iPhone gebruikers lijden aan het Stockholm Syndroom

Wo 16 december 2009 16:21, Ron Smeets, 16109 views

iPhone gebruikers lijden aan het Stockholm Syndroom

Tja, de iPhone. De multimedia smartphone die net zo vaak verguisd als aanbeden wordt door mobiele bellers over de hele wereld. Natuurlijk moet daarbij wel opgemerkt worden dat diegenen die hem verguisen er meestal geen (meer) hebben en dat het tegenovergestelde geldt voor de miljoenen gebruikers die het toestel aanbidden.

Volgens een rapport van Strand Consult heeft het fanatisme waarmee iPhone eigenaren het toestel, dat zeker ook zijn technische tekortkomingen heeft, met hand en tand blijven verdedigen te vergelijken met het begripvolle en soms idolate gedrag dat gijzelaars jegens gijzelnemers ten toon spreiden en ook bekend staat als het Stockholm Syndroom. iPhone gebruikers zouden daar ook aan lijden.

De conclusie van Strand Consult is voornamelijk gebaseerd op de manier waarop veel iPhone gebruikers de tekortkomingen van het toestel afdoen met termen als 'onzin' of 'waar heb je dat dan voor nodig' en 'maar het is gewoon de mooiste en meest gebruiksvriendelijke telefoon'. Ze willen gewoon niet toegeven of inzien dat het toestel diverse technische tekortkomingen heeft en dat er genoeg betere, en goedkopere, alternatieven zijn.

Het rapport bekeek de reactie van iPhone eigenaren op zo'n 20 argumenten die hen duidelijk moesten maken dat het toestel gewoonweg genoeg tekortkomingen had om ook eens een ander merk/toestel in overweging te nemen maar deze argumenten werden telkens en zeer stellig weggewoven. Enkele voorbeelden van argumenten en de reacties:
- De eerste iPhone had geen 3G functionaliteit. Klanten reageerden daarop als volgt: "Waar heb je dat nou ook voor nodig" of "De netwerkdekking van 3G is toch nog lang niet overal goed genoeg" en "Het toestel doet alles wat ik wil, ook zonder 3G".
- De iPhone kan geen SMSjes doorsturen. Reactie: Dat gebruikt toch niemand
- Je kunt de accu van de iPhone niet zelf vervangen. Reactie: Wie loopt er nu met twee accu's rond.
- De iPhone is een technisch inferieur toestel in een leuk design jasje. De reacties: "Apple heeft de combinatie van design en user interface naar een heel nieuw niveau getild. Daardoor zijn de technische specificaties niet belangrijk meer". Alle 20 argumenten en de (hilarische) reacties kun je hieronder, in het Engels, dat wel, nalezen.

Volgens John Strand zijn iPhone gebruikers de meest loyale klanten op deze wereldbol die je je maar kunt voorstellen. "Er is geen andere fabrikant of product waarvan de klanten nog loyaler zijn. Ja, misschien de klanten van een drugs dealer" aldus Strand.

De vraag is nu natuurlijk in hoeverre de conclusie van Strand strookt met de werkelijkheid. Ja, ik zie om mij heen ook redelijk wat iPhone gebruikers en ze zijn vrijwel allemaal ook razend enthousiast over het toestel, maar om nu te zeggen dat hun gedrag te vergelijken is het met personen die aan het Stockholm Syndroom lijden en dat ze net zo verslaafd zijn als de gemiddelde junk? Ik weet het niet, hoor. Dat zou namelijk betekenen dat de meeste iPhone gebruikers ook rijp zijn voor een bezoek aan een psychiater of afkick kliniek. Mwah, dat vind ik toch wel wat te ver gaan.

Ik bedoel, ik was zelf ook behoorlijk enthousiast over de eerste iPhone (ja, die zonder MMS en 3G ;-)) maar dat had vooral te maken met het design (smaak kwestie) en de bijzonder gebruiksvriendelijke User Interface. Ik ben mij altijd bewust gebleven van de tekortkomingen van het toestel en heb ze volgens mij ook nooit echt fanatiek verdedigd. De iPhone was (en is) gewoon een mooi en über gebruiksvriendelijk toestel dat lang niet alles kan wat mogelijk is, maar wat hij kan doet hij goed. Oei, nu begin ik hem toch te verdedigen ;-) Waar is mijn psychiater!!! ;-))

Isuck
De ware naam van de iPhone, volgens velen ;-)

1. The first iPhone was not a 3G phone: What do you need 3G for? You can easily use the iPhone without using a 3G network and anyway, 3G is not particularly widespread, so this is not a problem.
2. The phone cannot send MMS: There is no need to send MMSs, hardly anybody sends MMSs.
3. You cannot forward a SMS: This is a function that hardly anybody uses and was therefore not included in the first iPhones.
4. The phone has a poor camera: The built-in camera is perfectly adequate and the iPhone takes fantastic photos with its camera.
5. It is not a real Smartphone, it cannot multitask: The phone has all the necessary functions and the OS is technically superior compared to other Smartphone OSs currently on the mobile market.
6. The iPhone cannot multitask, resulting in a great number of applications being unusable: The absence of multitasking is a deliberate design decision resulting in a faster UI.
7. You can not change battery on the iPhone: How many customers run around with spare batteries? None or very few.
8. Apple decides which applications you can install on the phone: This is good, because Apple thereby ensures that you do not get inferior programs on your phone.
9. The app store is a closed universe: Apple knows what is best for end users, which is good for the many iPhone users.
10. The phone does not support Java, so games need to be developed especially for the iPhone: Java is slow and not properly integrated with mobile phones, games for the iPhone are much better because they are directly developed for the iPhone.
11. The app store contains numerous small trivial commercial programs: The app store’s large selection gives users the freedom of choice and the many small programs help make the end users daily lives more fun.
12. It is difficult to use the touchscreen for fast SMS messaging: The touchscreen makes the phone easier to use and you quickly get used to it.
13. The iPhone is a low technology phone packaged in a sleek design: Apple has taken the combination of the design and UI to the next level, therefore the technological specifications don't really matter.
14. The quality of the phone is poor, calls are often interrupted and network coverage is poor: It is a good phone, these problems are due to the operators’ networks and not the phone.
15. You can only purchase the iPhone from operators chosen by Apple: Apple has spent a great deal of time and energy selecting the best operators for customers.
16. The iPhone is targeted at a niche segment and will not be able to develop further: Apple has succeeded in designing a phone for people that appreciate design and user friendliness.
17. The iPhone does not support memory cards: Iphones already offer the necessary memory people require and end users can choose between two models, one with a little memory and one with a great deal of memory.
18. You can not install your own browser: The browser Apple has designed is so superior that you do not need any other browser on your phone.
19. You cannot use the iPhone as a modem for your portable PC: People that have an iPhone do not need their portable when on the move.
20. There is no radio in the phone: You do not need a radio in your iPhone because the iPhone supports iTunes that offers almost unlimited music.

Via


  • Reacties (43)
  • Raar maar Waar
  • Tell-a-cowboy

Reacties (43)

 

    • luuk
    • Wed 16 Dec 2009, 16:26

    Ik heb mijn iphone 3g nu sinds vrijdag. Had hiervoor een x1 maar ik ben toch echt zeer blij met mijn iphone. alles lekker simpel en snel zoals het in mijn ogen hoort. er zijn inderdaad tekortkomingen zoals het niet zien uit hoeveel tekens je sms bestaat tijdens het typen, redelijk irritant.
    Ik moet bekennen dat de iphone het beste toestel is dat ik ooit heb gehad, en dat zijn er genoeg, maar ik zal altijd eerlijk zijn over de tekortkomingen die het apparaat heeft.


    • meulez
    • Wed 16 Dec 2009, 17:19

    Dit zijn de artikelen die mijn dag goed maken.. heerlijk als de hypephone weer eens op z'n plaats wordt gezet :)


    • Tim
    • Wed 16 Dec 2009, 18:01

    Apple heeft simpelweg de concurrentie wakker geschud. Feit blijft dat de telefoon ongelooflijk populair is en momenteel is elke nieuwe telefoon een iPhone imitatie.

    De iPhone wint het in mijn ogen op de korte termijn door de interface, en op de lange termijn door alle extra apps die je kan installeren.

    Voordat de iPhone uitkwam had iedere telefoon geweldige specs die zelden werden aangeroepen. De iPhone zorgt ervoor dat je telefoon bruikbaar wordt en op die manier krijg ik meer waar voor mijn geld dan bij alle andere fabrikanten.


    • Tim
    • Wed 16 Dec 2009, 18:08

    Ik zie het alweer beginnen en dus nog even een kleine toevoeging.

    Wat mij opvalt is dat iedereen die geen iPhone heeft het ding zo nodig de grond in moet boren. Nergens voor nodig en zonde van de energie. Ik krab mij ook dagelijks achter de oren als ik mensen Windows Mobile hoor verdedigen. Dit 'OS' bestaat al meer dan 10 jaar en is nog net zo waardeloos als de dag dat het uitkwam, maar daar hoor je niemand over...


    • Marcel
    • Wed 16 Dec 2009, 19:00

    Door alle hype heen is het wel eens fijn om een artikel te lezen die daar door heen prikt. Daar reken ik deze ook toe: http://crave.cnet.co.uk/mobiles/0,39029453,49303754,00.htm?s_cid=96

    Verfrissend.


    • Sjoerd
    • Wed 16 Dec 2009, 20:07

    @tim

    Nou, ik ben het niet helemaal met je eens. Iedere OS heeft natuurlijk gebreken. Ik heb zelf een touch hd (windows mobile) en ik ben zeer tevreden met het toestel. Het is meer een vraag welke OS er bij jouw past.

    Iphone os is heel erg gesloten (vb. je kan niet eens je achtergrond aanpassen), maar heel erg gebruiksvriendelijk en hij werkt meteen goed out of the box. Bovendien zit je meteen vast aan één model telefoon, gelijk een kracht (heel veel apps) en een zwakte (geen keuze).

    Met windowsmobile kan je werkelijk alles aanpassen en tweaken, de interface is echter niet zo gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk als de iphone (vandaar alle skins die hiervoor zijn bijvoorbeeld touchflow 3d, touchwiz enz). Hij werkt dus niet zo goed out of de box en je moet er erg veel moeite in steken om hem volledig aan te passen en tweaken naar wens.

    Ik ervaar verder juist het tegenovergestelde. WM word maximaal afgezeken en doodvergeleken met de iphone. Wm mist inderdaad de nodige vernieuwing de afgelopen jaren, maar dit maakt het nog geen slechte OS. (hoop wel dat dit met WM 7 veranderd, lees zune hd intergratie :D)

    Om een lang verhaal kort te maken....het is gewoon een kwestie van smaak en wensen en niet of iets goed of slecht is.


    • Luk Dhondt
    • Wed 16 Dec 2009, 21:40

    Read this:
    http://www.roughlydrafted.com/2009/12/16/strand-consult-denmarks-illegitim...


    • Jack
    • Wed 16 Dec 2009, 22:29

    Mooi en eerlijk artikel, hou ik van. Ik ben zelf eigenaar van de iPhone 3Gs en heb ook de eerste iphone in m'n bezit gehad. En het stomme is eigenlijk dat ik nooit helemaal overtuigd ben geweest, maar altijd de (valse?) hoop heb dat het allemaal goed komt met een nieuwe update... Vandaar dat ik nu al een tijdje een G1 met Android gebruik die me momenteel eigenlijk beter bevalt dan de 3Gs die nu puur dienst doet als iPod en wacht op de langverwachte update (met een overzicht-home screen)....


    • Laurens
    • Wed 16 Dec 2009, 23:03

    @ Sjoerd

    "Iphone os is heel erg gesloten (vb. je kan niet eens je achtergrond aanpassen"

    Toch wel. Alles valt aan te passen maar je moet er ff wat meer moeite voor doen. Maar dat moet je met Windows Mobile ook, zoals je zelf al zegt..


    • Janooo [website]
    • Wed 16 Dec 2009, 23:41
    Iphone_comment

    Het succes van de iphone is de populariteit. Als veel mensen een toestel gebruiken wordt er veel voor gemaakt. Veel apps = super telefoon, want ik wil alles kunen. Bankieren smsbetalen, kiezen welke GOEDE msn app ik wil. Ik wil keuze, en de iphone bied mij dat. (het design begint me trouwens we een beetje tevelen na 2,5 jaar)


    • iPhone gebruiker
    • Thu 17 Dec 2009, 01:42
    Iphone_comment

    @Janooo Het design is in die 2,5 jaar echt wel veranderd hoor... De eerste generatie had een platte achterkant en die was van chroom gemaakt. De tweede en derde generatie zijn boller en gemaakt van glas, in zwart of wit. Maar je hebt gelijk, het meeste is niet veranderd. Lijkt me leuk als ze eens wat anders doen, maar het moet niet teveel afwijken. Dan is ie misschien niet meer zo herkenbaar. Nu valt het meteen op als je ver weg iemand met een iPhone ziet...


    • Dennis
    • Thu 17 Dec 2009, 09:14

    Heb zelf nu meer dan een jaar de iPhone (sinds launch). Ik heb hiervoor diverse WiMo telefoons gehad, met qwerty en zonder. Maar er is niet 1 telefoon die mij na ruim een jaar nog steeds kan behagen en zo lekker werkt. Ik ben wel een huis tuin en keuken gebruiker (bellen, SMS, internet, games, social media) hier werkt hij echt perfect voor.

    Ik heb mijn iPhone wel gejailbreakt, puur voor filmpjes opnemen (Crycorder) en tethering (PDAnet)en 5 icon dock dit voegde allemaal extra waarde toe die standaard niet op de iPhone zitten. Dus in dat opzicht is de iPhone out of the box zeker niet perfect, maar it comes damn close ;)

    Ik zou op dit moment geen ander toestel weten waar ik intresse in zou hebben. Een capatative Android phone zou ik dan willen.... zijn die er al ? Anders wordt het gewoon een 3GS over 8 maanden ;)


    • Jack
    • Thu 17 Dec 2009, 09:28

    Eigenlijk snap ik niet zo goed dat iedereen altijd helemaal lyrisch is over de iPhone. Het is natuurlijk wel een prima toestel dat er gelikt uitziet en een hoog wannahave gehalte heeft. Maar ik ken eigenlijk geen andere telefoon die zo'n rommelige homescreen heeft. Zeker als je best wat apps er op hebt staan, dan zit je gewoon met 7 schermen vol met icoontjes. Hoe rommelig moet het worden? Jailbreaken tel ik dan niet mee (met submapjes), aangezien ik vind dat je uit moet gaan van welke mogelijkheden de fabrikant biedt.

    Daarnaast is het al heel veel gezegd, maar ik vind het eigenlijk niet meer van deze tijd dat een smartphone niet kan multitasken. Het gaat natuurlijk nergens over dat als ik ergens mee bezig ben en ik wordt gebeld, hetgeen waar ik mee bezig was is afgesloten en opnieuw opgestart moet worden.

    Een overzichtscherm zoals b.v. Windows Mobile/Phone heeft (ongelezen e-mail, sms, agenda, tijd, weer etc) en in mindere mate bij Android vind ik toch ook wel erg fijn. Zeker als er meer ruimte beschikbaar is en jezelf samengevat afzenders, onderwerpen etc kunt zien in één overzicht. Er is hier momenteel een mooie concept van Teehan voor, maar zoals ik al zei vind ik dat Apple zoiets zelf moet aanbieden.

    Tot slot, hoe fijn het toetsenbord voor een touchscreen ook is, het haalt het toch niet bij een hardware toetsenbord, blijft toch makkelijker.

    Tsja...er blijft nog wat te wensen over....Wanneer komt de Palm Pre nou eens eindelijk naar Nederland, zou die dat dan allemaal wel kunnen bieden?!?! Zo ja...dan heb ik nog een iPhone 3Gs ter ruil in de aanbieding ;-)


    • Ron Smeets [website]
    • Thu 17 Dec 2009, 09:51

    @Jack
    In de eerste alinea, direct nadat je de vraag stelde geef je zelf al een groot deel van het antwoord. "Het is natuurlijk wel een prima toestel dat er gelikt uitziet en een hoog wannahave gehalte heeft." ;-)

    Voor de rest heb je ook helemaal gfelijk hoor, maar de meeste iPhone gebruikers zijn eigenlijk niet op zoek naar een deel van die functies, denk ik. Het rare is alleen dat ze hun dure aankoop zo fanatiek verdedigen. Fanatieker dan de meeste andere telefoonkopers.

    Ik heb al heel vaak gezegd dat de beste mobiele telefoon (of Smartphone) dat toestel is dat precies doet wat jij ermee wilt doen. Wil je persé een fysiek toetsenbord, koop dan geen iPhone, BlackBerry Storm, HTC Hero (of een van de vele andere touchscreen only toestellen) maar de BlackBerry Curve, Nokia N97 of Samsung Omnia Qwerty. Wil je persé kunnen Multitasken, koop dan een Nokia N900 of Android toestel (en wederom geen iPhone ;-). Wil je goede foto's maken, koop dan geen LG Chocolate (BL20/BL40), Samsung Galaxy of Nokia N97 maar de Nokia N86 of Sony Ericsson Satio.

    En zo kan ik nog wel even doorgaan. Punt is dat je moet kiezen voor een toestel dat uitblinkt in de functies die JIJ als gebruiker belangrijk vindt.


    • Jack
    • Thu 17 Dec 2009, 10:30

    @Ron
    Heb je inderdaad gelijk in, probleem alleen is dat veel (iPhone) gebruikers daar te laat achter komen of toch zo hardleers te zijn om na de 2G alsnog voor een 3Gs te gaan in de hoop dat het toch beter is (zoals bovengetekende)...

    Heb momenteel ook een G1 (met hardware toetsenbord) naast m'n 3Gs en die bevalt me prima eigenlijk! Ik durf echter nog geen afstand te doen van m'n iPhone (ben toch bang dat als straks 4.0 uitkomt het ALLES doet wat ik zoek ;-)... Het toestel wat voor mij op dit moment het meeste lijkt op het 'ultieme' toestel is ofwel de Motorola Milestone of de Palm Pre (of eventueel de Nexus One)..allen zijn echter nog niet officieel in NL uit én dan nog zal ik toch eerst een 'gek' moeten vinden die ofwel een 3Gs wil overkopen voor een bedrag waarvoor ik een dergelijk toestel los kan kopen of een nog gekkere gek die een van die modellen bezit en wilt ruilen...

    Wat een luxeproblemen... ;-)

    Overigens zou een toestel met W-Lan N ook niet slecht zijn....


    • deze man heeft geen iPhone en gaat er geen kopen.
    • Thu 17 Dec 2009, 16:36

    wat een uitermate zwak artikel (en dat geldt ook voor het onderzoek). Wat hier eigenlijk aangetoond wordt is dat mensen last hebben van cognitieve dissonantie voor hun gadget. En laat dat nu net niet voorbehouden zijn aan de iPhone. Ik zie dit verschijnsel al jaren onder Windows gebruikers, Opelrijders en 100 andere gebruikersgroepen. Daar wordt echter geen enkele blogpost aan gewijd.
    Bijzonder, niet? Wat is dat toch dat bezitters van Apple producten zich altijd moeten verdedigen? Als ze het ding nog maar tevoorschijn halen begint het gebazel. op kantoor, in de kantine en in de kroeg. Misschien moeten die 'bashers' zich maar eens afvragen waarom ze dat doen.
    En nogmaals, ik heb zelf geen iPhone en die gaat er niet komen ook. Doe mij maar een Android :)


    • Jack
    • Thu 17 Dec 2009, 17:07

    @De man die geen iPhone gaat kopen...

    Hoge bomen vangen veel wind zeggen ze weleens. En daarnaast is het vaak ook een tegenreactie op het overdreven gepronk wat veel iPhone gebruikers doen met hun telefoon ten op zichte van de oude telefoon die ze voorheen hadden en die veel van zijn/haar collega's nog steeds hebben...


    • deze man heeft geen iPhone en gaat er geen kopen.
    • Fri 18 Dec 2009, 11:26

    Oh wacht even, dus nu gaat het ineens over het "gepronk". Is dat dan het probleem? Kunnen we daar ineens niet meer tegen? Neem me niet kwalijk, maar ik zie niet het Stockholm syndroom, maar vooral de symptomen van jaloezie bij de not-haves.
    Geeft niks hoor, maar kom er dan eens gewoon eerlijk voor uit.


    • Jimbo
    • Fri 18 Dec 2009, 12:00

    @deze man...
    Ik vond het wel grappig. Volgens mij is bovenstaand artikel ook met een knipoog geschreven. Natuurlijk is het fanatieke gedrag van iPhone addicts niet echt te vergelijken met het Stockholmsyndroom, maar volgens mij is het fenomeen wel erger bij iPhone gebruikers dan bij Opel rijders en de meeste van die andere gebruikersgroepen die jij noemt.

    En de 'bashers'? Jaloezie zal zeker meespelen, maar ik zie ook al jaren hetzelfde gedrag van niet-Apple gebruikers tegeover Apple producten, al lang voordat de iPhone bestond.


    • Jack
    • Fri 18 Dec 2009, 12:06

    Ik denk inderdaad dat het overmatig toepassen van cognitieve dissonantie (om het maar even zo te verwoorden) van iphone gebruikers ten op zichte van andere merken/toestellen kan leiden tot 'heftige' tegenreacties. Aangezien de groep iphone gebruikers een van de grootste groepen gebruikers is van een bepaald model telefoon is de groep van tegenreacties automatisch ook groter dan bij een ander toestel. Het gaat er niet om dat 'we' er niet tegen kunnen, maar het is gewoon een kwestie van actie en reactie. Overigens ben ik zelf een iphone gebruiker van het eerste uur en ben ik nog steeds in het bezit van het laatste model. Zeker in het eerste uur was ik een enorme 'fanboy', maar heb dat in de loop der tijd goed weten te relativeren. Ik ben dus zelf geen 'anti' iphone persoon, maar ben wel pro 'relativering' wat betreft de (on)mogelijkheden van de iphone. Of het nou een Stockholm syndroom is of niet, is het wel opvallend dat veel iphone gebruikers het toestel profileren alsof het de beste uitvinding is sinds gesneden brood (...) en er niet bij stil staan dat het puur om een subjectieve waarneming gaat, maar het regelmatig neerzetten als een onomstotelijk feit.

    Gr. van een matig tevreden iphone gebruiker...


    • deze man heeft geen iPhone en gaat er geen kopen.
    • Fri 18 Dec 2009, 14:46

    @Jack: ik kan je realisme wel waarderen :) die actie-reactie is overduidelijk, helaas is het niet meer te achterhalen wie er 'begonnen' is, zoals in veel van dit soort discussies.
    @jimbo: misschien heb ik de knipoog inderdaad gemist. Het verschijnsel is ruimer dan de iPhone, en zeker van toepassing op Apple producten iha. Toen ik mijn eerste macbook eerder dit jaar kocht liep ik er trouwens zelf tegenaan. enthousiast melden dat de accu écht 7 uur meegaat werd niet met dezelfde enthousiasme en wel met veel cynisme ontvangen. vreemde ervaring.


    • Jack
    • Fri 18 Dec 2009, 16:13

    @Deze man...
    Thanks ;-) En waar het begint is inderdaad ook de vraag, maar goed. Ik vind het wel een verhelderend artikel in elk geval en het brengt een leuke discussie op gang.

    Ben overigens ook een MacBook bezitter ;-)....maar ben ook niet van plan om in de anti-windows hype mee te gaan waar veel OSX gebruikers toch 'last' van hebben...Zelfde discussie eigenlijk. Misschien toch iets van 'elitair' gedrag... Overigens heb ik geen Nespresso ;-)


    • Marc W
    • Fri 18 Dec 2009, 16:55

    Wat mij bij de bezitters van de eerste iPhone opviel was de onmiddelijke Heiligverklaring van het toestel, het geschamper over de "koelkasten" waar anderen "nog" mee rondliepen, de onwaarschijnlijke doofheid van de early adopters voor de aantoonbare beperkingen van de iPhone - en daarbij de blindheid voor datgene wat de andere smartphones wél aan boord hadden (multitasking, 3G, betere camera, etc.)

    Inmiddels is een groot deel van de bezwaren door Apple weggewerkt en ben ik zelf 'n half jaar in het bezit van een 3G - het gebrek daaraan vond ik 'n serieus manco van de eerdere versies. En ik ben zeker tevreden over de iPhone, maar nog altijd te nieuwsgierig naar andere smartphones en platforms om ze als inferieur af te doen. Het nieuwste Symbian van de Nokia N97/Samsung i8910 HD, Maemo 5 op de N900, ik zou zelfs graag de nieuwste Omnia II I8000 met WM 6.5 eens 'n poosje uitproberen, ondanks alle klachten over WM...

    Wat mij verbaast is dat de meest fanatieke liefhebbers trots tonen wat hun iPhone allemaal kan ná een jailbreak. Waar tal van andere producenten juist inzetten op een open platform kiest Apple voor een systeem waar ze bewust beperkingen aan op wil leggen. Ik begrijp werkelijk niet wat het bedrijf daarmee wint: waarom is het bijvoorbeeld pas na een jailbreak mogelijk de achtergrond van je desktop aan te passen? Wie schiet daar iets mee op?




    • Robin
    • Thu 7 Jan 2010, 15:13

    Ik zie niemand schrijven over het eenvoudig update van software en firmware waar andere telefoons gewoon falen en bij een iphone kan een kleuter het doen.
    Ben wel een erge mac liefhebber , maar de iphone moest ik lang niet hebben.
    Nu wil ik niet meer anders , omdat mijn andere telefoons oud worden zonder update.
    En stockholm syndroom of niet de iphone werkt gewoon het beste door de duidelijkheid die ik in de vele concurenten moet missen.
    Ga zelfs een tweede iphone aanschaffen bij tmobile , omdat ik de zenuwen krijg van de zeveelste vastloper bij mijn nokia .
    Nog de groetjes uit Stockholm


    • aart
    • Thu 7 Jan 2010, 16:05

    vooralsnog zijn het grootste gedeelte van de kreten/verwijten etc erg subjectief. Ik, als macbook-gebruiker krijg vaak de vraag te horen of Mac OS dan niet moeilijk is in gebruik. ik VINDT van niet, maar dat is natuurlijk mijn mening/ervaring. zo vindt een Iphone gebruiker het gemis van multitasking op zijn Iphone niet erg omdat hij daar weer een andere eigenschap voor terugkrijgt. Dit geldt voor ALLE toestellen.

    er zijn maar een paar toestellen waarvan ik de aanschaffer/koper/eigenaar NIET kan begrijpen...voorbeelden daarvan zijn de LG shine, de samsung e900 etc

    Ik irriteer me overigens ook wel eens aan het 'pronk' gehalte van sommige Iphonegebruikers...maar dat zijn vaak ook de mensen die zowiezo met alles dat ze hebben willen pronken. De Iphone is gewoon een prachttoestel, maar zo zijn er nog veeel meer.


    • aart
    • Thu 7 Jan 2010, 16:06

    ik pronk overigens nog steeds zelf het liefst met de nokia 9300 en 9500 die ik ooit cheap aan heb kunnen schaffen....maar dat komt meer door het hoge 'retro' gehalte :P


    • Marc W
    • Thu 7 Jan 2010, 16:17

    @Robin
    Wat een onzin over dat updaten. Zowel met Nokia als met Samsung (op Symbian) heb ik nooit problemen gehad met updaten. Mijn HTC HD2 heb ik eergisteren net zo eenvoudig van de nieuwste ROM versie voorzien. Opmerkelijk zijn in dit verband trouwens de klachten (zie www.iphoneclub.nl) over de laatste updates van Apple voor de iPhone.

    Ik ben trouwens geen iPhone basher - ik gebruik 'm met veel plezier en zou voorlopig niet meer zonder willen dankzij de briljante combinatie een gelikt uiterlijk en super intu


    • Marc W
    • Thu 7 Jan 2010, 16:20

    Hey, laatste stukje tekst viel weg? Daar had moeten staan:

    ... een gelikt uiterlijk en super intuitieve interface en talloze praktische apps.

    @Aart: ga dan vast op zoek naar de Nokia E90. Binnenkort ook retro en je hebt er waarschijnlijk 'n stuk meer plezier van dan van z'n voorgangers ;-)


    • Ron Smeets [website]
    • Thu 7 Jan 2010, 16:28

    @Aart
    Pronken met een retro Nokia Smartphone? Dan moet je toch echt de 9110 Communicator hebben ;-)


    • aart
    • Thu 7 Jan 2010, 16:29

    @ marc:
    Offtopic: goeie tip, want die 9500 is te groot en de 9300 mist Wifi en beiden missen ze 3G :P

    ontopic: heb bij het updaten van nokia ook nooit problemen, heb zojuist n Vario IV de TMO update gegeven alsmede de Vario V...het downloaden van de updates kost dan nog het meeste tijd. ik hoor indd ook wel eens wat probleempjes met synchroniseren/updaten via Itunes....dit kan trouwens ook aan de gebruikers liggen ;)


    • Robin
    • Thu 7 Jan 2010, 16:30

    Heb een heleboel telefoons geprobeerd te update , maar de software die ze erbij leveren is gewoon vergif.
    Ben erg goed met pc en mac dus daar ligt het niet aan.
    Want repareer me pc en mac namelijk zelf zowel software als hardware matig.
    Met een iphone nooit last van een falende update gehad.


    • aart
    • Thu 7 Jan 2010, 16:44

    @ robin: je hebt het over vergif? kijk eens naar de oorspronkelijke software die bij een Blackberry wordt geleverd...daar doen updates echt wel wonderen.
    en ik heb laatst zelfs mijn stokoude 9300 een update gegeven via de laatste versie van nokia PC suite (die overigens zelfs te verbinden zijn middels bluetooth... wat ik persoonlijk vrij knap vind).

    @Ron:
    die was ik inderdaad even vergeten, die mensen van nokia hebben toch prachtige toestellen gemaakt vroeger...(blik even terug op mijn nokia 3300 die ik als puber zo vet vond :P)


    • Robin
    • Thu 7 Jan 2010, 16:57

    We kunnen natuurlijk in lengte van dagen blijven praten over het Stockholm syndroom en alles wat daar mee samen komt.
    Maar we kiezen toch zelf voor de mobiel die het beste bij ons past en die het lekkerste valt bij te werken voor de persoon die hem bezit.


    • Marc W
    • Thu 7 Jan 2010, 20:34

    @Ron & Aart. Pronken met een retro smartphone, de eerste mét touchscreen? Ik heb nog 'n 100% functionerende Ericsson R380S liggen... Fan-tas-tisch stoere telefoon was dat destijds, wow - heb er nog wakker van gelegen hoe ik die in vredesnaam kon kopen. Interested? ;-)


    • aart
    • Thu 7 Jan 2010, 20:51

    @Marc W
    mooi werk! maar dat is me net weer wat té retro xD heb die 9300 net weer een paar dagen gebruikt, maar ik mis toch wel die simpele dingetjes die 'moderne' telefoons wel hebben. vooral wanneer ik in de trein of op de wc zit is het altijd handig om iets te doen te hebben :P
    maar als ik echt geld over had dan bracht ik wel n bod uit op die r380S, ben nu toch al een beetje oude (werkende) foons te sparen voor in mn museumpje


    • harsman
    • Sun 7 Feb 2010, 23:30

    wat een belachelijk artikel. En wat een zeer laag denkniveau van de redactie van deze site.


    • jimbo
    • Mon 8 Feb 2010, 00:12

    @harsman
    ik denk dat jij een iPhone hebt en in Stockholm woont. lol


    • Xander
    • Mon 8 Feb 2010, 11:30

    Sinds ik de iPhone heb, heb ik al pukkels in mijn mondhoeken. Verder is het een mooi toestel.


    • Sjaak
    • Mon 8 Feb 2010, 15:31

    Er zijn zo veel mensen die maar wt schreeuwen. Dat mensen de iphone zo verdedigen komt waarschijnlijk omdat de telefoon zo goed bevalt. Dat mensen dat willen ontkrachten komt waarschijnlijk omdat er een appeltje op de achterkant van de telefoon staat. Producten van apple hebben niet meer of betere functies, maar een hoger gebruiksgemak. Als je dat niet belangrijk vindt en liever meer functies wilt, kies dan voor nokia/android/wm. Die tefoons hebben een betere camera, zijn sneller en kunnen veel meer...


    • Tommy
    • Mon 28 Jun 2010, 00:22

    Wat een droevig onderzoek. De hele doelgroep van de populairste telefoon van dit moment als 'ziek' bestempelen.
    Het verschijnsel Apple-fanboy bestaat ongetwijfeld, maar met de iPhone heeft Apple een doorstap gemaakt naar een veel bredere doelgroep die absoluut geen reden heeft het apparaat (ongegrond) te verdedigen.
    De onderzoeker lijkt dan ook van precies de andere kant te zijn; het type Apple-hater. De verbitterde personen die de tevredenheid van Apple-klanten niet kunnen uitstaan, en naarstig op zoek zijn naar feitjes die hun gelijk 'bewijzen'.
    Wat een belachelijke vragen heeft meneer opgesteld.
    "The phone does not support Java, so games need to be developed especially for the iPhone".
    Dit is puur vooruitgang tegen willen gaan. Java verdwijnt al van de computer als veelgebruikte ontwikkelmethode, en op elke mobiel ontwikkeld na de iPhone zien we deze technologie (zeer terecht) ook niet meer terug. Het is achterhaald en de prestaties zijn slecht.
    "It is difficult to use the touchscreen for fast SMS messaging"
    Heeft deze meneer soms ook moeite met een toetsenbord nu handgeschreven teksten niet zoveel meer voorkomen? Bijna elke mobiel heeft tegenwoordig een touchscreen, en ja, dat went erg snel.

    Naar mijn menig heeft deze man zelf een stoornis. Laat dit soort mensen zich toch met belangrijker onderzoek bezighouden.


    • Baal
    • Sat 28 Aug 2010, 13:05

    "Java verdwijnt al van de computer als veelgebruikte ontwikkelmethode, en op elke mobiel ontwikkeld na de iPhone zien we deze technologie (zeer terecht) ook niet meer terug. Het is achterhaald en de prestaties zijn slecht."

    Ben benieuwd waarom we het op de TU Delft dan nog altijd als DE, nog altijd sterk groeiende, platform onafhankelijke programmeertaal aangeleered krijgen.
    Terugvallen naar platformspecifieke ontwikkeling is vooruitgang tegengaan, daar beginnen we naar tig jaar juist eindelijk vanaf te gerakan.


    • Pascal24 [website]
    • Sun 29 Aug 2010, 11:04

    @alle apple fanboys:
    Sinds ik de HTC Legend heb (loopt op Android) ben ik van mijn Iphone afgestapt, waarom?

    Ik heb veel meer vrijheid dan Apple me eerst bood, het werkt lekker en het scheelt me een hoop geld, (tja apple durft veel geld te vragen voor de buitenkant, niet de binnenkant :/)

    Natuurlijk zijn er ook mindere kanten aan HTC, zoals batterijduur etc :P


    • miquel
    • Mon 10 Jan 2011, 22:30

    helemaal met het onderzoek eens. mij boeit het allemaal niet veel, als het maar leuk werkt. ben zelf ook bekend met ios. maar iedere keer als ik in discussie ga met een ios gebruiker, waarin ik hem wil uitleggen dat hij zijn roze bril af moet zetten, zodat hij ziet dat apple niet de perfecte toestellen maakt. iedere keer als het me nog lukt ook, krijg ik dit te horen; "je bent gewoon jaloers dat je er zelf geen kan betalen" tsk. zeg nou zelf......

    het niet toe willen geven ->stockholm syndroom, leuk bedacht;p

    de meeste argumenten die ik hoor;
    4g netwerk:bestaat volgensmij niet eens in nederland. dus boeie? (als het komt zullen andere fabrikanten er ook wel mee komen)

    retina display: in verhouding met het toestel zelf een beetje klein scherm?!
    "ja maar het is zo scherp dat je de pixels nietg ziet"-> boeit dat wat bij een rommelig uitziend homescreen en lelijke lichtblauwe menu's(wat een kleurkeuze)

    eigenlijk IEDERE ios toestel gebruiker loopt met beschermhoesjes en cases rond, want die dingen krassen veel te snel.

    iedereen kent de attena issue, citaat steve jobs"je pakt het toestel gewoon verkeerd vast"....jaja tuurlijk.

    en de naam al; Iphone, zegt al hoe egocentrisch de gebruikers zijn.

    owja, en iedere keer als iemand met een htc'tje of zo komt beginnen iphone bezitters gelijk de telefoontjes te vergelijken, vervolgens de ander af te kraken waarna ze hun iphone gaan promoten. dat is toch gewoon irritant?!?

    ik vind de apple hype wel lijken op de bjorn borg onderbroeken hype .ben je niet zoon kudde dier, draag je ze niet? cntrl v eerder gebruikte citaat "je bent gewoon jaloers dat je er zelf geen kan betalen"

    maar waarom heb je "het"dan

    omdat ze zo lekker zitten ; zegt de onderbroeken fanboy

    omdat het de beste zijn ; zegt de apple fan boy

    conclusie; stelletje kudde dieren!

    btw dit was dan mijn klaagbrief.

    ik erger me niet aan apple(boeit verder niet)maar aan die egotrippende gebruikers ervan.

    doei

    kheb trouwens een ipod 32gb 3g. leuke muziek speler, meer dan muziek luisteren doe ik niet; het kloteding geeft telkens problemen.

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond



  • Lipton Brisk Lightsaber game video (Mobile Marketing)
  • De winter game van IKEA Zwitserland (iPhone)
  • Hyundai Racegame op Times Square (iPhone)
  • Maddog McCree iPhone Gameplay
  • Maddog McCree (iPhone Game)
  • Catch The Flash: Nike zet Augmented Reality in (video)
  • Roomba Revenge trailer
  • MegaPhone iPhone dock

Reviews

  • Review: Nokia Lumia 800 en Nokia N9 Toestellen

    De Nokia N9 en Lumia 800 lijken veel op elkaar. Een vergelijkende review is dus zeker relevant.

  • Abo's in Nederland nog steeds goedkoper dan bij onze 'buren' Nieuws

    Hoe verhouden de kosten van mobiele abonnementen in Nederland zich tot die bij onze buurlanden. Een vergelijking

  • Galaxy Nexus: compleet vernieuwd Toestellen

    In de vorige week gepresenteerde Galaxy Nexus vind je een vernieuwd OS in een vernieuwd design. Een eerste indruk

  • Review: Samsung Galaxy Note Toestellen

    Is de Samsung Galaxy Note met zijn 5.3 inch een grote smartphone? Of een kleine tablet met belfunctie?


Poll

Wat vind jij de belangrijkste verbetering voor smartphones?

Top 5 toestellen



Nieuw!

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de MC nieuwsbrief:

DC Mobile

Zoeken

 

Contact met MC


My BlogLog

MC Foto's

  • Radar-Lumia-800-Wit-Test-a1-Foto-Lumia
  • 3-Foto-Lumia2-Foto-Lumia
  • 4-Foto-Lumia7-Foto-Lumia
  • 5-Foto-Lumia6-Foto-Lumia
  • 6-Foto-Radar4-Foto-Radar

MC op Flickr

Subscribe with Bloglines Add to Google
RSS Feed


© 2012 Mobilecowboys.nl - All Rights Reserved - All views and opinions expressed are those of the authors of Mobilecowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap