Verwarrende tarief informatie van KPN als je naar het buitenland reist

Verwarrende tarief informatie van KPN als je naar het buitenland reist

Tarieven in 'service sms' van klanten met buitenland bundels klopt niet altijd

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds 1 november heb ik een nieuw zakelijk KPN Mobiel abonnement. Omdat ik nogal eens in het buitenland vertoef, en ook binnen Nederland een zogenaamde 'heavy user' ben, koos ik voor een Onbeperkt XL bundel met 20GB data binnen Nederland inclusief 1GB data roaming binnen de EU. Voorheen had ik een abonnement met een Zakelijk EU bundel waarbij ik per 100MB data in het buitenland (EU dus) 5 euro moest afrekenen.

Nu ontvang je bij binnenkomst in een ander land altijd een service SMS van KPN (andere providers doen dat overigens ook). Daarin worden de voor dat land geldende tarieven vermeld voor bellen, gebeld worden, SMS'en en mobiele data. Vandaag moest ik even wat boodschappen doen in Duitsland en vlak over de grens kwam het bekende service bericht van KPN binnen. Tot mijn verbazing stond daarin dat ik 20 cent (exclusief BTW) per MB data zou moeten betalen (zie screenshot hieronder). Dat was even schrikken. Ik heb toch een abonnement inclusief 1GB data roaming? Is er dan toch iets fout gegaan tijdens de abonnementswijziging? En nee, mijn bundel was nog niet op!

Voor de zekerheid heb ik de data roaming maar even uitgezet totdat ik weer terug in Nederland was. Daarna natuurlijk meteen contact opgenomen met de klantenservice van KPN Zakelijk. Daar wist men mij te vertellen dat er in ieder geval niks mis was met mijn abonnement. Ik kan iedere maand dus kosteloos (nou ja, mijn abonnement kost 65 euro per maand ;)) 1GB verstoken binnen de EU. De tarieven in de SMS gelden voor 'buiten de bundel' gebruik. Maar zij snapten ook dat de service SMS voor nogal wat verwarring kan zorgen. Temeer omdat ik tot het moment van het aanpassen van mijn abonnement in het buitenland altijd wél de juiste tarief informatie ontving.

Het spreekt voor zich dat ik de klantenservice van KPN de tip gegeven heb om ervoor te zorgen dat klanten in de toekomst in het buitenland allemaal, en altijd, de juiste tariefinfo, gekoppeld aan het abonnement dat ze hebben, krijgen. De klantenservice medewerker ging het doorgeven. Ik ben benieuwd of KPN het aanpast en zo ja, of ze dat nog redden vóór 15 juni 2017 wanneer het sowieso gedaan is met de kosten voor roaming binnen de EU ;)

KPN-SMS-Duitsland-Fout
Als je een 1GB buitenland bundel hebt dan zijn deze tarieven voor data gebruik even schrikken

Nu snap ik ook wel dat dit geen mega probleem is, maar het kan je wel even aan het schrikken maken als je in de veronderstelling bent dat je een voordelige buitenland bundel hebt. Maar goed, mocht je dus een abonnement hebben met een buitenland bundel en je ontvangt een service SMS met tarieven die niet overeen komen met het abonnement dat je hebt, dan weet je dus waar het aan ligt. En heb je pas je abonnement gewijzigd dan is het wellicht raadzaam om toch even contact op te nemen met de klantenservice van KPN.

Zelf heb ik overigens niet alleen een KPN abonnement maar ook een Vodafone (test)sim. Die provider stuurt, gelukkig, wel de juiste informatie naar klanten die in het buitenland arriveren (zie screenshot hieronder).

Ik heb ook een testsim van T-Mobile maar die werkt buiten Nederland niet dus ik kan niet zeggen of die provider de juiste tarief informatie naar klanten die in het buitenland arriveren verstuurt.

VF-SMS-Duitsland
Kijk KPN, zo zou jullie service SMS'je er uit moeten zien als ik in het buitenland arriveer
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies