Worden mobiele spelletjesmakers de nieuwe 'ringtone boeren'?

Worden mobiele spelletjesmakers de nieuwe 'ringtone boeren'?

PlayPlanet laat gebruikers schrikken met vreemde meldingen en hardnekkige 'betaalpagina'

Vorig artikel Volgend artikel

OK, ik weet dat het naïef is om te denken dat alle bedrijven die geld proberen te verdienen aan smartphone gebruikers de slinkse en achterbakse manieren van de vroegere ringtone boeren helemaal vaarwel gezegd hebben. Ik doel op de oplichting praktijken, want een andere term is er niet voor, van enkele jaren geleden waarbij nietsvermoedende gebruikers door één SMS'je zonder dat ze dat wisten in dure abonnementen verstrikt raakten die vele tientallen euro's per maand, en soms zelfs per week, kostten. Die praktijken zijn jaren geleden al een halt toegeroepen voor regelgeving en medewerking van de providers (die er aanvankelijk ook flink aan verdienden).

Tot zover de geschiedenis. Eerder deze week kreeg ik een melding van een lezer die een rare, bijna vergelijkbare, ervaring had met een spelletje op haar smartphone. Wat was het geval. De gebruiker in kwestie speelde het spelletje Jewels Star op haar smartphone. De gratis versie, met advertenties dus. Toen ze op een gegeven moment min of meer per ongeluk een advertentie aanraakte verscheen vrijwel direct een melding voor het afsluiten van een abonnement op PlayPlanet games van aanbieder Buongiorno. Kosten: 5 Euro per week. In beeld verscheen ook een melding dat de betaling via de mobiele telefoonrekening zou lopen. Daaronder kon ze kiezen tussen betalen of annuleren. Uiteraard wilde ze geen abonnement en dus klikte ze op 'Annuleren'. Er gebeurde echter niets. Nog maar eens klikken dan... nog niets. Uiteindelijk verscheen na een keer of tien op 'Annuleren' geklikt te hebben de volgende melding:

"Could not cancel transaction, because it either has already been processed of already been cancelled."

Op dat moment wist ze niet meer of ze nu wel of geen abonnement had. Het niet reageren van de site en de melding die vervolgens verscheen waren in ieder geval genoeg reden voor de dame in kwestie om maar eens verder te gaan zoeken. "Ik wilde niet over een paar weken geconfronteerd worden met een telefoonrekening waarop X keer 5 Euro voor dit abonnement in rekening gebracht is".

Na enig zoekwerk vond ze het klantenservice nummer van PayPlanet / Buongiorno en via dat nummer werd ze geattendeerd op www.payinfo.nl. Daar kun je van alle, bonafide, mobiele diensten aanbieders aan de je mobiele nummer direct kijken of je al dan niet een abonnement hebt en het eventueel direct opzeggen. Gelukkig bleek voor onze lezer dat ze, ondanks de onduidelijke meldingen die ze op haar smartphone zag, geen abonnement afgesloten had. Overigens staat de link naar payinfo ook op de betaalpagina van de game, maar ik kan me goed voorstellen dat gebruikers daar op dat moment niet echt naar kijken omdat ze vooral de 'Annuleer' knop willen gebruiken.

Uiteraard heb ik zelf de test ook gedaan. Spelletje geinstalleerd, voor het gemak maar hetzelfde Jewels Star, en gewacht op de eerste 'playplanet' banner. En jawel hoor. Bij verliep na de klik alles op exact dezelfde manier. De betaalpagina verdween pas na herhaaldelijk (vijf tot tien keer) klikken op 'Annuleer', gevolgd door dezelfde verwarrende melding. Ik heb de test in totaal zes keer uitgevoerd. In vijf gevallen met hetzelfde resultaat. Een keer verscheen een melding dat de betaling geannuleerd was, zoals het hoort dus. Hieronder kun je de screenshots van de banner in de game, de betaalpagina, de onduidelijke melding en de abonnement-check van payinfo zien.

Jewels-Buangiorno-Banner
PlayPlanet-Onduidelijk-A
PlayPlanet-Onduidelijk-B
PayInfo-Screen

Natuurlijk is hiermee nog niet gezegd dat, in dit geval, PlayPlanet en/of Buongiorno op deze manier bewust proberen klanten te strikken, maar feit is wel dat het proces vanuit de banner in de game niet vlekkeloos verloopt en de melding die volgt zeer verwarrend is. Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat er gebruikers zijn die tijdens het herhaaldelijk klikken op 'Annuleer' per ongeluk toch op 'Betalen' geklikt hebben. Ook dan blijft de volgende melding verwarrend en rest ze niets anders dan op payinfo te controleren of ze al dan niet een abonnement afgesloten hebben.

Uiteraard heb ik geprobeerd in contact te komen met PlayPlanet. Telefonisch kan dat alleen op een 0800-nummer waar je informatie krijgt over diensten, producten en het opzeggen van abonnementen. Direct telefonisch contact is niet mogelijk. Ik heb dus maar een mail gestuurd. Wie weet dat ze na het lezen van dit artikel de behoefte krijgen om even te reageren ;) Mochten er lezers zijn met vergelijkbare ervaringen, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Reageer maar!

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies