel fake. Dan over de Nederlandse petitie.

De initiatiefnemers, die heel stellig vermelden dat ze geen enkele binding hebben of nastreven met Google zelf, willen dus graag dat zoveel mogelijk mobiele bellers hun petitie voor 'Google Als Telco' gaan ondertekenen. Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar of het wat zal opleveren? Dat is nog maar zeer de vraag.

Volgens de drie boys voelen veel mobiele bellers zich gevangen in de greep van de drie grote Telco's die onlangs hun tarieven, vooral voor mobiel dataverkeer, hebben verhoogd. Daarnaast zouden de geografische kenmerken van Nederland (klein, handelbaar voor het bouwen van een landelijk dekkend netwerk), de acceptatie van smartphones en de timing nu perfect zijn voor een nieuwe Telco op te starten. Google, met zijn innovatieve (mobiele) beleid en zakken vol geld, is daarmee een van de meest hoopgevende opties.

Een ander argument dat aangevoerd wordt is het feit dat de Nederlandse telecom markt op dit moment een zogenaamde Oligopolie (ja, het staat er echt ;-)) is. Dit betekent dat meer dan 70% van een bepaalde markt in handen is van niet meer dan vier aanbieders. Voor de telecom markt in Nederland zijn dat er zelfs maar drie, die ook nog eens 100% in handen hebben. Google als vierde Telco zou daaraan dus al niets kunnen veranderen, maar dit terzijde. Meer concurrentie is natuurlijk altijd goed voor de consument. Letwel, een hele tijd geleden hebben ook Tele2 en Ziggo al netwerkfrequenties gekocht, tijdens de 4G veiling, maar dat heeft nog niet geleid tot de bouw van een vierde (en zelfs vijfde) mobiele netwerk.

De initiatiefnemers voeren nog meer argumenten aan waardoor de komst van Google als vierde Telco een goede zaak zou zijn. Zo zou Google meer baat hebben bij veel datagebruik terwijl dat, zo stellen zij, bij de huidige drie aanbieders (KPN, Vodafone en T-Mobile) juist het tegenovergestelde zou zijn. Ho, ho, niet te kort door de bocht, denk ik dan. Het telecomlandschap is, kijkend naar het gebruik van smartphones aan het veranderen, niet alleen in Nederland. De transitie van minder belminuten en sms'en naar meer dataverkeer is bij de consumenten in volle gang. De huidige providers zijn het afgelopen jaar tot de ontdekking gekomen dat zich zelf een beetje in de vingers gesneden hebben met de vele aanbiedingen waarbij klanten gelokt werden met lage tarieven voor (onbeperkt) mobiel data verkeer. Die kosten daarvoor blijken nu, door de extreme explosie van het gebruik, uit de klauwen te lopen en daar moet men op inspelen. Ja, dat zijn de providers zelf schuld en de recente tariefsverhogingen zijn daar het directe gevolg van. Maar, en nu kom ik terug op het statement dat Google baat heeft bij veel (mobiel) dataverkeer, ook Google zal, als ze in Nederland een mobiel netwerk gaan exploiteren, de kosten in de hand moeten houden, liefst met een winstgevend business model. En ook dan zal de gebruiker uiteindelijk moeten betalen. Dat kan door middel van een maandelijkse vergoeding (de abonnementstarieven) of met (mobiele) advertenties. Daarvoor heeft Google natuurlijk en prachtig middel in handen, maar of veel consumenten daar op zitten te wachten? Blyk, een MVNO, heeft een dergelijk model in Nederland proberen op te zetten, maar nog zonder succes. OK, dat was niet bestemd voor iedereen (want alleen 'jeugd'), maar toch.

Op zich is een dergelijk initiatief voor een petitie met als doel een betere dienstverlening, liefst voor lagere kosten, natuurlijk zeer welkom, maar of GoogleAlsTelco kans van slagen heeft waag ik echter te betwijfelen. Daarnaast moeten we ook niet te moeilijk doen hier in Nederland. Met de toestelsubsidies die al meer dan 15 jaar bestaan, en waarvan regelmatig, zonder succes, geprobeerd wordt af te komen door de verschillende aanbieders, behoren de kosten voor mobiele bel-, sms- en data abonnementen bij ons nog altijd tot de laagste van Europa en al helemaal vergeleken met de landen om ons heen. Daar hebben de onlangs geintroduceerde nieuwe, duurdere, abonnementen ook nog weinig verandering in aangebracht, mits je goed onderzoek doet en heel erg goed berekent wat je (verwachte) dataverbruik is of gaat zijn. Er is dus wel degelijk keuze genoeg om precies dat abonnement te nemen (met minder belminuten en/of sms'jes en meer data). Nogmaals, mits je de juiste keuze maakt en goed beslagen ten ijs stapt wanneer je naar een (online) telecom winkel gaat.

Natuurlijk lees ik graag wat jullie vinden van deze petitie en de achterliggende gedachte. Wie heeft het gevoel dat hij of zij in de greep van de drie Telco's gevangen zit met zijn of haar mobiele (smartphone) abonnement? Reageer maar en laat de discussie losbarsten!

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....