Vodafone wil dat klanten meer duurzame smartphones kopen

Vodafone wil dat klanten meer duurzame smartphones kopen

Nee, geen verhalen over plofprocessors, maar een donatie aan Natuur & Milieu

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone gaat in een poging om meer klanten binnen te halen opnieuw de 'milieu-kaart' spelen. De rode provider liet eerder vandaag in een persbericht weten dat ze in de maand maart voor ieder oud toestel dat ingeruild wordt voor een toestel met een eco-score van 3 en hoger 10 Euro doneren aan Natuur & Milieu.

Natuurlijk, geld geven aan 'groene doelen' is nooit verkeerd, maar 10 euro voor ieder ingeleverd oud toestel waar ook nog eens de aanschaf van een nieuw toestel tegenover staat (en waarschijnlijk een nieuw of verlengd abonnement) is een aardige geste, maar meer ook niet.

Vodafone heeft de Eco score voor mobiele toestellen de afgelopen jaren al een paar keer geïntroduceerd maar ik heb niet de indruk dat er veel klanten zijn die daar op letten, toch?

Ik heb vanmiddag eens wat Eco-scores op de Vodafone site bekeken. Van de 25 populairste toestellen waren er maar liefst 14 die geen score hadden omdat de fabrikanten geen informatie verstrekken (Huawei, Apple, Microsoft, LG en de meeste HTC's). Met andere woorden, Vodafone wil dat haar klanten de komende maand vooral Samsung of eigen merk (Vodafone Smart) toestellen kopen. Ow, en de Sony Xperia M2 Aqua en HTC One M8 want die hebben ook een goede eco-score. De Xperia Z3 valt met 2.9 helaas net buiten de boot.

Eco-score

Uit het persbericht:

Eco-score

De eco-score laat op gestandaardiseerde wijze zien welke impact een mobiele telefoon heeft op het milieu en de maatschappij. Hiermee wil Vodafone de telefoonfabrikanten aansporen om betere milieu- en maatschappelijke prestaties te behalen. De scores variëren tussen de nul (slecht) en vijf (goed) en zijn vastgesteld op basis van antwoorden van toestelfabrikanten op specifieke vragen over o.a. de levensloop van het toestel en verantwoorde ontwerpkenmerken. Het onafhankelijk Britse Forum for the Future, stelt de scores vast en biedt meer inzicht in de criteria en methodologie die gebruikt wordt om de score te bepalen. De eco-score is een initiatief van Vodafone Nederland en wordt inmiddels ook wereldwijd door de mobiele providers Telefonica en Orange gebruikt.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies