WiFi en 4G bellen moet het mobiele bereik binnenshuis verbeteren

WiFi en 4G bellen moet het mobiele bereik binnenshuis verbeteren

Vodafone start een pilot en gaat deze dienst eind dit jaar, hopelijk zonder extra kosten, aanbieden

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone is gestart met een pilot om bellen over WiFi en 4G te testen. De rode provider zet daarbij dan vooral in op het verbeteren van het mobiele bereik binnenshuis. Iets dat nog altijd wel een issue is, deels begrijpelijk door de constructie van sommige gebouwen en de plek waar ze staan ten opzichte van zendmasten. Van de andere kant is het, als er extra kosten voor in rekening gebracht gaan worden, wederom een manier om klanten te laten betalen voor het gebrek aan goed bereik van het netwerk. Bellen over het 4G netwerk is ook niet nieuw. Tele2, bijvoorbeeld, heeft alleen maar een 4G netwerk. De andere providers gebruiken 4G met name nog voor mobiel internet.

Bellen via WiFi kennen we natuurlijk al langer. In de volksmond noemen we het meestal Skypen of Facetimen. Natuurlijk kan dat ook via het mobiele netwerk, maar 'traditioneel' was, en is, dit vooral een voordeliger alternatief om de vaste- en mobiele telefoonkosten te drukken wanneer je gebruik maakte van de internet verbinding in huis, of van je smartphone. Vodafone zet het WiFi netwerk echter op een iets andere manier in. Bij slecht bereik binnenshuis schakelt je toestel tijdens een gesprek automatisch over naar je WiFi netwerk zodat je storingsvrij kunt (blijven) bellen. Zo gauw als het gesprek het huis (en dus WiFi netwerk) 'verlaat' wordt het gewoon weer afgehandeld via het mobiele netwerk van de provider.

Vodafone wil 'Bellen over 4G en WiFi' nog voor het eind van dit jaar commercieel gaan aanbieden. Het zal mij benieuwen wat de meerprijs daarvan gaat worden of dat de provider het wellicht kosteloos gaat aanbieden. Dat laatste zou wat mij betreft de eerlijkste oplossing zijn. Klanten betalen immers al voor de minuten die ze bellen, ook als ze daarvoor gebruik maken van het 4G netwerk of hun eigen WiFi verbinding (die dus alleen voor het laatste stukje van de mobiele verbinding gebruikt wordt). Om daarvoor nu extra kosten in rekening te gaan brengen? Voor Vodafone geldt dan; 'Been there, done that! En niet met heel erg veel bijval van klanten.

Vodafone is het verleden namelijk al eens in opspraak geraakt omdat de provider klanten die hardnekkige problemen hadden met het bereik binnenshuis een betaalde oplossing, SignaalPlus, aanbood. Hoewel providers formeel de dekking binnenshuis niet onder alle omstandigheden hoeven te regelen is het natuurlijk eigenlijk niet meer van deze tijd, met 2G, 3G en 4G netwerken, dat bewoonde gebieden nog last hebben van zogenaamde 'witte vlekken', ook binnenshuis. Ok, wanneer je in een bankkluis, in een betonnen kelder, of een ondergrondse parkeergarage probeert te bellen, dan kan ik me voorstellen dat je effe geen bereik hebt. Iets dat iedereen met mij wel begrijpt. Maar in je eigen huis, op de bewoonbare etages, daar mag je inmiddels wel gewoon overal bereik hebben, zonder dat je daarvoor een extra service hoeft af te sluiten. Hoe mooi, en overduidelijk, het 'betonnen' filmpje van Vodafone ook is.

Maar goed, heb jij al een toestel dat geschikt is voor 4G en WiFi bellen én een van de volgende Samsung's is: de S6 (Flat of Edge), S7 (Flat of Edge) of de A5 uit 2016, dan zou je je, als je snel bent, nog kunnen aanmelden voor de pilot. Dat doe je door een reactie te plaatsen op deze forum post van Vodafone. Uiteraard moet je ook al klant zijn van de rode provider.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies